Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    Anders Norrback Bornholm
    Ort
    Fullersta
    Inlägg
    13

    Är det svårt att byta katalysator själv?

    Jag har en Sharan 2015 där katalysatorn har börjat göra missljud enligt protokoll från inspektionsservice (har inte själv hört något än). Märkesverkstaden vill ha 30 000 för att byta vilket känns lite... dyrt.

    En ny tredjepartskatalysator kostar 6k-8k inklusive frakt. Klarar jag att byta den själv? Ingen vana alls vid bilreparationer, men är ganska händig annars (har lagat diskmaskiner, tvättmaskiner, bytt skärm på iphone m.m.). Är det mycket jobb? Går det att göra med domkraft eller måste man hyra ett garage med lyft?

    Vilken tredjepartstillverkare är vettig? Finns det några man absolut ska undvika?

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Hur mycket kostar enbart katalysatorn på VW?

  3. #3

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Malte Nilsson
    Ort
    Hemse
    Inlägg
    131
    Har man aldrig mekat med avgassystem, är det svårt ! Är ju oftast fastrostat ! Fråga vad en oberoende verkstad tar. Fungerar catalysatorn o du inte är irriterad av skramlet så kör vidare ! Tillägas kan att den gamla catalysatorn är värd en del. Finns gott om firmor som tar hand om dom o betalar en slant !

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2019
    Namn
    Anders Norrback Bornholm
    Ort
    Fullersta
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Hur mycket kostar enbart katalysatorn på VW?
    Original: 22 000 eller 27 500 beroende på vilken verkstad du frågar. Tror att det är 22 + moms (eftersom det är 27,5). Samma slutpris: 30 med montering. Känns ju helt sanslöst.

    På autodoc finns en från en tillverkare som heter JMJ som man kan få för 7,5 inklusive frakt. En mekonomenverkstad här i närheten har nu skickat offert på 12 500 med icke-original. Kan nog bli den.

    Mitt enda problem nu är att vi åker på bilsemester i Europa på måndag. Ingen hinner fixa innan. Har inte märkt något strul med bilen (den stannar inte, acceleration är som vanligt, inga varningslampor tända, bränsleförbrukning är som vanligt). Måste nog bara chansa på att allt funkar till att vi är tillbaka :-[. Han på mekonomen sa att eftersom partikelfilter och adblueinsprutning sitter framför så är det nog lugnt om bilen beter sig normalt.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Bilmeken Visa inlägg
    Har man aldrig mekat med avgassystem, är det svårt ! Är ju oftast fastrostat ! Fråga vad en oberoende verkstad tar. Fungerar catalysatorn o du inte är irriterad av skramlet så kör vidare ! Tillägas kan att den gamla catalysatorn är värd en del. Finns gott om firmor som tar hand om dom o betalar en slant !
    Ja, just det. Inte så lyckat om man drar av en bult eller så... Det är nog värt 4000 extra för att få det fixat. Hade solklart gjort det själv om alternativen var det eller 30k, men nu med alternativet 12,5k så blev det lite mindre incitament för att lära sig att göra det själv.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Finns det tid på semestern kan du säkert få det fixat för betydligt mindre pengar om ni besöker nåt "låglöneland" nere i europa. Arbetet tar inte särskilt lång stund väl uppe på lyften.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Rensa ur katten och köra vidare ?

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Finns det tid på semestern kan du säkert få det fixat för betydligt mindre pengar om ni besöker nåt "låglöneland" nere i europa. Arbetet tar inte särskilt lång stund väl uppe på lyften.
    Du menar så arbetet kostar 1200:- istället för 2500:-? Så har man ett rejält problem om något går snett, istället för att få det gjort på hemmaplan.
    Materialet skiljer inte särskilt mycket i pris.

    Vill tillägga att det är ganska vanligt med följdproblem om man köper piratdelar till avgasreningen. Många allverkstäder har dessutom dålig koll och saknar många gånger rätt diagnosutrustning. Bara en "heads-up".
    Senast redigerad av Crille82 den 2022-06-22 klockan 16:52.

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Nej det säger jag inte. Det kanske kostar 500kr, omräknat i landets valuta för arbetet och att även delarna av den anledningen kan vara billigare. Det är bara TS som kanske vet, eftersom det finns många länder i Europa och det framgår inte hur rutten ser ut så det är endast att betrakta som ett tips att undersöka.

  9. #9

    Reg.datum
    mar 2019
    Namn
    Roger Z
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    67
    Avgasvärdena då?

    Det låter väldigt konstigt om den där inspektionen... missljud från kat har jag aldrig hört talas om.

  10. #10
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av R.Z Visa inlägg
    ......... missljud från kat har jag aldrig hört talas om.
    Råkade ut för skrammel i "katten" för många år sedan på fruns bil (inte en VAG bil). Jag monterade ner katten som satt under golvet på bilen ifråga och hällde ut lite lösa katt-delar av kakan som ska sitta i. Det mesta var ju kvar så jag återmonterade den. Det blev tyst. Så nog kan katten föra ett himla liv om man har otur. Orsaken varför det blev så går jag inte in på här.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-06-30, 11:22
  2. byta katalysator på en golf 3:a
    Av golflover i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-11-04, 20:38
  3. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-05-06, 21:57
  4. Svårt att byta låsscylinder?
    Av Cullberg i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-07-27, 16:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin