Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27
  1. #1

    Reg.datum
    feb 2022
    Namn
    Torbjörn Näsmark
    Ort
    UMEÅ
    Inlägg
    2

    Ska lämna bilen på verkstad, är det lönt att jämföra olika verkstäder?

    Bilen gick inte igenom besiktningen och det är dessutom dags för service. Tidigare så har jag fått hjälp av svärfar att åtgärda fel och serva bilen, men hans hälsa har försämrats och jag vill inte belasta honom med vår bil längre.


    Ska jag lämna in den på närmaste auktoriserade VW-verkstad eller lönar det sig att ringa runt till olika verkstäder? Vad ska jag i så fall fråga om? Är det något särskilt jag bör tänka på eller varningstecken att hålla utkik efter?


    Det är en VW Passat från 2012 som gått 28 000 mil.


    Jag bor i Umeå-området ifall det är någon som har bra koll på verkstäder här.


    Uppdatering 2022-02-28
    Tack för alla svar!

    Jag blev via en bekant till min sambo tipsad om Waara's bilservice i Innertavle (ca 15-20 minuter utanför Umeå). Tog in en offert och när priset för att åtgärda bristerna i besiktningsprotokollet + serva bilen var lika mycket som det kostade att bara serva bilen på motorcentralen blev jag så glad så jag accepterade det förslaget utan att kolla runt något mer.

    Så för att summera: I mitt fall lönade det sig att jämföra mellan verkstäder, även om det bara var mellan två verkstäder.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  
    Senast redigerad av Thorbearius den 2022-02-28 klockan 10:30. Anledning: Uppdatering med lösning på problemet.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Det blir alltid väldigt personliga åsikter kring service hos auktoriserad verkstad eller ej.
    Är bilen inte fullservad hos VW så har du ändå ingen "goodwill" om något skulle behövas.
    Sedan är bilen nu tio år gammal och där någonstans brukar jag iaf tänka att gränsen börjar gå.
    Iaf om det är en vanlig bruksis utan något speciellt mervärde.

    Jag har själv jobbat på VW/Audi på motorcentralen i Umeå.
    Men i din sits hade jag kollat runt och fått priser från flera.
    Skicka ett PM om du undrar något.

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Det brukar skilja en hel del i kostnad, mellan VW-verkstaden och de alternativa.
    Att ringa runt att kolla pris, kan ge dig en ”timlön” på flera tusen kronor.
    Man väljer så klart själv, men när bilen 10år och gått så pass långt - hade jag inte åkt till VW.


    Skickat från min iPad med Tapatalk

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag brukar ta in tre till fem offerter, beror på hur mycket ork jag har för stunden. Sedan spelar jag ut dem mot varandra. Någon kommer vilja ha jobbet och jag har då prutat 10-20%. Gäller även märkesverkstäder.

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Tydligen har VWs verkstäder prisgaranti mot varandra om man tänker lämna bilen där.

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Så kan det säkert vara. Men det finns i alla fall i Stockholm ganska många andra fristående auktoriserade, och ibland tittar jag lite utanför Storstockholm och då händer det grejer med priserna.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Att lämna bilen till märkesverkstad har nog inget mervärde längre med tanke på bilens ålder och miltal.
    Dom där felen ska inte vara några större problem för en modern allbilsverkstad.

  8. #8

    Reg.datum
    feb 2022
    Namn
    Göran Hauer
    Medlemsnr
    5571
    Ort
    Täby
    Inlägg
    2
    Jag skulle nog inte lämna in på en märkesverkstad men en bil i den åldern, men i Umeå skulle jag rekommendera Kurres! Han har fixat med mina båda Passat när jag inte själv räckte till, då jag bodde i Umeå. Nu var det fem år sedan men jag utgår från att Kurre själv jobbar kvar där.
    Angående dina fel så skulle jag utgå från att en ABS-sensor är dålig och att det sen leder till alla de felkoder som de fått, då alla de systemen använder dem som input.

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Man spara några kronor om man själv inhandlar tex fjäder och belägg:
    https://www.trodo.se/bromsbelagg/vw-...03kw-57134-cid
    https://www.trodo.se/fjadrar/vw-pass...03kw-57134-cid

    bildelaronline24.se mister-auto.se m.m

  10. #10

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Malte Nilsson
    Ort
    Hemse
    Inlägg
    131
    Många verkstäder tackar dock nej om dom ej får sälja delarna.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    är det möjligen ett typiskt gotlandssyndrom ?

  12. #12

    Reg.datum
    feb 2018
    Namn
    Malte Nilsson
    Ort
    Hemse
    Inlägg
    131
    Ja kanske det ! Kan ju bara svara av egen erfarenhet ! Vanligaste argumentet är att det blir svårt med eventuella reklamationer, om något går sönder ! Men enklast är ju att fråga tilltänkt verkstad före man köper egna delar !

  13. #13
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    är det möjligen ett typiskt gotlandssyndrom ?
    Det skulle jag inte påstå. Däremot varierar det nog från verkstad till verstad snarare än geografiskt. Vissa verkstäder vill absolut inte använda delar som kunden haft med sig medan andra inte bryr sig.

  14. #14

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det är väl kanske inte värt att göra jobbet, om det dessutom riskerar bli tjafs när kundens egna delar inte håller måttet. Verkstäderna tjänar naturligtvis pengar även på att sälja reservdelar.

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Joakim Andersson
    Ort
    Odensvi
    Inlägg
    55
    Mycket handlar nog om vilken kedja verkstaden tillhör. I mekonomen måste väl allt tas centralt även kaffet till kaffeautomaten medan andra kan göra lite mer special lösningar.
    Har själv hittat en verkstad där ägaren jobbade tidigare på VW verkstad,men nu funkar även importdelar.
    Han brukar nämna vad auktoriserad tar i timmen och vilka påslag det är på delarna

    Skickat från min SM-A530F via Tapatalk
    Senast redigerad av Starlight den 2022-02-19 klockan 00:14.

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    "Min" Mekonomenverkstad handlar garanterat delar var han vill och inredning är nog IKEA mm.

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Många verkstäder baserar nog sina intäkter i stor del på försäljningen av materialet, än bara just arbetet i sig.
    Liknande är det ju i princip inom alla hantverksyrken. Som exempel så är ju inte snickaren speciellt pigg på att panela om ett helt hus med brädor som du skaffat lite billigt på blocket!
    Sen så förlorar man ju inte som kund direkt på detta då firmorna i relation till hur mycket dom handlar har väl tilltagna rabbater!

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Nu är det dags för TS och redogöra lösningen på problemet


  19. #19

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Kanske en "one hit wonder"

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Nu är det dags för TS och redogöra lösningen på problemet

    Även om trådskaparen skulle vara villig att skriva ett uppföljningsmeddelande är det nog ofta svårt som lekman att avgöra hur prisvärd en viss verkstad är. Ja, man får ett kvitto där det står ett pris och i bästa fall en spec på vad som gjorts. Fast att bara jämföra pris per arbete ger inte hela sanningen. I bästa fall har verkstaden gjort en mindre genomgång av bilen och berättar sedan om det är något mer som måste utföras, som t ex däck med dåligt eller snedslitet mönster. I värsta fall försöker verkstaden lura på dig arbeten som egentligen inte behöver göras och tar betalt för saker som inte gjorts.

    https://www.youtube.com/watch?v=c0yUgCgdt9A&t=904s

    https://www.youtube.com/watch?v=WZ6dwhyfo_A

    m v h Henrik

Liknande ämnen

  1. ”Varning! Verkstad: ställ bilen i P-läge” Skoda
    Av Terencegbg i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2021-02-09, 16:18
  2. Verkstäder i Växjö regionen som kan VW
    Av pudas i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-02-13, 08:24
  3. Verkstäder kvalitet i allmänhet.
    Av golfhenke i forum Off Topic
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-07-02, 11:31
  4. Är det lönt att handla bil i Tyskland nu?
    Av ThomasT i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-08, 18:10
  5. Rätt att lämna tillbaka bilen efter köp?
    Av Holmgren i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-05-30, 23:14

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin