Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2022
    Namn
    Lars Thorsson
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    3

    Ryckig växling efter mjukvaruppdatering Touareq 4.2 TDI -15!?

    Hej,

    Hade Toureqen (4.2 TDI 2015) på service för några veckor sedan. Bla gjorde man en mjukvaruuppdatering kallad "Reprogram Egine and Gearbox Control Unit"
    "Aktion 23DL"
    På fakturan.

    När jag körde hem tyckte jag bilen gick lite ryckigare men tänkte att det var inbillning. Har inte kört så mycket efter det förrän i helgen, och den går klart sämre än tidigare, ryckiga växlingar, speciellt nedväxlingar men även ryckigt när man släpper gasen. Sista kontrollen var att jag frågade dottern som haft körkort i ett år om hon märkt något speciellt med Toarullen utan att säga mer. Hon svarar "den rycker när man släpper gasen". Så visst går den sämre nu än tidigare, skulle ju kunna vara en tillfällighet men tror inte det.

    Är det någon som vet vad detta är för en uppdatering eller var jag kanske hitta mer information (har googlat utan resultat)?

    Tänker såklart kontakta verkstan men undrar om de kommer att göra något.

    /LasseT

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 011
    Jag kommer på två saker. Lådan är ju i viss mån adaptiv, och lär sig körsätt. Olika förare kan ge olika beteende på lådan. Har man utfört uppdateringen kan de ha nollställt adaptionen och då lär låda om från noll, eller att adaptionen inte blev nollställd i och med uppdateringen och därför behöver anpassa sig efter den nya mjukvaran.

    Min -17 är också ganska ryckig och har varit så under året jag ägt den så jag ska själv in på service inom kort och kolla om det finns någon annan mjukvara än den jag har.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Är det DSG eller automat?
    Kanske problemet är att dom inte nollat adaptionerna!?!?

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2022
    Namn
    Lars Thorsson
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    3
    Automat.
    Ja kanske det.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Jag kommer på två saker. Lådan är ju i viss mån adaptiv, och lär sig körsätt. Olika förare kan ge olika beteende på lådan. Har man utfört uppdateringen kan de ha nollställt adaptionen och då lär låda om från noll, eller att adaptionen inte blev nollställd i och med uppdateringen och därför behöver anpassa sig efter den nya mjukvaran.

    Min -17 är också ganska ryckig och har varit så under året jag ägt den så jag ska själv in på service inom kort och kolla om det finns någon annan mjukvara än den jag har.
    Ok, visste inte att den är adaptiv. Får väl se vad som händer. Väntar även på svar från verkstaden.

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Skadar väl inte att pröva!?!?

    https://www.youtube.com/watch?v=hbkLNyslIP4

  6. #6

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Det är en myt att automatlådor lär sig förarens körsätt.

    Syftet med adaptationer är att korrigera för slitage och toleranser.
    Nollställer man adaptationer kan förmodligen få ryck och andra icke önskvärda upplevelser ur en komfortsynpunkt.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 011
    Jag har aldrig hört talas om en Touareg 7P med manuell växellåda så frågan är helt obefogad.

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 011
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    Det är en myt att automatlådor lär sig förarens körsätt.

    Syftet med adaptationer är att korrigera för slitage och toleranser.
    Nollställer man adaptationer kan förmodligen få ryck och andra icke önskvärda upplevelser ur en komfortsynpunkt.
    Håller inte alls med dig. Beteendet i sportläget till exempel är också totalt annorlunda och många finner det som en bra standardinställning. Så även efter nollställning av adaptionen. Det har ingenting med slitage och toleranser att göra. Men… det finns en sw update av en anledning.

  9. #9

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Sportläge är ingen adaptation. Att växellådan växlar mer aggressivt om föraren kör aggressivt är ingen adaptation, det är en kortvarig anpassning och ingenting som ligger kvar mer än minuter.

    Adaptationer gör mjukvaran för att korrigera för slitage och toleranser.
    Senast redigerad av vfr den 2022-04-02 klockan 10:55. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  10. #10
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    Det är en myt att automatlådor lär sig förarens körsätt
    Ja, för somliga bilar stämmer det. En kompis har en bil vars DSG lägger i 2:an i nerförsbacke i 70 km/t vid motorbroms

    Mina 2 DSG är de mest perfekta växellådor som finns. Du måste se på varvräknaren för att konstatera att den har växlat.

  11. #11

    Reg.datum
    mar 2022
    Namn
    Lars Thorsson
    Ort
    Lomma
    Inlägg
    3
    Uppdatering efter felsökning på märkesverkstad. Man förklararar för mig att den nya mjukvaran växlar ner tidigare för att få bättre utsläppsvärden, framförallt kväveoxider minskar genom förbättrad förbränning. Predtanda, bränsleåtgång co2 ändras inte, inte heller högre slitage.... Man mensr att de ändrade växlingspunkterna gör stt jag upplever det som ryckigare. Själv tycker de att den har milda symptom..... Vid felsökning komer det upp felkoder, efter vidare felsökning upptäcker man att ett luftfilterhus inte är monterat korrekt. Man åtgärdar det och provkör 20km, inga nya felkoder. Luftfilterhuset har troligen suttit fel sedan samma verkstad bytte filter för 2 år sen så man tar ej betalt för att rätta detta.

    Man tycker nu att jag ska testa bilen o se om den går bättre. Det gör den tyvärr inte. Speciellt ryckig när den växlar ner 3 till 2. Vet inte om jag ska driva detta vidare, utsikten att det blir bättre känns väldigt små.

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Vet att det går att optimera DSG men vet inte hur det är med automatlådor. Kanske något att kolla upp, iofs så får du själv betala för det, men kanske är värt det?

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Dom flesta nyare automatlådor kan optimeras.. Men inte speciellt/lika vanligt, jämfört med DSG..

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 011
    Sett att det finns tre mjukvaruversioner som TPI. 1811, 1885 och 2426. Vet du nåt Mex165 om dessa, och kan det då vara 2426 som TS fått?

  15. #15

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Kan bara söka på VAG-nr (hittar inget på 0C8300038) utan att ha bilen på plats..

    Fungerade "reset" enligt länken jag delade tidigare eller är det tändning på, full gas 10sek och tändning av på dessa?

  16. #16

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 011
    Jag tittade på min med VCDS men jag kan vad jag förstår inte hitta/se sw version. Krävs kanske ODIS eller nåt annat verktyg?
    Som TS beskriver så har min låda också ett ganska osmidigt beteende ibland. Det är en 2017 som jag köpte 2021 så jag har ingen historik på vad som kan vara gjort. Nollställt adaptionen med VCDS några gånger, beteendet kommer tillbaka.

Liknande ämnen

  1. Växling mellan 2an och 3an. T-Roc 2020 DSG
    Av hakank i forum VW-forum
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2021-08-10, 10:56
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2020-07-20, 00:16
  3. Full gas, tappad respons efter växling
    Av decore i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-06-13, 20:35
  4. DSG-missljud vid växling till 6:an
    Av JMA R32 i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-25, 00:40
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-29, 20:51

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin