Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33
  1. #21
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Jag har lite svårt att förstå att en sådan bil kan ha någon form av samlarvärde. En bil som totalt saknar all form av karisma, från kanske VW, och många andra tillverkares tråkigaste, gråa period.
    Till och med en Volvo 240 från samma period skulle kännas mer lockande!
    Hade du lite långtråkigt nu under helgen och ville dra igång en debatt? Jag tar mig för pannan och konstaterar att din kommentar kan vara årtiondets bästa!

    Humor i sin finaste form, tack för den

    Fin bil, rätt pengar, värd varenda krona på en fri marknad!

  2. #22

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Ja men så är det! Men har inte alla det lite tråkigt som sitter på ett bilforum en Lördagskväll?
    Min kommentar var väl i och för sig inte i första hand tänkt som humor, men jag är stolt över att det jag skriver kan glädja någon att läsa!

    Min kommentar var inte skriven ur ett bil perspektiv, att Volvo 240 skulle vara en bättre och roligare bil än Golf, utan mer ur ett allmänt samlar "vintage" perspektiv.

    Jag personligen har av och till handlat med musikinstrument med samlarvärde och där saknas ofta koppling mellan tekniska, funktionella aspekter och pris.
    Dock påverkas priset av kopplingar till kända artister och epoker, och i ännu större mån av prominens.

  3. #23
    Hedersmedlem
    Revisor
    Andersson Racings avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Per Andersson
    Medlemsnr
    3672
    Ort
    Nohamma
    Inlägg
    1 196
    Menar du samlarmarknaden generellt över Världen, Europa, Sverige, det är lite otydligt i ditt inlägg?
    Jag förväntar mig att du menar Sverige, annars saknas all logik. Eller inkluderar du även exempelvis Tyskland i ditt resonemang?
    Jag undrar om antalet sökträffar på nätet är jämförbart mellan golf gti och Volvo 240 (240 turbo inkluderat)? Undrar även över storleken på potentiell kundkrets mellan modellerna, samt köpkraft.

    Du ska även ha en eloge till att släppa ditt inlägg på detta forum också, kudos till dig! Hade det inte varit för att jag länge sett dig på forat så hade jag tagit dig för troll eller spamrobot….

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Ja men så är det! Men har inte alla det lite tråkigt som sitter på ett bilforum en Lördagskväll?
    Min kommentar var väl i och för sig inte i första hand tänkt som humor, men jag är stolt över att det jag skriver kan glädja någon att läsa!

    Min kommentar var inte skriven ur ett bil perspektiv, att Volvo 240 skulle vara en bättre och roligare bil än Golf, utan mer ur ett allmänt samlar "vintage" perspektiv.

    Jag personligen har av och till handlat med musikinstrument med samlarvärde och där saknas ofta koppling mellan tekniska, funktionella aspekter och pris.
    Dock påverkas priset av kopplingar till kända artister och epoker, och i ännu större mån av prominens.
    Såklart får du tycka om Volvo 240, inga problem där. Men i sammanhanget, och att vi befinner oss i ett forum för Gti klubben, gör ditt inlägg minst sagt provocerande och inte så genomtänkt.
    Sen har jag svårt att se kopplingen med musikinstrument, men fattar din poäng.

    Det har kommit ut en till Golf 16v till försäljning, dock lite dyrare. Men omsydd inredning och ser fin ut på bilderna.
    https://www.blocket.se/annons/soderm...8_16v/99411736

  5. #25

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Patrik Skoglund
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    151
    Golfen kommer att gå på export till Tyskland, så jag hade fel i mitt förra inlägg

  6. #26

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Loadmaster skrev:
    "Såklart får du tycka om Volvo 240, inga problem där. Men i sammanhanget, och att vi befinner oss i ett forum för Gti klubben, gör ditt inlägg minst sagt provocerande och inte så genomtänkt.
    Sen har jag svårt att se kopplingen med musikinstrument, men fattar din poäng."

    Tråden handlade om att en äldre bil, i det här fallet en VW Golf låg ute för försäljning till ett högt? pris. Då ställs ju automatiskt följdfrågan om vad som är ett skäligt pris, i jämförelse med andra bilar som också kan tänkas ha uppnått en status av att vara åtråvärda.
    Att i detta VW forum då inte ens få nämna andra bilmärken kan jag uppleva som rätt fjantigt!

    Att sälja en äldre bil som man upplever som speciell ur olika aspekter till ett för modellen ovanligt högt pris skapar givetvis en koppling till all handel av samlarvaror som konst, antikviteter, klockor, leksaker etc.

  7. #27

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Att sälja en äldre bil som man upplever som speciell ur olika aspekter till ett för modellen ovanligt högt pris skapar givetvis en koppling till all handel av samlarvaror som konst, antikviteter, klockor, leksaker etc.
    Ja, det är precis det det handlar om. En varas värde har väldigt lite att göra med hur mycket det kostade att ta fram varan, till syvende och sist bestäms värdet av vad någon är villig att betala för varan. Skälet till att gamla bilar stiger i värde är nostalgi i kombination med sinande tillgång. De flesta bilarna av den aktuella generationen har rostat bort men då de av nostalgiska skäl är eftertraktade stiger kvarvarande välvårdade exemplar i värde. Många minns med nostalgi tidiga Golf och Volvo 240, men det finns inte många kvar.

    m v h Henrik

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av Skoglund Visa inlägg
    Golfen kommer att gå på export till Tyskland, så jag hade fel i mitt förra inlägg
    Misstänkte det med tanke på priset. Inte ofta någon i Sverige vill betala sådana priser för en golf oavsett modell och skick.

    Tråkigt att vi dränerar Sverige på fina äldre bilar. Och då tänker jag även på andra äldre bilar som Volvo och Saab som det kryllade av förut. Ser ibland på utländska forum att man visar upp fina bilar som man har handlat i Sverige. Till förmodligen i deras ögon väldigt bra priser. Senaste var en fin golf MK1 som hamnade i Polen.

  9. #29
    Hedersmedlem
    Moderator
    Mannys avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Thor Gustafsson
    Medlemsnr
    4407
    Ort
    Hässlehåla
    Inlägg
    6 014
    Mötte den på en biltransport i måndags på väg söderöver.
    VWCS - Volkswagen Club Sweden
    www.manny.se

  10. #30

    Reg.datum
    mar 2008
    Namn
    Patrik Skoglund
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    151
    Kommer gissningsvis dyka upp här inom kort: https://www.degomotors.com/

  11. #31

  12. #32

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Kul att de kan bli så dyra!. Tyckte min -88a som jag köpte 1993 för 40 000 var dyrt...

    Eller kan jag köpt en 5 år gammal GTI fört 40 000?!?!. Vad kostade de nya 1988? ...

  13. #33

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Philip
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    229
    Folk verkar ha bra med pengar att spendera nuförtiden.

    536 000 för en Saab 900. https://bilwebauctions.se/marsauktio...aero-t16-50763

Liknande ämnen

  1. Till salu!
    Av JanneRevo i forum Off Topic
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-10-03, 12:45
  2. Golf GTI 16V G60 till salu NR. 40 av 71!
    Av G60 V-spec i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-04-10, 18:06
  3. GTI fälgar till salu
    Av Rulez i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 18:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin