Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2022
    Namn
    Helena Helena
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    30

    Motor inte alls glad - Oljeläcka? EGR-ventil, eller något annat?

    Jag behöver lite tips och råd kring reparation av min Volkswagen Golf 2005 FSI 2.0 med automatväxellåda - reparera, sälja eller skrota om nödvändigt.

    För ett par veckor sedan omkring valborg började motorlampan lysa på displayen under färd. Jag köpte en felkodsläsare och identifierade att det var felkod 17811 - Exhaust gas recirculation system, Control difference, dvs. EGR-ventilen. Jag tog sedan bilen till en verkstad inom ett par dagar, där de bekräftade att EGR-ventilens kuggar hade gått sönder, och att ventilen var fast i ett öppet läge. Jag nämnde att jag tyckte att bilen var ovanligt seg i starten och vid acceleration, men de tyckte inte det efter att ha kört den lite (det är den dock).

    De gav mig prisuppgifter på reparation, men underströk att det inte var dåligt/fel att köra bilen. Det skulle bara behöva fixas inför besiktningen. Jag följde deras råd, inhandlade en EGR-ventil med rätt originalnummer med planen att byta ut den snart (har ej gjorts än), och har bara kört bilen ett par gånger sedan dess.

    Igår när jag var på väg till jobbet dök följande meddelande upp på displayen med ljudsignal: ”STOP! Oil Pressure Engine Off”. Jag körde snabbt in på vägrenen och satte på varningsblinkers. Efter en snabb googling fattade jag att det var ett allvarligt tecken. Jag körde den trots det de resterande 10 min till jobbet och sedan 20 min till mina föräldrar senare på dagen där den nu står parkerad.

    Det hör till historian att jag varit dålig på att fylla på motorolja, och att oljestickan varit snustorr då jag tittade till den direkt efter valborg. Jag inhandlade motorolja och fyllde gradvis på, ca 2L totalt. Vid verkstaden tittade dem till oljenivån och konstaterade att det var något för mycket olja i.

    Min fråga är nu alltså - har jag, ovan vid bilar som jag är, lyckats förstöra motorn då jag inte fyllt på med motorolja tidigare? Den har som sagt mer olja än vad som behövs NU, och jag ser inga läckor där den stått parkerad.

    Bilen går lite småryckigt och den är som sagt seg att köra, främst i lägre hastigheter. Jag vill inte bli totalt lurad på en verkstad, och behöver därför tips om vilket beslut som är bäst att ta i denna situation.

    Alla tips och råd uppskattas om vilken väg som är bäst att gå nu.

  2. #2
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Har du kört bilen utan oljetryck 10-30min så är det tyvärr illa. Du får nog låta någon initierad göra en bedömning på plats, svårt att lösa via en forumtråd. Ytorna som kräver oljetryck har gått direkt mot varandra (tex vevlager direkt mot vevaxel) samt övriga rörliga delar vilket orsakar stor förslitning. Att den efter 2L påfyllning gått med lite förmycket olja är nog inget eller litet problem i sammanhanget.

    Man kan ju lyssna efter missljud, byta olja och analysera oljan och titta efter metallstoft. Oljefilter öppnas för att se om där finns synliga metallpartiklar. Beslut om nästa steg tas efter detta är gjort.

    Ibland är det tråkiga besked man kommer med...

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2022-05-28 klockan 22:52.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Dålig på att fylla på olja?
    Är det inga missljud från motorn? Gör då en liten service med olja, filter och luftfilter (t-stift nyligen bytt?).
    Innan du fyller på med ny olja, öppna oljefiltret och se om det glittrar i solljus.. Glittrar det, bör du ta ett avgörande om det är värt att fylla på ny olja.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2022
    Namn
    Helena Helena
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    30
    Ja, jag är beredd på dåliga nyheter.

    Men jag har svårt att tro att bilen kan ha kört utan oljetryck vid det tillfället då den låga oljetrycks-varningen dök upp på displayen, eftersom den nyligen blivit påfylld med dessutom för mycket olja?

    Det måste ju i så fall vara en riktigt stor läcka i bilen.

    Jag antar att det blir att bogsera bilen till en verkstad 10 min bort för att vara säker på att inte förstöra motorn ytterligare.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Hur många mil (5000 eller 500000)?
    Har oljetrycks varningen bara visats 1 gång (för du menar väl inte att färden på 30min var med pipande oljetrycks varning)?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2022
    Namn
    Helena Helena
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    30
    Jo, jag menar att det pipande ljudet och STOP! Oil Pressure Engine Off” kom efter ca 25 min körning i förrgår, för första gången. Det har aldrig kommit förut.

    Det var inte så lätt att förklara sammanhängande, men den varningen kom alltså efter att jag fyllt på med 2 liter olja.

    Bilen har gått totalt ca 12 500 mil.

  7. #7
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av golfig Visa inlägg
    .....men den varningen kom alltså efter att jag fyllt på med 2 liter olja.
    Okay, det är ju positivt, mao motorn har inte gått utan oljetryck. Kanske den varnar för för hög oljenivå? Har ej fått uppleva det själv i en VW dock en gång i en hyr-Mercedes. Då får man tappa ur olja.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2022
    Namn
    Helena Helena
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    30
    Ja, jag har en liten, liten förhoppning att det är bättre att varningen kommer efter ojlepåfyllningen. Har aldrig fått en oljelampa på displayen, detta kom plötsligt. Varningen STOP! Oil Pressure Engine Off” kom inte upp igen när jag körde bilen till föräldrarnas landställe ett par timmar senare.

    Men jag kan inte förneka att bilen går segare än vanligt, och är lite småryckig så det är ju fortfarande inget bra tecken. Den låter väl lite mer brummig än vanligt också, men inte särskilt högljutt. Som sagt är EGR-ventilen fast i ett öppet läge pga att drevet på ventilen är trasigt, men jag vet inte om det är relaterat till den ryckiga och sega gången.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2022
    Namn
    Helena Helena
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    30
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Okay, det är ju positivt, mao motorn har inte gått utan oljetryck. Kanske den varnar för för hög oljenivå? Har ej fått uppleva det själv i en VW dock en gång i en hyr-Mercedes. Då får man tappa ur olja.
    Ja. Frågan är nu: Ska jag hitta någon som kan bogsera mig 10 min bilfärd till verkstaden, eller vågar jag köra den sträckan dit?

  10. #10
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Under de förutsättningar som nu råder borde du kunna köra bilen dit tycker jag.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Är EGR spjället öppet när du startar så låter det som att det är hål i motorn, är det helt öppet så startar den inte..
    Blir som att andas i en balong, fortfarande full men hjärnan är tom..

    Du kan inte bara ta bort slangen och manuelt stänga spjället (vet inte hur det ser ut på din)?
    Är drivningen till spjället trasigt, borde den hålla sig stängd..

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2022
    Namn
    Helena Helena
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    30
    Jag vet tyvärr inte hur man själv gör några ändringar på spjället. Dock har jag beställt en ny EGR-ventil, och med tur så kanske ett byte av den löser problemet med segheten som du beskriver (och tar den genom besiktningen).
    Senast redigerad av vfr den 2022-06-01 klockan 10:03. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2022
    Namn
    Helena Helena
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    30
    Bilen togs i måndags morgon till en mindre verkstad för byte av EGR-ventilen. När jag började köra den därifrån märkte jag att motorn inte gick helt jämt, men att segheten i lägre hastigheter var borta.

    Efter ca en halvtimme kommer antisladd (ESP)-lampan upp på displayen, vilket aldrig har hänt förut. 10 minuter senare dyker även batterilampan upp på displayen, och några sekunder senare så har bilen helt lagt av. Jag står alltså stilla precis efter en rondell, jag hade tur som hann svänga in i slutet av en bussfil.

    Bilen bärgades tillbaka till verkstaden. När jag ringde verkstaden på morgonen får jag höra "Jahaaa, åhååå, intressant". Intressant??

    Bilen tittas nu vidare på. Ännu har jag inte hört något från verkstaden. Detta har aldrig hänt förut. Delkaskoförsäkringen täcker inte maskinskada på fordon som är äldre än 10 år.

    Vad kan jag kräva av verkstaden i detta fall?

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av golfig Visa inlägg
    Vad kan jag kräva av verkstaden i detta fall?
    Vad du kan kräva av verkstaden beror ju helt på vad de kommer fram till. Om det t ex var verkstaden som i samband med förra arbetet missade att dra åt någon skruv så att generatorn nu slutat ladda kommer de säkerligen stå för att fixa det nu. Om det å andra sidan skulle ha råkat uppstå något fel som är helt orelaterat till det arbete som de gjorde, t ex att generatorn gett upp så kommer det bli din plånbok som belastas. Att en bil varit på verkstad för en reparation innebär normalt sett inte någon garanti mot alla fel som kan tänkas uppkomma på bilen.

    m v h Henrik

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2022
    Namn
    Helena Helena
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    30
    Henrik,

    Nej, men hur det bevisbördan ut egentligen?

    Detta har som sagt aldrig hänt tidigare. Verkstaden kan med sina överlägsna kunskaper påstå både det ena och det andra gällande min bil, som inte kan kontrolleras av en utomstående källa.

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av golfig Visa inlägg
    Nej, men hur det bevisbördan ut egentligen?

    Detta har som sagt aldrig hänt tidigare. Verkstaden kan med sina överlägsna kunskaper påstå både det ena och det andra gällande min bil, som inte kan kontrolleras av en utomstående källa.
    Så är det, de kan säga att det kommer att kosta en massa pengar för att du behöver byta hela chassit. Så kan en verkstad säga oberoende av om din bil varit där tidigare eller inte. Om du av någon anledning känner att du inte kan lita på din verkstad bör du framöver fundera över en lämpligare verkstad.

    m v h Henrik

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Var det verkstaden som själv felsökte och rekommenderade byte av EGR? Eller gav man verkstaden i uppdrag att byta EGR som någon annan trodde det var fel på?

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2022
    Namn
    Helena Helena
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    30
    Hej Crille,

    Det var verkstaden som felsökte, konstaterade att EGR-ventilens kugghjul var trasiga och att hela EGR-ventilen behövde bytas ut.

    Jag köpte en ny EGR-ventil med samma originalnummer som den trasiga och de bytte den.

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Generellt kan ju inte verkstaden ta ansvar för delar du införskaffat.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2022
    Namn
    Helena Helena
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    30
    Det stämmer. De ringde mig från verkstaden i fredags och sa att av någon anledning matchar inte EGR-ventilen med min bil, trots att det är en exakt likadan ventil med identiskt originalnummer.

    Jag frågade hur man ska veta vad som passar då. Det kan man inte. Troligen är det elektriskt säger han.

    Hur ska man ens tolka detta? Hur reparerar man en EGR-ventil om man inte vet att delen kommer att passa?

Liknande ämnen

  1. Passat B6 2010 startar inte alls
    Av Limp i forum VW-forum
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2020-01-17, 09:26
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2019-07-02, 07:58
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2016-07-19, 02:30
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-07-12, 00:16
  5. Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-02-24, 20:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin