Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 71
  1. #41

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Bränslevärmaren är nr: 1 av mina tillval, sen kommer rattvärme (och stolvärme)
    Jag använder båda ca 5 månader om året, både hemma och på jobbet. Så underbart att slippa skrapa rutorna och veta att motorn mår bra och att kroppen kan njuta när man sätter sig i bilen.
    Kan säga att rattvärme...hur f-n har man klarat sig utan det?. Är ju standard Mk8 och helt galet skönt!.

    Här är fördelen med el, där kan du få hur varmt och gott du vill och kallt på sommaren när man hoppar in.....visst har ID bilarna det?..!

  2. #42

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    En kollega på jobbet körde tidigare en Passat GTE med mycket utrustning, tyvärr gick inte rattvärme att få

  3. #43

    Reg.datum
    feb 2016
    Namn
    Tomas Gustafsson
    Ort
    Vimmerby
    Inlägg
    302
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Jag hade bränslevärmare i min T-Roc 2018. Det kanske är de mindre modellerna som helt enkelt inte har fysisk plats.
    Ja, har tittat på T-Roc och där kan man lägga till bränslevärmare.
    Tror det är T-Cross och Taigo (och kanske nån mer) som man inte kan välja bränslevärmare.

  4. #44

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Har följt den här tråden med stort nöje. Intressant hur tonerna går, för jag är rätt säker på att samma typ av tråd hade gett andra svar i vissa andra forum jag hänger

    En sak som jag tycker att ni missar litegrann när det kommer till försäljning är det inte behöver finnas en linjär koppling mellan kostnad och pris. Om en tillverkare/distributör har en kostnad för vara A på 10 kr och kostnaden för vara B är 20 kr så innebär det inte att försäljningspriset måste vara dubbelt så högt på vara B. Är tillverkaren/distributören någorlunda affärsorienterad så är försäljningspriset satt baserat på vad marknaden är beredd att betala.

    Omsätter man det till den här diskussionen så favoriserar ju marknaden/samhället elbilar och företag försöker så klart kapitalisera på det genom att ta bra betalt där man kan. Ett annat sätt att uttrycka det är väl tillgång och efterfrågan. Även om utbudet på elbilar procentuellt har ökat otroligt mycket sista året eller två, så är ju fortfarande tillgången på elbilar väldigt liten jämfört med diesel/bensin-bilar. Och med relativt liten tillgång och stor efterfrågan så blir prissättningen därefter.

    Det gäller så klart inte bara priset på själva bilen utan även tillbehör och optioner. Och så klart tjänster.

    Priset på service har ju varit uppe här några gånger. Nu är jag inte insatt i bilbranchen men jag gissar att marginalerna på en produkt som serviceavtal på en bil med förbränningsmotor är små. Kanske till och med otroligt små. Det beror nog dels på stor konkurrens, men jag tror också man ser ett otroligt värde av att knyta kunden till företaget i X antal år. Jag tror de tycker att det är värt långt mycket mer än det intäktsbortfall de får pga dåliga marginaler. För att sälja ett serviceavtal innebär att kunden ofrånkomligt kommer att stå i bilhallen och uggla för att vänta på att lämna/hämta bil på service. Vissa kanske stirrar i sin mobil under hela den väntetiden, men andra går och kollar i bilhallen och blir inspirerade att köpa något nyare/ballare. Sen ger det också möjlighet att sälja överprisade tillbehör/reservdelar som du annars hade köpt någon annan stans, typ nya däck, torkarblad, bromsskivor, bilbarnstol etc etc.

    Vad gäller service för elbilar tror jag att tillverkarna/distributörerna har möjlighet att ha större marginaler. För vem vågar lämna sin nya elbil till Mekonomen eller Speedy på service? Nej, den måste man så klart serva på märkesverkstad. Så även om kostnaden för servicen nu skulle vara lägre för att de t.ex. inte har någon dyr olja så finns det ingen anledning att hålla samma låga marginaler som för serviceavtal på bil med förbränningsmotor.

  5. #45

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Intressant svar!

    Kan hålla med om mkt där!. Tror att tillverkarna passar på att "höja" sin marginaler på elbilen mot fossil. Staterna ger ju galet bra subventioner...

    Som Sverige ger 70 000, då är ju inte tillverkarna dumma att de håller sig lite högt. Se man hur en helt okänd kina bil som Xpeng kan ta 550 000 för bil....Sen vet de att köparen får så mkt förmåner med sin elbil..

    Hade det varit en bensin, hade de aldrig sålt en bil över 200 000

  6. #46
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Bränslevärmare är otroligt mycket effektivare än el-värmare, det räcker som regel att köra den 20-25 min.
    Effektivare är väl fel att säga. Däremot är bränslevärmare mycket snabbare på uppvärmning tack vare högre effekt. Jämfört med elektrisk motor och kupévärmare. Har man däremot elbil med luftvärmepump så går det lika fort som med bränslevärmare. Fast det är ju också en form av bränslevärmare...

  7. #47

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Nu syftade jag på en "trådlös" bensin- eller dieselvärmare jämfört med en konventionell el-värmare. Nu när elen är så dyr så är en vanligt el-motorvärmare och kupévärmare ett effektivt sätt att "elda för kråkorna". En bensin- eller dieselvärmare däremot värmer snabbt upp motor och kupé på att förbruka ett par tre deciliter soppa.

    Hur funkar förresten klimatiseringen på elbilar med värmepump? Måste den inte vara ansluten till laddning för att kunna värma upp kupén?

  8. #48
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Hur funkar förresten klimatiseringen på elbilar med värmepump? Måste den inte vara ansluten till laddning för att kunna värma upp kupén?
    På Zoe t.ex så kan man använda den på båda sätten. Är man smart så förklimatiserar man innan man kopplar från laddkabeln hemma så tar den ström från huset. Men den måste inte vara ansluten.

  9. #49

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    OK, tänkte mer på ID.4, Enyaq, Q4, E-tron och sådan bilmodeller man kan tänka sig att köpa

    Kan man programmera en tid eller aktivera med Appen och få kupén uppvärmd utan att bilen är ansluten till elnätet. Det är ju själva vitsen med parkeringsvärmare.

  10. #50
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Håller helt med dig. Det är det som är vitsen, även om man står "på stan" utan eluttag.

  11. #51

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371

    Kostnader för att äga elbil vs bil m förbränningsmotor

    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    OK, tänkte mer på ID.4, Enyaq, Q4, E-tron och sådan bilmodeller man kan tänka sig att köpa

    Kan man programmera en tid eller aktivera med Appen och få kupén uppvärmd utan att bilen är ansluten till elnätet. Det är ju själva vitsen med parkeringsvärmare.
    Ja det funkar utmärkt på Id4. Man kan ställa temperatur i appen för förvärmningen. Den värmer kupén kvickt som tusan. Hade glömt lägga in avresetid i appen imorse, så jag fick aktivera värmningen manuellt 10 min innan avresa. Räckte för att göra rutorna isfria och någorlunda varmt i kupén. Normalt sett går den 30 min innan inställd avresetid.

  12. #52

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Tror att tillverkarna passar på att "höja" sin marginaler på elbilen mot fossil. Staterna ger ju galet bra subventioner...
    Spontant gissar jag att de snarare lägger på lite extra pris på fossil-bilarna för att inte råka sälja för många. Staterna inte bara subventionerar el-bilar utan bötfäller också de som säljer för mycket fossil-bilar:

    https://www.teknikensvarld.se/nyhete...boter-fran-eu/

    m v h Henrik

  13. #53

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Ja borde vara så, men inte om man ser vad billiga en ren bensinbil är idag. Så passa på att köpa bensinbil!, kommer aldrig vara så billigt som idag!. Att kunna få en bra bil under 300 000 som går en 80mil.. där du måste upp i en 500 000 minst för att få en vettig elbil som ändå går bara 50..

    Sen kolla här!, hur sjukt tunga elbilarna är! . Mann förstår ju att det går åt mkt kräm att komma långt och fort med en elbil..

    Helt sjukt M50 väger 2,4 ton!. M3 i samma kaross, utan fina 6an, tunga lådan, kardan, avgas och allt annat som en elbil inte har ..väger 1850!!, i samma kaross!!

    Alltså 550kg mer i samma kaross!. Är detta verkligen framtiden?. Kan tillägga att M50 kommer 28mil i 120km// och M3 70mil... Man hinner ju knappt komma hemifrån innan det ska laddas...

    Helt knas

    Namn:  tynd elbil.JPG
Visningar: 336
Storlek:  146.5 KB
    Senast redigerad av vfr den 2022-02-09 klockan 12:17. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  14. #54

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av loadmaster Visa inlägg
    Ja det funkar utmärkt på Id4. Man kan ställa temperatur i appen för förvärmningen. Den värmer kupén kvickt som tusan. Hade glömt lägga in avresetid i appen imorse, så jag fick aktivera värmningen manuellt 10 min innan avresa. Räckte för att göra rutorna isfria och någorlunda varmt i kupén. Normalt sett går den 30 min innan inställd avresetid.
    Det där är ju verkligen en grej med elbil som är lockande!. Att kunna ha bilen perfekt värmd och kyld .

    Fast lite som jag redan har, alltid bilen i +10 till +20 inomhus. Så jag har egentligen bästa boendet för en elbil!

    Därav att jag kör elmotorvärmare ibland, blir ju som ett discotek med avgasr om man kör bensinvärmare inne i garaget

  15. #55

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    BTw, imorgon ska jag köra GTX hoppas jag och då diskutera dyra garantin på ID bilarna och servicen!. Återkommer med test rapport!

    Man kan ju gå plus på bilen efter 1 års körande verkar det som!, denna står 5min från mig!

    Namn:  mk8rsd.JPG
Visningar: 236
Storlek:  87.4 KB

  16. #56

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Fast lite som jag redan har, alltid bilen i +10 till +20 inomhus. Så jag har egentligen bästa boendet för en elbil!
    I dom temperaturerna trivs tyvärr salt, metall och rost ypperligt. Så på vinterhalvåret är varmgarage inte att rekommendera, om bilen brukas då såklart.

  17. #57

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Precis, därav att jag håller ner mot noll och kör elmotorvärmare och tvättar 2ggr per dag

    Värre med de många som har garage i plats under jord. Där är det varmt och skönt året runt och saltet kan trivas
    Senast redigerad av vfr den 2022-02-09 klockan 12:17. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  18. #58
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117

    Förtydligande varm förvaring

    OT, inte riktat till någon speciell person.

    Förr i tiden när bilarna ej var galvade eller rostskyddade med vax i hålrum var varmgarage ytterst olämpligt förvara bilen i när man använde bilen dagligen vintertid. Enkla förklaringen är att luftfuktigheten i hålrum, falsar o dyl konstant blir högre vilket skapar kondens när bilen kyls ner när man tar ut den. Gäller än idag men katastrofen (rost) blir inte lika tydlig. Hjälper inte att tvätta så att säga.

    Bättre med kallare garage typ straxt över 0 grader så blir effekten mildare. Tar man inte ut bilen på vintern är det ju kanon m varmgarage.

    Ursäkta utsvävningen, ej elbilsrelaterad...tillbaka till ämnet.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  19. #59

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    OT, inte riktat till någon speciell person.

    Förr i tiden när bilarna ej var galvade eller rostskyddade med vax i hålrum var varmgarage ytterst olämpligt förvara bilen i när man använde bilen dagligen vintertid. Enkla förklaringen är att luftfuktigheten i hålrum, falsar o dyl konstant blir högre vilket skapar kondens när bilen kyls ner när man tar ut den. Gäller än idag men katastrofen (rost) blir inte lika tydlig. Hjälper inte att tvätta så att säga.

    Bättre med kallare garage typ straxt över 0 grader så blir effekten mildare. Tar man inte ut bilen på vintern är det ju kanon m varmgarage.

    Ursäkta utsvävningen, ej elbilsrelaterad...tillbaka till ämnet.
    Hänger helt med!, därför håller nära nollan!

    Men jag ser ingen skillnad på detta mot att stå ute i mellansverige, det är -5 en dag 0ch +2 nästa osv. Blir en jäkla kondens i bilen som står ute oxå. Betydligt mer än mitt svala garage..

    Tror detta med att bara stå ute stämmer bättre i Norrland. där man kan ha - grader över tid. Annars är så är en låg temp garage med jämnvärme än att stå ute i -10 till +10 som det är här där vi bor i Sverige ..

    Sen 70% som bor i nya lgh har parkeringsgarager som är +20 året runt... Där har vi många risk bilar

  20. #60

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Ja borde vara så, men inte om man ser vad billiga en ren bensinbil är idag. Så passa på att köpa bensinbil!, kommer aldrig vara så billigt som idag!. Att kunna få en bra bil under 300 000 som går en 80mil.. där du måste upp i en 500 000 minst för att få en vettig elbil som ändå går bara 50..

    Sen kolla här!, hur sjukt tunga elbilarna är! . Mann förstår ju att det går åt mkt kräm att komma långt och fort med en elbil..

    Helt sjukt M50 väger 2,4 ton!. M3 i samma kaross, utan fina 6an, tunga lådan, kardan, avgas och allt annat som en elbil inte har ..väger 1850!!, i samma kaross!!

    Alltså 550kg mer i samma kaross!. Är detta verkligen framtiden?. Kan tillägga att M50 kommer 28mil i 120km// och M3 70mil... Man hinner ju knappt komma hemifrån innan det ska laddas...

    Helt knas
    Vad har du fått tag i den där listan, nån amerikansk sida? Den stämmer iaf inte beträffande europeiska marknaden. ID4 Gtx väger 2224kg, och har 77kwh batteri, inget annat. Detsamma med ID3, osäker på om de finns med 82kwh batteri här i europa.

    Men oavsett, visst väger elbilarna en del. Batteriet gör sitt till beträffande vikten, åtminstone i nuvarande storlekar och utförande.

Liknande ämnen

  1. Kostnad ladda elbil
    Av AndySwede i forum VW-forum
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2021-12-16, 08:05
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-09-12, 22:49
  3. VW Golf 7 GTI som ren elbil ny modell
    Av Peter-C i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-11-26, 17:14
  4. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-01-14, 18:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin