Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Bowman Appleseed
    Ort
    Vgr
    Inlägg
    167

    Passat GTE, Inga allmänna trådar osv?

    Hittar inte mycket om denna modell, trodde det skulle finnas spaltmeter om GtE:n
    Eller kan någon hjälpa mig att hitta så jag kan läsa på lite inför eventuellt köp?

    Tittar just nu på en 2021.

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Jag har för mig att vBulletin är notoriskt dålig på att söka efter korta ord, typ GTE, eftersom den gör ngn form av indexering och den indexerar inte kortare ord än 4 tecken eller ngt liknande.

    Det är inte så mycket hjälp till dig, men en förklaring iaf. Kanske lyckas man bättre genom att site-söka m.h.a. google. Alltså att använda google bara på en specifik site/server.
    Senast redigerad av vfr den 2022-03-30 klockan 20:40. Anledning: Stavning

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Vad man kan säga generellt om GTE är att de inte är fördelaktigt att äga de privat. Det dyra i inköp, har täta serviceintervaller och blir dyra att äga över tid. Dessutom är de ganska klena och törstiga när strömmen är slut.

    Nu tittar du ju på en ganska ny, så då finns ju troligen garanti och senare maskinskadeförsäkring ett tag till. När det är utgånget skulle jag inte vilja ha en sådan.

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Bowman Appleseed
    Ort
    Vgr
    Inlägg
    167
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Jag har för mig att vBulletin är notoriskt dålig på att söka efter korta ord, typ GTE, eftersom den gör ngn form av indexering och den indexerar inte kortare ord än 4 tecken eller ngt liknande.

    Det är inte så mycket hjälp till dif, men en förklaring iaf. Kanske lyckas man bättre genom att site-söka m.h.a. google. Alltså att använda google bara på en specifik site/server.
    Ja det verkar ju vara lite svårt att söka, får kolla med hjälp Google med kanske.

    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Vad man kan säga generellt om GTE är att de inte är fördelaktigt att äga de privat. Det dyra i inköp, har täta serviceintervaller och blir dyra att äga över tid. Dessutom är de ganska klena och törstiga när strömmen är slut.

    Nu tittar du ju på en ganska ny, så då finns ju troligen garanti och senare maskinskadeförsäkring ett tag till. När det är utgånget skulle jag inte vilja ha en sådan.

    Nej det är ju lite läbbigt, jag kollar på en nästan ny ett år gammal, 2000 mil typ.
    Kostnaden på denna ”begagnade är ju som andra nya phev bilar typ. Eller mer i bland tom
    Som du säger så är det ju garanti kvar i mer än ett år.
    Jag lägger nog till serviceavtal, inte så mycket billigare, men i alla fall med i beräkningen från början då.
    Sen är det lite mer pengar visst, men skall jag ha den i ca två år, förhoppningsvis inte så mycket som blir kasst på dom åren.
    Så mycket tycker jag mig inte läst om några totalhaverier av något slag.

    Sen, större investering nu, mer värde kvar om ett par år sen vid byte. Jag har haft ett gäng volkswagen nu, och tycker dom håller sig bra i värde.
    och en sådan här bil lär inte bli omsprungen helt på bara två år av tex rena elbilar, räckviddsångest osv finns kvar ett tag.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 647
    Jag är inne på min andra GTE (tjänstebil) nu, hade först en 2018 och nu en 2021. 2018 kändes helt klart mer "premium" än den jag har nu, det är många småsaker som VW har sparat in på som stör lite. (mindre skärm för digitala instrumentet, antalet minnen i elstolen, antal körlägen för hybriddriften, skinnratt, klädsel i dörrarna m.m.) Sen tycker jag att det är en fantastiskt bra bil men det beror mycket på hur just du som person kör och har möjlighet att ladda. Jag bor i villa och har 17 km till jobbet. Sommartid kör jag utan problem fram och tillbaka på en laddning och vintertid så behöver jag stödladda lite på jobbet för att komma fram och tillbaka bara på el. Visst det är ingen räcer när batteriet är tomt men oftast finns det ju tillräckligt kvar för att ett tryck på GTE knappen ska underlätta omkörningar osv. Med vår 2018 så körde vi en Europatur på 400 mil på en vecka och en förbrukning på 0,7 med full bil och raskt tempo tycker inte jag är dålig förbrukning. På de milen så laddade vi den inte nånstans med sladd.

    Bilen i sig är inte dålig men sen att den inte passar alla är en annan sak.
    Senast redigerad av vfr den 2022-03-31 klockan 08:06. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Bowman Appleseed
    Ort
    Vgr
    Inlägg
    167
    Tack för din reflektion, det är intressant att höra olika perspektiv.
    Jag har 4,5 mil till jobbet. Känns om det kommer gå för det mesta på sommaren.
    Sen har jag gratis laddning på jobbet. Det gör ju en del.
    Lite segt att kanske behöva vela med kabel och grejer, och i bland kanske dela laddplats med andra osv. Men att halvera elkostnaden är ju en fördel.

    Vintern blir ju sur antagligen, men inte fruktansvärd.
    Jag har ju en ganska ny Alltrack nu, den är ingen vinterbil heller där saker fryser osv, inte många bilar som inte gnäller över is och kyla osv.


    Mina grova kalkyler gör gällande att jag kan ha en nästan ny bil för liknande totalkostnader som min alltrack nu, kanske mindre.
    Sen med ambitionen att ha den i två år, värdeminskning, riskhantering med tanke på service avtal, motorgaranti tills 12000mil osv.
    Så tror jag att det kan vara värt det. Skall bara provköra rätt bil och se till så den verkligen är krispig fortfarande.
    Än så länge har jag bara kör en samma modell, men inte rätt bil.
    Senast redigerad av vfr den 2022-03-31 klockan 08:05. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    0,7 med de förutsättningarna får anses som bra.

    GTE är ju ofta tjänstebilar, då spelar ägarkostnaden (service och inköpspris) mindre roll. Jag förstår dock inte poängen med med att köpa en GTE privat och hur man rimligen skulle kunna köra in merkostnaden. De börjar bli några år gamla nu och köps av privatpersoner, de blir strax varse om att det ofta blir (dyr) service.

    Har man haft en Alltrack och inte tycker den är en vinterbil så kan jag lova att en övermotoriserad (med el-assistans) lägre Passat med framhjulsdrift definitivt är ännu sämre.

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Bowman Appleseed
    Ort
    Vgr
    Inlägg
    167
    Humm, ja det finns två läger helt klart.

    Men jag köper en som bara är ett år gammal nu kanske. Driftkostnaden verkar bli mindre när jag räknar in service försäkring skatt, värdeminskningen mer. Men svårt att sia om så klart.
    Dock så kommer nog en 2017 Alltrack om två år har blivit ännu mer inaktuell, även om den hålla sig väldigt bra mina två ägandeår.
    Med vinterbil menade jag mest micklet med frysta saker osv, att den blir tydlig sämre dagarna med snökaos osv är ju helt klart.
    Frågan är om man står ut med den "månaden" för att ha en mindre traktoraktig bil övriga 10-11 månader om året.

    Är det nån som har koll på vid vilka gradantal batteriet är tydlig sämre? 0, eller redan vid 10 grader typ?

    Så vad är jag ute efter?
    Nyare bil, mindre risk för dyrare verstadskostnader (underhåll, inte servicar) nya däck osv. Mycket lägre dagliga kostnader som äter av merkostnaden lite.

    Kanske en glädjekalkyl om nåt händer, men jag har räknat högt.

    Men "emot sidan" vad är alternativet om jag vill byta upp mig från Min alltrack 2017?
    Senast redigerad av Bowen den 2022-03-31 klockan 08:15. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Har du räknat på en ren elbil, Q4, ID.4, Enyaq? Förutsättningarna med att du inte verkar köra särskilt långa sträckor och kan ladda på jobbet borde vara bra. En GTE 2021 kostar ju runt 400´ och värdeminskningen lär bli påtaglig över ett par år.

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Bowman Appleseed
    Ort
    Vgr
    Inlägg
    167
    Nej har inte kollat på nån av dom, skall kolla lite där med.
    Det är det att av bekvämlighetsskäl har jag kontakter på ett visst ställe med vissa typer av märken osv.
    Men skall kolla lite bredare.

    Värdeminskningen på Alltracken var ca´50 över två år, kör jag samma ca 25% värdeminskning får jag minus ´100 på en GTE. Knappast en definitv kalkyl, men en prognos i alla fall.
    Senast redigerad av vfr den 2022-03-31 klockan 12:45. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2015
    Namn
    Henrik R
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    90
    Ett inlägg från sidan; Att kalkylera med gratis laddning på jobbet i framtiden skulle jag se som väldigt osannolikt. Nu vet jag ju inte alls i detalj vad du har för arbetsgivare, men i takt med att sådana "fria" stolpar börjar brukas frekvent så kommer nån behöva betala, och jag är ganska övertygad om att det lär bli en beskattad förmån som alla företag kommer behöva rätta sig efter förr eller senare.

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Bowman Appleseed
    Ort
    Vgr
    Inlägg
    167
    Japp så är det, men jag är ganska trygg med att det kommer hålla sig i alla fall närmaste två åren. Det är inget som går under radarn, utan ett val min arbetsgivare gjort i miljöstrategin.
    Senast redigerad av vfr den 2022-03-31 klockan 12:46. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2015
    Namn
    Henrik R
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    90
    Här finns lite info från Skatteverket om det där med "friladdning" på jobbet.
    https://www.skatteverket.se/privat/e...800014429.html

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Bowman Appleseed
    Ort
    Vgr
    Inlägg
    167
    Ja det förvånar mig inte alls.
    Men vad skatteverket tycker och hur det är i verkligheten är skillnad.
    Genom åren har det funnits div förmåner på div arbetsplatser som man inte betalar ett jota för, även om skatteverket skulle tyckt annorlunda.
    Ingen aning hur det är löst administrativt faktiskt.
    Senast redigerad av vfr den 2022-03-31 klockan 12:46. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  15. #15

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 011
    Det kan ju hända att det finns beskattningsbara förmåner som smyger under SKVs radar. Det innebär ju inte att det är rätt, eller att det inte kommer upptäckas.

  16. #16

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Bowman Appleseed
    Ort
    Vgr
    Inlägg
    167
    Jag antar att du ringer polisen när du kört för fort, letar reda på en pvakt när du missar din parkeringstid.

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Nu är väl inte (storskaligt?) skattefusk av ett företag riktigt att jämföra med att en enskild person kör för fort ibland

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 647
    Citat Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
    Humm, ja det finns två läger helt klart.

    Men jag köper en som bara är ett år gammal nu kanske. Driftkostnaden verkar bli mindre när jag räknar in service försäkring skatt, värdeminskningen mer. Men svårt att sia om så klart.
    Dock så kommer nog en 2017 Alltrack om två år har blivit ännu mer inaktuell, även om den hålla sig väldigt bra mina två ägandeår.
    Med vinterbil menade jag mest micklet med frysta saker osv, att den blir tydlig sämre dagarna med snökaos osv är ju helt klart.
    Frågan är om man står ut med den "månaden" för att ha en mindre traktoraktig bil övriga 10-11 månader om året.

    Är det nån som har koll på vid vilka gradantal batteriet är tydlig sämre? 0, eller redan vid 10 grader typ?

    Så vad är jag ute efter?
    Nyare bil, mindre risk för dyrare verstadskostnader (underhåll, inte servicar) nya däck osv. Mycket lägre dagliga kostnader som äter av merkostnaden lite.

    Kanske en glädjekalkyl om nåt händer, men jag har räknat högt.

    Men "emot sidan" vad är alternativet om jag vill byta upp mig från Min alltrack 2017?
    Man märker en liten skillnad när det börjar gå ner mot noll grader och under noll grader är det mer skillnad. Är det ner mot 10 minusgrader så brukar jag köra bensinvärmaren lite innan jag ska åka för att få lite skönare kupétemp.
    Elvärmaren är ganska dålig vid den tempen även om man stället dubbla avgångstider men min bil står utomhus under bar himmel året runt. Jag har inte märkt att saker fryser. Nån gång har torkarbladen fastnat men inte mer än så.

  19. #19

    Reg.datum
    jul 2017
    Namn
    Bowman Appleseed
    Ort
    Vgr
    Inlägg
    167
    Ja ok, såpass ändå.
    ja jag skall dra och testa harven nu så får jag se

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Henrik Nilsson
    Ort
    Åhus
    Inlägg
    20
    Haft våran GTE -18 i snart 2 år, kör ca 3,5 mil om dagen till o från jobbet.

    Hur nöjd som helst och börjat kolla på o byta upp till en 2021 nu.

Liknande ämnen

  1. Allmänna banåkatips
    Av golfhenke i forum Bankörning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2022-04-05, 22:45
  2. 1.8T trecylindrig inga felkoder inga misständningar
    Av Sciroccogtx16v i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2015-02-10, 22:44
  3. VW Multivan T4 - 02 allmänna frågor.
    Av Xtreamkid i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-05-05, 16:44
  4. Tsi 1.2 90 - 2014 allmänna råd, ny bil!
    Av Hanneskoubek i forum VW-forum
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-09-08, 19:10
  5. Allmänna frågor om en Mk1 Cab
    Av Saneringa i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-06-12, 21:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin