Hej,

Börjar med lite fakta om bilen:
VW Vento 1.9tdi manuell årsmodell 1996

Det är så att jag räddade denna bil från att bli skrotad, och den hade då stått parkerad i ca 5 år.
Problemet var att kopplingen inte tog, så jag luftade kopplingen vilket resulterade i att den fungerade under en kortare provkörning innan den slutade fungera igen. Bytte då slavcylindern vilket resulterade i att kopplingen fungerade utmärkt i ca 5 mil. Men när jag skulle starta den för någon dag sedan så var det samma sak igen.

Det går att få i 3an och 4ans växel, dock med lite motstånd i växelspaken men någon annan växel går ej i. (Samtliga går att få i lätt när bilen är avstängd, problemet är endast när bilen är igång och koppling nedtryckt).
Startar jag bilen med backen ilagd och kopplingen nedtryckt så känner man att bilen vill börja dra bakåt direkt med kopplingen nedtryckt.

Jag kan ej hitta några läckage, och mitt nästa steg är att byta huvudcylindern. Men vill höra med er om det är rätt väg att gå eller om ni misstänker något annat? Kom gärna med motfrågor så skall jag försöka svara för att skapa en så korrekt bild av problemet som möjligt.