Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 28 av 28
  1. #21

    Reg.datum
    maj 2022
    Namn
    Jennifer G
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Vi släpper den här tråden, TS är inte intresserad av att följa råden, även om de repeteras…
    Är absolut intresserad av hjälp, men när jag skrivit att det inte ligger någon felkod så är det svårt. Har nu bytt tändstift, luftfilter samt slang som var trasig.

  2. #22

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Javisst, och varenda styrsystem på marknaden klarar av att kompensera det.. och ytterligare 25+25%, det är först när den INTE klarar av att kompensera, dvs över 50% och lite till, som lambdavärdet kan röra sig bort ifrån 0.97-1.03.
    Du menar att minsta läckage kommer få den att bottna. Det tror jag inte.

    Eftersom det inte finns några felkoder så kan ECU
    Inte bottnat fuel trim. Kvar är då två alternativ:
    - Ingen reglering.
    - ECU:n reglerar och tror det är lambda 1.

    Alla andra fall skulle leda till bottnad fuel trim.
    Senast redigerad av NissePisse den 2022-06-02 klockan 20:03.

  3. #23

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av jenniferg Visa inlägg
    Är absolut intresserad av hjälp, men när jag skrivit att det inte ligger någon felkod så är det svårt. Har nu bytt tändstift, luftfilter samt slang som var trasig.
    Vad var det för slang?

    En dum fråga, men du kör bilen varm innan besiktningen antar jag?

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2022
    Namn
    Jennifer G
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6
    Bilen är varmkörd innan bess. Vevhusventilationsslang byttes innan jag besiktade bilen idag
    Senast redigerad av vfr den 2022-06-03 klockan 09:54. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  5. #25

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    Du menar att minsta läckage kommer få den att bottna. Det tror jag inte.

    Eftersom det inte finns några felkoder så kan ECU
    Inte bottnat fuel trim. Kvar är då två alternativ:
    - Ingen reglering.
    - ECU:n reglerar och tror det är lambda 1.

    Alla andra fall skulle leda till bottnad fuel trim.
    Ekar det härinne, du skriver EXAKT det jag skrev i inlägget ovan.
    ..och iom att lambdavärdet avvikit ifrån 1.0, så MÅSTE fueltrims vara bottnade, det är liksom så det fungerar, såvida inget reglerar alls, men så fort regleringen slår av så lagras en felkod i både motronic, marelli, delphi mfl sprut.(med undantaget en trasig sond som visar 1.0 oavsett vad den läser av, som jag skrev ovan).

    Hursom så är det mest sannolika ett avgasläckage längre bak i tex flexstrumpa/skarvhylsa, alt. En defekt katalysator, dom mest sannolika bovarna.
    Håll för avgasröret med en trasa å lyssna om det bluddrar nånstans längre fram?

    Olja i förbränningen kan också ge tokigt HC och ibland CO, men mer vanligt på turbobilar, och kännetecknas av blåa avgaser vid ett hårt tramp på gaspedalen.

    En annan intressant fråga, visar tempmätaren 90°? Har du möjlighet att läsa av temperaturen i styrboxen med en felkodsläsare av nått slag?(då en tempgivare kan visa fel, och lambdaregleringen inte startar förräns vid 70° på vissa sprut)
    Senast redigerad av Sn00k den 2022-06-02 klockan 23:19.

  6. #26

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Ekar det härinne, du skriver EXAKT det jag skrev i inlägget ovan.
    ..och iom att lambdavärdet avvikit ifrån 1.0, så MÅSTE fueltrims vara bottnade, det är liksom så det fungerar, såvida inget reglerar alls, men så fort regleringen slår av så lagras en felkod i både motronic, marelli, delphi mfl sprut.(med undantaget en trasig sond som visar 1.0 oavsett vad den läser av, som jag skrev ovan).

    Hursom så är det mest sannolika ett avgasläckage längre bak i tex flexstrumpa/skarvhylsa, alt. En defekt katalysator, dom mest sannolika bovarna.
    Håll för avgasröret med en trasa å lyssna om det bluddrar nånstans längre fram?

    Olja i förbränningen kan också ge tokigt HC och ibland CO, men mer vanligt på turbobilar, och kännetecknas av blåa avgaser vid ett hårt tramp på gaspedalen.

    En annan intressant fråga, visar tempmätaren 90°? Har du möjlighet att läsa av temperaturen i styrboxen med en felkodsläsare av nått slag?(då en tempgivare kan visa fel, och lambdaregleringen inte startar förräns vid 70° på vissa sprut)
    Du får nog öva på läsförståelsen lite.

    Om fuel trim hade bottnar så hade det funnits en felkod. Alltså har inte fuel trim bottnat.

    Om du får ett läckage så att lambdasensorn mäter magert så kommer den feta på tills den når lambda 1.
    Om läckaget är litet så är uppfetningen så liten att man inte bottnar fuel trim. Dvs ECU läser lambda 1 fastän man ligger på fetsidan.

    Det blir samma fel som om du skulle ha en liten offset på lambdasensorn. Sensorn mäter lambda 1 men faktisk lambda är 0,9.

    För övrigt kan jag garantera dig att ALLA moderna insprutningssystem går i closed loop långt innan en kylvätsketemperatur på 70°C.
    Closed loop kliver man in i så fort det bara går, tiden räknas i minuter.

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Haha, sorry, jag får nog göra det, jag är med på hur du menar, ett mindre läckage uppströms ifrån sonden, jag blandade in en annan kärra i tankegången här

    Tidsmässigt när pissat 3C/b6 fanns så fanns det en hel massa sprut som inte klev in i closed loop förräns ~70° däribland många motronicar, marelli, delphi, sagem, conti mfl på europeiska marknaden, självklart är det annat med modernare motorstyrningar, sonder och strategier för avgasrening/miljöcertifiering.

    Anledningen att jag föreslog det är att jag jobbat med bla bosch-systemen sedan 2001, utvecklat programvara till dessa, och har kliat mig i huvudet både en å två gånger över vad bosch-folket tänkt när dom satte parametrar och kalibrerade mappar och funktioner, som tex just varmkörning och lambdareglering.

    Ett väldigt vanligt fel på tex b5/b5.5 är ju just den svarta, senare gröna, tempgivaren, där instrumenthuset visar rätt temp, och sprutet ser helt fel.

    Rådet till trådskaparen kvarstår.. avgasläckage troligaste boven, håll en trasa mot avgasröret och be någon lyssna efter läckage.

  8. #28

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Det är jag som ska backa. Du har rätt och jag har fel, fuel trim måste ha bottnat om avgasläckage är felet.

Liknande ämnen

  1. Höga avgasvärden Passat 1.8t, hjälp!
    Av asuskic i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-02-18, 15:29
  2. Felaktiga koder från VAG-Com
    Av HRC i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-10, 15:40
  3. Avgasvärden Passat 1.8T -01
    Av ypzilon i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2010-07-03, 13:54
  4. Avgasvärden på passat 2.0, vanligt fel?
    Av mt4base i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 16:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin