Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 71
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    CJ
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    16

    Kostnader för att äga elbil vs bil m förbränningsmotor

    Tråden delad. Nytt ämne
    Senast redigerad av Peter-C den 2022-02-03 klockan 13:20.

  2. #2
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    VW:s elbilar kräver både mindre service och kostar mindre i service än motsvarande förbränningsmotorbilar inkl hybrider........
    Tråden handlar om olika servicealternativ (typ av verkstad). Eftersom vi halkat in på elbilar vore det intressant att se i siffror vad exempelvis en Golf mk8 basmodell kostar jämfört med en ID3 eller en Passat jämfört med ID4 under 3 års brukande. Jag har ingen ID3 eller ID4 så jag vet inte....

    I tråden nedan finns en del fakta som avser ID4.
    https://www.gtiklubben.nu/forum/show...l=1#post263164

    PS TS har inte frågat efter detta men det är ändå relevant i sammanhanget.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    VW:s elbilar kräver både mindre service och kostar mindre i service än motsvarande förbränningsmotorbilar inkl hybrider. Mjukvaruuppdateringar kommer att ske OTA till största del när BEV-plattformarna utvecklat sin fulla tekniska förmåga. Intäktsbortfall i serviceorganisationen kompenseras av mycket annat, som exempelvis digitala tjänster, prenumerationer m.m.

    Angående diskussionen om att välja auktoriserad servicepartner eller annan verkstad så kan det ändå vara värt att kolla upp priserna så att man inte bara utgår från att exempelvis Mekonomen alltid är billigare. För så är inte alltid fallet. Sen måste var och en själv värdera nyttan av Mobilitetsgarantin, det beror kanske på hur man använder bilen.
    NIX , Dyrare med elbil..... om man ser de första 3-5 år som det flesta äger en bil!

    Men sen kan det bli dyrt ändå senare, för mkt man betalar är ju arbetskostnaden på en Service och när tex VW tar 1200kr/tim så drar det iväg fort om det tar längre tid att felsöka en elbil..

    Helt knas, som jag påtalat sen Elbilarna började poppa ut ordentligt för några år sedan..

    Sen Hybrid, ä ju typ dubbelt mot bensin bil, det är det ju inte många som tänker på..

    https://www.dagensps.se/motor/studie...ll-an-elbilar/

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Tråden handlar om olika servicealternativ (typ av verkstad). Eftersom vi halkat in på elbilar vore det intressant att se i siffror vad exempelvis en Golf mk8 basmodell kostar jämfört med en ID3 eller en Passat jämfört med ID4 under 3 års brukande. Jag har ingen ID3 eller ID4 så jag vet inte....

    I tråden nedan finns en del fakta som avser ID4.
    https://www.gtiklubben.nu/forum/show...l=1#post263164

    PS TS har inte frågat efter detta men det är ändå relevant i sammanhanget.
    De är ju exakt lika? 99kr service avtal?. Eller har jag fel? .. Bara där är det ju mysko . ID3 grannen får ju inte fina dyra oljan som jag får för 1500kr

  5. #5
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Okay, samma pris om det är serviceavtal. Som du skriver, inget oljebyte borde förenklat proceduren för ID3.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Okay, samma pris om det är serviceavtal. Som du skriver, inget oljebyte borde förenklat proceduren för ID3.
    Ja de tar helt enkelt mer tid för att gå igenom en ID bil..Man hade ju trott att det skulle vara tvärtom, med så mkt mindre delar det är på en elbil...

    Tycker det blri så lustigt, när man hör arrgumenten att det är så billigt att köra elbil..

    Men en ID4 kostar 50kr mil tot att åka, vilket är tom mer än min R...

    Det bygger helt på att värdeminskningen är till 80% vad som kostar om man kör 2000mil per år med vilken bil som helst el eller bensin... Dyrt inköp = många pengar att falla i pris.....

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    NIX , Dyrare med elbil..... om man ser de första 3-5 år som det flesta äger en bil!
    Länken du hänvisar till handlar inte specifikt om VW:s elbilar, det som skrivs där är ett generellt påstående och som omfattar även mycket dyra bilar från flera olika tillverkare. Det finns absolut elbilar som är dyrare i service än motsvarande bensinbil. Men inte VW:s.

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Länken du hänvisar till handlar inte specifikt om VW:s elbilar, det som skrivs där är ett generellt påstående och som omfattar även mycket dyra bilar från flera olika tillverkare. Det finns absolut elbilar som är dyrare i service än motsvarande bensinbil. Men inte VW:s.
    Ok, var hittar du info att VW skulle vara billigare??. Är ju samma kostnad för 3 år service avtal!. Har du hittat nån info efter det?

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag kör själv VW elbil och vet vilken servicekostnad den genererar och skillnaden blir större desto fler kilometer jag kör. Observera att jag inte agiterar för elbilar, jag tycker man ska välja den bil man vill ha och/eller som passar bäst för det den ska användas till. I vissa användningsfall är elbil ett rimligt val, för mig. Inget religiöst över det hela.

    Sen en liten OT kommentar angående att Tesla inte kräver service: tyvärr har dessa bilar en hel del mekaniska bekymmer m.m. istället, över genomsnittet. Så kostnader blir det för kund, hur som helst. Men visst, man slipper ju betala en servicetekniker hos Tesla för att få reda på att det är problem.

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jag kör själv VW elbil och vet vilken servicekostnad den genererar och skillnaden blir större desto fler kilometer jag kör. Observera att jag inte agiterar för elbilar, jag tycker man ska välja den bil man vill ha och/eller som passar bäst för det den ska användas till. I vissa användningsfall är elbil ett rimligt val, för mig. Inget religiöst över det hela.

    Sen en liten OT kommentar angående att Tesla inte kräver service: tyvärr har dessa bilar en hel del mekaniska bekymmer m.m. istället, över genomsnittet. Så kostnader blir det för kund, hur som helst. Men visst, man slipper ju betala en servicetekniker hos Tesla för att få reda på att det är problem.
    Ok, men har du service avtal så kostar den exakt som en bensin tyvärr. Däremot efter avtalet kan man ju hoppas att det blir billigare..
    Men som sagt är ju inte många som har en bil längre än 3år....

    Sen Tesla var jag fel ute, dessa servas ju precis som alla andra och när de görs de så ofta lite dyrare...

    45 000kr för 15 000mil, är visst billigare än dieselbil...men helheten verkar inte vara jättestor....

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Jag har inget serviceavtal utan betalar service vid respektive tillfälle. Min elbil körs 1500-2000 mil per år. Eller mer. Mina nya bilar har jag haft som minst fem år och som mest sju år. Ny bil varje tredje år låter som privatleasing, förmånsbil, personalbil eller något liknande. Det är inte så privatkunder i Sverige köper (kontant, billån) nya bilar, generellt. Ägar-/brukarförhållandet påverkar nog sättet att se på service, min gissning. Angående jämförelser, utfall beror mycket på vad man jämför med, till stor del subjektivt. Enligt mitt sätt att se det är exempelvis ID.3 Pro Performance 204 hk kanske mest jämförbar med Golf eHybrid 204 hk DSG6, eller möjligen Golf GTI 245 hk DSG7.

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jag har inget serviceavtal utan betalar service vid respektive tillfälle. Min elbil körs 1500-2000 mil per år. Eller mer. Mina nya bilar har jag haft som minst fem år och som mest sju år. Ny bil varje tredje år låter som privatleasing, förmånsbil, personalbil eller något liknande. Det är inte så privatkunder i Sverige köper (kontant, billån) nya bilar, generellt. Ägar-/brukarförhållandet påverkar nog sättet att se på service, min gissning. Angående jämförelser, utfall beror mycket på vad man jämför med, till stor del subjektivt. Enligt mitt sätt att se det är exempelvis ID.3 Pro Performance 204 hk kanske mest jämförbar med Golf eHybrid 204 hk DSG6, eller möjligen Golf GTI 245 hk DSG7.
    Ok, men då har du nog bilar längre än vanliga Svensson. De flesta brukar byta efter 3år när garantin och service avtal går ut. Så har jag gjort sen 2010 nu.

    Därav jag menar att man tjänar inte mkt att åka elbil om man inte kör jättelångt..är ju den galna värdeminskningen som är dyr på en ny bil..

    Finns en rolig test i nya TV där jämför Hybrider mot El i samma modell. Där man behövde köra 20 000 mil innan det blev billigare med elbilen för den kostade ca 120 000 mer inköp än hybriden efter bonus..

    Så svårt att få ihop ekonomin när Elbilar är så jäkla dyra!

    Man blev nästa helt paff när man såg nya läckra VW Taigo, som man kan få bra utrustad för under 300!.

    Är ju galet mkt bil för pengarna om jämför med "samma" ID bil.. Kändes nästan som VW skjuter sig själv i foten

    Namn:  TA0004-taigo-exterior-red-top-and-side-view.jpg
Visningar: 711
Storlek:  595.8 KB

  13. #13

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    OK, att privatkunder köper ny bil var tredje år är inget jag känner igen alls, från min verklighet, men det är olika Landet är ju olika välbeställt också. Däremot ny privatleasingbil, ny förmånsbil eller ny personalbil var tredje år, det är vanligt, hos mig. När nu mer än 50 % av privatkunderna i Sverige väljer privatleasing så tycker jag att mycket talar för elbil, rent ekonomiskt. Enligt https://privatleasing.volkswagen.se/ kostar ID.3 Pro Performance 204 hk idag från 3695 kr/mån, Taigo TSI 110 hk DSG 3395 kr/mån, Golf Sportscombi TSI 130 DSG 4095 kr... Mycket rimligt att välja ID.3 i det perspektivet, anser jag. Av många olika skäl.

  14. #14

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    OK, att privatkunder köper ny bil var tredje år är inget jag känner igen alls, från min verklighet, men det är olika Landet är ju olika välbeställt också. Däremot ny privatleasingbil, ny förmånsbil eller ny personalbil var tredje år, det är vanligt, hos mig. När nu mer än 50 % av privatkunderna i Sverige väljer privatleasing så tycker jag att mycket talar för elbil, rent ekonomiskt. Enligt https://privatleasing.volkswagen.se/ kostar ID.3 Pro Performance 204 hk idag från 3695 kr/mån, Taigo TSI 110 hk DSG 3395 kr/mån, Golf Sportscombi TSI 130 DSG 4095 kr... Mycket rimligt att välja ID.3 i det perspektivet, anser jag. Av många olika skäl.
    Privat leasing är som sagt galet smart på elbilar generellt!!, men dessa låga priser bygger på att VW får de där 70 000!

    Har en polare som beställt 2st MG på leasing för 3999......men om nu inte dessa 70 000 kommer tillbaka så hoppas lease priset upp till 5999!!!!, det där är inte många som vet om!

    Står finstilt i alla avtal! ..

    Men som sagt är väldigt kort körsträcka på de flesta av dessa och brukar faktiskt inte gå att få över 2000mil på många...

    Så då får man köpa, och då blir det dyrt ..

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Nu tycker jag detta spårat ut rejält från vad trådskaparen frågade om. Vi kanske kan återgå till det?

    OT: En fullutrustad Taigo kostar inte under 300´ utan över 350´. En ganska liten och enkel modell mellan T-Cross och T-Roc.

  16. #16

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Nu tycker jag detta spårat ut rejält från vad trådskaparen frågade om. Vi kanske kan återgå till det?

    OT: En fullutrustad Taigo kostar inte under 300´ utan över 350´. En ganska liten och enkel modell mellan T-Cross och T-Roc.
    Nja bryt ut tråden då! . Detta var ju en av de bästa diskussionerna på länge på detta forum!

    Jag skrev en BRA utrustad . Denna motor är grym och duger perfekt till en slit och släng bil!

    Bara 279, och med lite vanligt Prut så en 255?. Måste ju vara VW mest prisvärda nya bil nu?

    https://www.blocket.se/annons/stockh...paket/99443589

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Nej, du skrev fullutrustad, men det har du ändrat nu.

    I övrigt, en större T-Roc ligger ligger samma prisklass, fast med större motor.

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Ok, men har du service avtal så kostar den exakt som en bensin tyvärr. Däremot efter avtalet kan man ju hoppas att det blir billigare..
    Men som sagt är ju inte många som har en bil längre än 3år....

    Sen Tesla var jag fel ute, dessa servas ju precis som alla andra och när de görs de så ofta lite dyrare...

    45 000kr för 15 000mil, är visst billigare än dieselbil...men helheten verkar inte vara jättestor....
    Undrar var du lever där privatpersoner har nya bilar i 3 år. Min förra, en Golf hade jag i exakt 5 år, nuvarande Tiguan är 5.5 och övriga familjens bilar är också över 5 år. De jag känner som byter efter 3 år är väldigt lätträknade.

    - - - Uppdaterad - - -

    Svensson kör inte Golf R, det är jag helt 100 på.

  19. #19
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Nu tycker jag detta spårat ut rejält från vad trådskaparen frågade om. Vi kanske kan återgå till det?

    OT: En fullutrustad Taigo kostar inte under 300´ utan över 350´. En ganska liten och enkel modell mellan T-Cross och T-Roc.
    Visst är det så. Tyvärr kan jag inte dela en tråd så jag har kopierat den och tagit bort de inledande inläggen.
    Fortsätt i denna tråd.

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2022-02-03 klockan 13:33.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Nej, du skrev fullutrustad, men det har du ändrat nu.

    I övrigt, en större T-Roc ligger ligger samma prisklass, fast med större motor.
    Njäää, gjorde jag?! . Det var inte med mening is så fall, för jag byggde ihop en 1.5 för 350k innan jag skrev. Vilket jag kan tycka vara lite dyrt..

Liknande ämnen

  1. Kostnad ladda elbil
    Av AndySwede i forum VW-forum
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2021-12-16, 08:05
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-09-12, 22:49
  3. VW Golf 7 GTI som ren elbil ny modell
    Av Peter-C i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-11-26, 17:14
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-14, 18:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin