Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2022
    Namn
    Marcus Granath
    Ort
    Torslanda
    Inlägg
    7

    Passat (årsmodell 2012) där motorlampa lyser ibland vid start och visar felaktig EGR

    Hej!


    Har en Passat årsmodell 2012 (uttagen 2013) som gått snatt 15000 mil och nu tänder sig (och släcker sig) intermittent motorlampan ibland - har tänt (och släckt sig) några gånger de senaste månaderna.
    Ena dagen kan motorlampan tända sig när jag startar bilen, och nästa motorstart kan motorlampan helt plötsligt inte tända sig - märker inga andra "problem".


    MECA verkstad har läst ut felkod P040300 vilket tydligen indikerar felfunktion i EGR-ventil.


    Är det bara att krypa till korset och byta detta?


    Har fått prisuppgift på allt mellan ~12000:- (MECA verkstad) till både ~17000 och ~21000:- (hos VW)! :-o
    Har även en "förlängd motorgaranti" med försäkringen som ev. täcker det med självrisk på 10000:-, men då är det bråttom för det är innan bilen gått 15000 mil vilket är alldeles snart! :-o


    Det känns lite "jobbigt" att ena dagen tänder sig motorlampan när jag startar bilen och några motor-starter senare så kan den helt plötsligt inte tända sig och förbli släckt, och just nu inga andra "symptom" (vad jag märkt).
    Men visst, "måste" något bytas så måste det ju - men en riktigt "sur" utgift! :-(


    Någon med liknande erfarenhet?


    Mvh
    /Makusi

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Filma förloppet och anmäl skadan till försäkringsbolaget omedelbart. Oavsett om du tänkt nyttja dem eller inte.

    Det viktiga är att få in anmälan, där kan kan visa att felet uppstått före villkoret som gör att försäkringen upphör.
    Att sedan bilen går över 15000 mil, torde sakna betydelse i sammanhanget.


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2022
    Namn
    Marcus Granath
    Ort
    Torslanda
    Inlägg
    7
    Tack för svar, ja jag har det iallafall dokumenterat från MECA-verkstaden som läste av felkoder felsökte förra veckan.
    Sedan släckte sig motorlampan av sig själv, igår tände sig motorlampan (eller ja, fortsatte att lysa när jag startat) igen när jag åkte till affären, men typ två motorstarter senare så slocknade motorlampan vid start.
    Så ja, intermittent - och när jag kör "som vanligt" så märker jag inget särskilt (att den skulle vara "slöare" eller så, men så har jag ju heller inte dragit släp eller så..).

    Så en "sur utgift" att göra nu, men samtidigt vill ju inte "ångra" något ifall jag t ex ska sälja bilen om typ 6 månader.

    Det skulle ju inte förvåna mig ifall detta är "sido-effekt" av "Diesel-gate"-skandalens uppdatering av bilen för ett antal år sedan..., men det kan man ju bara spekulera i och aldrig bevisa..! :-o
    Senast redigerad av vfr den 2022-05-09 klockan 09:38. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  4. #4

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Vet du vilken motor bilen har?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Det är en jättekänd problematik som beror på två saker i kombination, uppdaterade programvaror efter dieselgate, i kombination med över 30% inblandning av palmolja å annat skit i den svenska dieseln just nu, vi har kort sagt den sämsta dieseln i hela europa idag vad gäller energiinnehåll och sotbildning.

    Det går inte att stadsköra en diesel idag på detta bränsle utan att EGR och partikelfilter sätter igen sig inom någon månad, med ohyggliga kostnader för bilägaren som följd.
    Har loggat flera kundbilar som kör till norge/finland veckovis, 8-12 regenereringar på ditvägen på svensk soppa, 1-2 på hemvägen efter tankning.(0.93l/mil i snitt ditresa, 0.56l/mil i snitt hemresa)

    Ska du köra din diesel i stadsmiljö, så åk till din närmaste tuner, eller hör av dig i PM, och diskutera EGR-delete(1500-2500:- programvara och en täckbricka).

    Det finns ingen anledning att hosta upp 10000-30000:- för att om 2-6 månader igen springa in i exakt samma problem, utan minsta garantier.
    Alla som jobbar med detta vet vad det rör sig om, och just nu är det ju vansinnigt bra pengar för verkstäder å förs.bolagen.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2022
    Namn
    Marcus Granath
    Ort
    Torslanda
    Inlägg
    7
    @Mex165 modellen är väl en:
    PASSAT 2.0 TDI (3C - B6/B7), tillverkad 2012 uttagen 2013 och strax under 15000 mil

    Med mitt sätt att köra bilen, så känner jag inte att det är något som är "fel" (mer än att motorlampan då inte alltid släcks efter jag startat bilen).
    Men som sagt, det är ju inte "kul" att motorlampan "ibland" inte släcks, särskilt när jag:

    1) Ska till bilbesiktningen inom några veckor.
    2) Kanske ska sälja bilen under året (ifall jag hittar någon annan bil).

    Det som då känns lite "oroligt" är att det endast är kvar typ 20 mil tills den gått 15000 mil, ifall det skulle vara något som ev. går på den förlängda motorgarantin i försäkringen - dock är det ju då minst 10000:- i självrisk.
    Vill ju gärna inte stå där om typ 3 månader och då få betala kanske 17000:- -> 21000:- i reperationskostnad ifall jag kunnat "komma undan" med "endast" 10000:-
    Helst vill jag ju "komma undan" med mycket mindre, för det är ju som sagt inget "fel" som jag ens märker av...! :-o

    Jag tycker det är jättesvårt detta..! :-(

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Då är det väl bara plocka ut spjället och göra rent!
    Passa på att inget rinner ned i vxl-huset bara..

    Du kan också fila nytt spår i egr-röret, som oftast står åt fel håll.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2022
    Namn
    Marcus Granath
    Ort
    Torslanda
    Inlägg
    7
    "Då är det väl bara plocka ut spjället och göra rent!"
    Njae, tyvärr tror jag inte att jag ger mig på det helt själv. Antar att är det lika svårt/tids-ödande som när den billigaste MECA-verkstaden uppskattade det till bara jobb för 7000:- för att plocka isär och komma åt EGR-ventilen (antar att det då är styvt ett dagsverke för en duktig mekaniker med rätt verktyg). :-o :-( ;-)

  9. #9

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Malte Nilsson
    Ort
    Hemse
    Inlägg
    131
    Du har ju fått det perfekta o billigaste tipset av snook här ovan !!

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2022
    Namn
    Marcus Granath
    Ort
    Torslanda
    Inlägg
    7
    Tack för svar! :-)
    Känner någon till någon bra i Göteborgs-området som då jobbar med "tuner" för typ VW Passat för att avhjälpa detta EGR-problem? ;-)

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Nej..
    Senast redigerad av Mex165 den 2022-05-12 klockan 10:25.

Liknande ämnen

  1. Motorlampa lyser, passat 2.0tdi -11
    Av Block i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-02-22, 10:29
  2. Sekundärluftpump , motorlampa lyser
    Av Dibzor i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-05-23, 00:30
  3. Problem (ibland) med start på G2 GTI 16V
    Av Wannabee i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 10:20
  4. Hjälp Min Motorlampa Lyser
    Av tonkii i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-26, 00:49
  5. Golf V5: missljud (ibland) vid start.
    Av Axelsson i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-02-07, 20:36

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin