Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752

    TSI, motor BMY sträckt kedja, koder, motorvarningslampa

    Ett kärt ämne här kanske, men när man väl står där så hopar sig frågorna!
    Till sak: För några veckor sen, på väg till jobbet tändes den lilla motorvarningslampan och första tanken är, "inte nu igen"! När jag ska köra hem så tänds lampan direkt, utan att förvåna mig.
    Väl hemma läser jag av felkoderna med min Biltema VAG specifika felkodsläsare och får en felkod P3008, "kamaxelgivare utanför normalt område", typ. Efter lite Googlande så säger detta i praktiken bara en sak, nämligen sträckt kedja.
    Blev lite deprimerad och tänker "nu skrotar jag bilen", och rullade upp den på gårdsplanen och lät den stå tillsvidare.
    Men nu under midsommarhelgen började jag tänka lite mer sansat "man kanske skulle fixa den gamla golfen ändå"!
    Stort jobb, men det är trotts allt bara skruv och bult som håller ihop allt, om än många, och bråttom har jag inte, utan det kan ta den tid det tar.

    Första åtgärd är att undersöka felet lite närmare och att flytta bilen till en för arbetet lämplig platts.
    Börjar med att radera felkoden, starta motorn, vilket den gör direkt, inte ett missljud, inget rassel och ingen motorvarningslampa tänds! Då beslutar jag mig för att provköra den! Åker ut på en tur på cirka en timme, stadskörning, landsväg, skogsväg och ingen motorvarningslampa tänds! Läser av felkoder igen och har P3008 åter! Men ingen lampa som lyser! Läser även av koderna med det generiska protokollet, men där får P3008 "pend" som tillägg ( intermitent ).
    Min fråga är: Finns det ett avstånd i graden av fel mellan när en felkod sätts till när motorvarningslampan tänds?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Kanske inte så mycket graden av fel, som tiden felet är.. tillfälliga avvikelser ger en "pending/intermittent" felkod, och om felet kvarstår efter ett visst antal körcykler så sätts en permanent felkod och lampan tänds.
    Är ett värde rejält avvikande så kan givetvis lampan tändas direkt.

    Hursom så står du inför ett kedjebyte.. finns fina kit ifrån tyskland på tex ebay, men du lär luska ut vilket du behöver innan order, samt att du behöver kam-fixturer, indikatorklocka för 1ans cyl, mothåll å lite enklare verktyg.
    Du lär även förvissa dig om att kedjan inte blivit bytt förut, för då stämmer den inte med vad som satt i bilen från början, iom uppdatering.. finns 4 olika varianter totalt, om jag minns riktigt, beroende på oljepumpsdrivning, samt original/uppdaterad version av kamdrivningen.
    (Se till å byt VVT-ställare och drev samtidigt)

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Konstigt dock att min kodläsare visa P3008 när man läser koderna med vag-specifikt protokoll och P3008pend med det generiska protokollet? Nåväl, ett fel är det ju oavsett!

    Jo bilen har gått dryga 17000 mil och kedjan är bytt två gånger innan!
    Helt riktigt så är frågan om vilken kedja man ska köpa det första större problemet i detta arbete!
    Båda gånger innan har ju jobbet gjorts på auktoriserad VAG verkstad så möjligheten att få tekniskt information ser jag som lika med noll.

    Byta VVT-ställare, är det för att få ett färskt kugghjul på den kamaxeln? Tittar man på priserna på VVT-ställare så är det ju det dubbla mot bilens skrotvärde, och mer eller mindre spräcker kalkylen för att byta kedjan!
    När VAG gör jobbet byts VVT-ställaren alltid?
    Senast redigerad av pudas den 2022-06-28 klockan 13:20. Anledning: stavfel

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Det SKA alltid göras på VAG, iom att dom alltid SKA installera den uppdaterade kedjan, som har andra drev, så det är faktiskt BRA att det är gjort på VAG, för då kan du kolla på kvittot/begära ut det, och se vilken kedjesats dom monterat.

    Man byter för att den är känd för att slamma igen, och för att en sträckt kedja äter på drevets tänder, iom att länkarna inte träffar rätt.

    Finns som sagt vettiga kit på ebay med allt du behöver, för 2-3000:-.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Borde räcka med kedja och glidskenor

    kolla upp så inte 38/19 kuggar är installerad istället för orginalet 36/18 kuggar

    detta ska kommit runt 2015 i detta fallet är kedja, glidskenor och spännare annorlunda

    Vexaxelkugg 19 istället för 18 tänder 03C105209BD
    kamkedja 132 istället för 130 kuggar 03C109158H
    men även glidskenorna är annorlunda 03C109509AA 03C109469R
    och även spännare 03C109507BD ?

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Jag vill tacka för svaren som gett mig matnyttig information i min tråd!
    Om någon annan har info i ämnet så uppskattar jag att man delar med sig här i tråden, som jag kommer att fortsätta att bevaka.

    Har dock en följdfråga: Kan man rent okulärt jämföra, och särskilja dom olika variationerna av kedjor och glidskenor ?

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Hur mycket kostar det totalt om VW ska göra jobbet?

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Denna illustration för skoda yeti med brytpunkt maj 2015 kan ge viss ledtråd om de olika variationerna:
    http://www.catcar.info/audivw/?lang=...09MDEwOTU1MjUz

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2022
    Namn
    roger
    Ort
    hudiksvall
    Inlägg
    2
    Hej, har köpt min första golf. har haft audi tidigare.
    Min Golf är GT Sport Tsi 170 Hk i drift 2008. jag ser i service boken att turbo och oljerör är bytt. sen kamkedjan är bytt 2 gånger. nu sist år 2019 185137km kamkedja+sträckare+att jag tror det står styrskruv Orginaldelar. är så liten text så jag är inte säker. Idag 214500Km är motorlampan tänd är på verkstaden och det står kamaxelgivare utanför normalt område. Mindre än 3000 mil. så det är dags att bytta eller kan det va så att det är något annat fel fast det kom upp denna felkod ? P.S EPC lampa blinkar några gånger i minuten och pipper lite. om jag åker ner på stan som ligger 700 meter bort och stänger av bilen.köper glass och ska åka hem så startar den inte före jag pumpar flera gånger på gasen och släpper. då startar den och går fint, inget rassel eller missljud från något.
    Senast redigerad av Tumb middle in hand den 2022-08-18 klockan 23:47.

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Din EPC lampa har nog ingen relation alls till kamkedjeproblem och bör sätta egna felkoder. Kolla det.

  11. #11

    Reg.datum
    aug 2022
    Namn
    roger
    Ort
    hudiksvall
    Inlägg
    2
    Klart. bytte kontakt till bromslampa och bytte sensorer och givare. går fint och startar som vanligt.

Liknande ämnen

  1. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-02-20, 22:36
  2. Felaktiga koder från VAG-Com
    Av HRC i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-10, 15:40
  3. Kedja som kuggat på V5:a
    Av ypzilon i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-31, 18:20
  4. Motor går ryckigt Golf IV VAG-Com Koder
    Av Davidsson i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-24, 07:16
  5. Koder?
    Av evileyer i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-29, 23:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin