Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542

    Plastlock till främre stötdämpare Golf Mk1 årsmodell 1975

    Hej! Är det någon som vet om det går att få tag i de plastlock som skall sitta i motorrummet på toppen av de främre stötdämprana? Jag har googlat och hittat att det går att få tag i till Mk1 från och med årsmodell 1977, men min bil är från 1975 och på den ser plastlocken lite annorlunda ut:
    Namn:  lock.jpg
Visningar: 314
Storlek:  136.4 KB

    Upp och ned ser locket ut såhär:
    Namn:  upp_o_ned.jpg
Visningar: 282
Storlek:  118.8 KB

    Kanske är locket mera koniskt än locken till senare årsmodeller på grund av utseendet på stötdämparfästet:
    Namn:  utan.jpg
Visningar: 298
Storlek:  170.3 KB

    m v h Henrik

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Inte direkt svar på din fråga. Men om du inte hittar något lock, kanske 3D-print kan vara ett alternativ?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av Pelk Visa inlägg
    Inte direkt svar på din fråga. Men om du inte hittar något lock, kanske 3D-print kan vara ett alternativ?
    Tack för svar!

    Jo, det är min plan B att försöka cadda upp och skriva ut med PETG. Dock är geometrin på locken lite tråkig, sannolikt kommer jag då få ha en massa stödstrukturer på undersidan av locket för att få en fin ovansida.

    Förutom att googla efter lock till Golk Mk1 har jag också googlat efter lock till besläktade alternativ som Porsche 924 för att se om de skulle kunna passa. Dock verkar det som om 924 inte hade några lock, det känns ju lite märkligt att en premium-bil inte har en sådan onödig lyx när det satt i den billigare kusinen Golf.

    m v h Henrik

  4. #4
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Citat Ursprungligen postat av henca Visa inlägg
    Tack för svar!
    ... känns ju lite märkligt att en premium-bil inte har en sådan onödig lyx när det satt i den billigare kusinen Golf.
    Viktbesparing?

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Efter lite caddande fick jag till sist till en modell som jag blev nöjd med. Normalt sett brukar det krävas ungefär åtta försök innan jag blir nöjd, nu blev det först vid elfte varianten som jag blev nöjd. Då utskriften kräver stödstrukturer kommer insidan/undersidan se kass ut. Därmed koncenterar jag mig bara på att försöka få ovansidan så lika orginalet som möjligt. Då det ändå inte tjänar någonting till att bry sig om hur den ser ut på undersidan/insidan kan jag lika gärna göra lite produktförbättring. Orginalet klämdes på plats, men jag satte gängor på min modell så att den skruvas på plats.
    Namn:  cad.jpg
Visningar: 261
Storlek:  16.4 KB

    Orginalet till vänster jämfört med min hemgjorda kopia till höger. Ni kanske inte tycker att finishen ser så fin ut på ovansidan heller, men vänta bara tills ni sett undersidan...
    Namn:  original_vs_copy.JPG
Visningar: 205
Storlek:  215.4 KB

    Såhär blir det med ytor som kräver stödstrukturer:
    Namn:  undersida.JPG
Visningar: 193
Storlek:  152.7 KB

    Många försök blev det innan jag fick till något som fungerade. Först skrev jag ut prototyper i PLA-plast som är lättare att skriva ut med. När jag blivit nöjd med dem började jag skriva ut med PETG och då krävdes det flera modifieringar för att modellen skulle hålla när man skruvade fast den eller ens vara möjlig att skriva ut.
    Namn:  misslyckanden.JPG
Visningar: 175
Storlek:  142.4 KB

    På plats i motorrummet ser det någorlunda OK ut. Om finishen varit lite bättre hade man kunnat kalla detta för pricken över i, fast det skulle ju i så fall förutsätta att man kunnat kalla mitt motorrum för ett i...
    Namn:  motorrum.JPG
Visningar: 198
Storlek:  201.1 KB

    m v h Henrik

Liknande ämnen

  1. Motorbyte till 1,8 i passat års 1975, hjälp!
    Av Anders_passat1975 i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-10-16, 02:22
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-01-19, 08:58
  3. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-02-08, 00:40
  4. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-07-15, 14:10
  5. sprängskiss till stötdämpare golf 4 gti
    Av kellen i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-03, 22:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin