Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2022
    Namn
    Jimmy Westerberg
    Ort
    Vårgårda
    Inlägg
    5

    Vad gör jag åt "secondary air injection" till mitt insug?

    Hejsan!

    Nu vet jag inte hur öppet detta forum är för modifiering, men hoppas det är okej! :-)

    Tanken är att jag ska byta insug på min Passat TDI B8(2015, 190hk, kombi, 4M). Har fixat fram egentligen de delar jag behöver, men insåg när jag öppnade upp luftburken att jag har ett s.k (på engelska) Secondary Air Injection-system. Vilket innebär, som jag förstått att vid kallstarter skickar den in luft direkt till katalysatorn som då blir varmare snabbare och som i sin tur gör att utsläppet blir mindre.



    Så där ser det ut i luftburken.


    Det jag funderar över är ifall det är så simpelt att jag kan göra ett hål i nya luftburken/värmeskölden, dra in den där och se glad ut? Det är ju ett spjäll där nere också, så lite special blir det ju.
    Tacksam för svar och idéer.


    MVH Jimmy

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    753
    Har inget svar, men väl en fråga! Vad vill du uppnå med denna modifiering? Konstruktionen ser ju ut som den gör av en anledning och det kan ju vara så att även motorns körbarhet i kall väderlek påverkas av " Secondary Air Injection-system " ?

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2022
    Namn
    Jimmy Westerberg
    Ort
    Vårgårda
    Inlägg
    5
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Har inget svar, men väl en fråga! Vad vill du uppnå med denna modifiering? Konstruktionen ser ju ut som den gör av en anledning och det kan ju vara så att även motorns körbarhet i kall väderlek påverkas av " Secondary Air Injection-system " ?
    Jag skall bygga om downpipe och avgassystem till sommaren och sen skicka in bilen för optimering. Så detta är den enkla delen som jag tänkt göra innan bara :-)

    Som sagt, så har jag förstått det hela rätt så är det sekundära luftintaget "aktivt" i ca 1-2 minuter vid kallstart och sen stänger den spjället och kör på som vanligt. Den hoppar förbi hela motorn och går direkt ner till katalysatorn för att ge den extra luft, så den blir varmare snabbare.

    (Igen, som jag förstått det hela)

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Ett SAI-system används på bensinbilar, ej diesel, och består av en kraftig pump som matar luft/syre in i grenröret, för att snabbare öka katalysatorns arbetstemperatur.

    Det du har där på din bild är en helt vanlig varmkörningsanordning, en lucka som styrs av en fjäder i bi-metall, som leder till en snorkel som drar in varm luft runtikring grenröret.
    Varm luft in är bra för en diesel vid kallstarter, då den snabbare klmmer upp i arbetstemp, så behåll funktionen.(har funnits på dom allra flesta spisarna sedan golf 2 -84)

    Vill du ta bort funktionen/luftburken så är det bara plocka bort spiro-röret och släppa alu/plåtröret med en torx T30 baktill på toppen, det hänger bara där som en 'dammsugare' över grenröret.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2022
    Namn
    Jimmy Westerberg
    Ort
    Vårgårda
    Inlägg
    5
    Okej, coolt! Hade absolut ingen aning. Tack för svar.
    Får kika lite mer noga när jag börjar hålla på, men som du säger då så agerar den dammsugare och leder in varmluft in i luftburken, som då sugs in i motorn, som i sin tur gör att motorn kommer upp i arbetstemperatur snabbare?

    Låter ju inte direkt så avancerat men absolut coolt och enkel funktion.
    Senast redigerad av vfr den 2022-05-08 klockan 13:34. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Exakt så, enkel funktion som ändå gör ganska stor skillnad på en bil som körs till vardags.

Liknande ämnen

  1. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 15:05
  2. däck tips till 7x15" mille miglia "stefan" fälgar?
    Av mk2 16v turbo i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-04-07, 09:40
  3. Secondary air injection?
    Av rogge i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-29, 19:52
  4. Skillnad mellan "mappa" och "chippa"?
    Av gbgklasse i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-07, 10:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin