Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2018
    Namn
    CJ
    Ort
    Laholm
    Inlägg
    16

    Stor service - märkesverkstad eller ej?

    Vi har en Passat Alltrack 2013 som gått 18 000 mil. Förra gången stor service gjorde så lämnade vi den på märkesverkstad. Nu funderar vi om vi kan lämna den till en verkstad som är så att säga allt annat än märkesverkstad. Denne kille är väldigt duktig och han har servat och lagat bilar åt oss i 20 år och vi har alltid varit nöjda, inte minst med priset Men detta har då varit äldre bilar med många mer mil. Detta är vår första (för oss) lite finare/dyrare bil

    Finns det något som talar emot att lämna in bilen för service på en icke auktoriserad verkstad?

    Vi har redan en assistansförsäkring på bilen.

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    753
    Nej, inte som jag kan se det. Tycker snarare att du verkligen ska utnyttja det faktum att du hittat en bilmekare som du har så gott förtroende med!
    Att han kan äldre bilar är ju bara ett plus, dagens bilmekaniker vill helst bara reparera bilar via datorporten! Och er bil är ju de facto inte speciellt ny, och har rätt många mil, så ett och annat rent mekaniskt fel kan nog dyka upp också!

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Nej, finns absolut ingen anledning att lämna bilen till en märkesverkstad som inte bryr sig om bilen!
    Har du hittat en som är duktig, så är det inte så mycket att tänka på..

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 011
    Håller med, din mek behöver förstås ha koll på vad som görs i olika intervaller. Vid 18k är det byte av olja i dsg och haldex, om du har det. Resten är ju basic och för en kommande köpare så klart kunna visa upp dokumentationen. När bilen gått så pass långt saknas värdet av att ha lagt alldeles för mycket pengar hos en auktoriserad verkstad.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Antar att det är en diesel?

    DSG-olja rekommenderas mycket riktigt var 6000:e mil. Haldex-olja rekommenderas vart 3:e år, utan milbegränsning. Luftfilter och bränslefilter rekommenderas var 9000:e mil. Friskluftsfilter vartannat år eller var 6000:e mil. Bromsvätska vartannat år.

    Kamrem 21000 mil.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    9000mil på luftfilter.. Då byter jag kanske lite för ofta

  7. #7
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Den enda nackdelen med att välja en kunnig mekaniker istället för en slarvigt utförd service med tillhörande stämpel i boken är när man ska sälja bilen. Svenne som är intresserad bryr sig då enbart om stämplarna i boken, vare sig servicen är utförd eller inte. Tråkigt!

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Finns alltid andra mer intelligenta köpare. Så det är inget att bry sig om!

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Finns alltid andra mer intelligenta köpare. Så det är inget att bry sig om!
    Fast inte riktigt så enkelt . För 85% byter väll in sin bil och där är Stämpel allt! . Så kan man tänka sig sämre inbyte, så gör hos en mindre lirare som i många fall är bättre..

    Sen kommer att serva hos små meckar försvinna tyvärr i framtiden i stor utsträckning. Nya bilar är så avancerade och kräver ofta mjukvaruppdateringar och diagnosverktyg som ingen annan kommer åt...som gör att man blir tvingat att serva på märkesverkstäder tyvärr..

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 011
    Nu handlar ju tråden om en 9 år gammal bil. En märkeshandlare byter naturligtvis in bilen om du ska köpa en ny, men de förmedlar ju direkt bilen vidare till någon småhandlare som inte kommer ställa särskilt höga krav på servicehistoriken.

    Men för nyare bilar, 0-3 år gamla hamnar nog det mesta hos märkesverkstaden, och byter man in en 0-3 år gammal bil behöver service ha gjorts på ett korrekt sätt annars är den nog iskall eller föremål för ett betydligt lägre inköpspris eftersom handlaren lämnar garantier.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Min förra bil, en Golf 1.4tsi 2011 byttes in hos VW. Den var exakt 5 år gammal, sista servicen var gjord hos en liten privat verkstad som stämplade i boken. VW brydde sig inte, bilen gick vidare i en klump med andra inbytesbilar till en annan icke märkeshandlare. Bilen såldes där för 10K mer än vad jag fick i inbyte. Tror den hade gått ca 8000 mil och var i mycket fint skick. Jag blev faktiskt lite chockad att inte VW ville ha den själv i sin saluhall.
    Men den var tydligen för gammal, precis som AndySwede skrev.

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Nu handlar ju tråden om en 9 år gammal bil. En märkeshandlare byter naturligtvis in bilen om du ska köpa en ny, men de förmedlar ju direkt bilen vidare till någon småhandlare som inte kommer ställa särskilt höga krav på servicehistoriken.

    Men för nyare bilar, 0-3 år gamla hamnar nog det mesta hos märkesverkstaden, och byter man in en 0-3 år gammal bil behöver service ha gjorts på ett korrekt sätt annars är den nog iskall eller föremål för ett betydligt lägre inköpspris eftersom handlaren lämnar garantier.
    Ja jag var nog lite otydlig!, självklart gäller detta nyare och dyrare bilar!

    Men i framtiden så kommer inte bosse bonde kunna serva en elbil troligen tyvärr... Utan bromsarna typ

  13. #13
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128
    Som AndySwede skriver .

    Småverkstäder.
    För 10 år sedan spekulerade "man" om att mindre fria (ej märkesknutna) bilverkstäder inte skulle kunna existera över tiden. Så har det inte blivit. De kompetenta kommer att finnas kvar i framtiden. Även nya dyker upp. Värdefullt inslag när märkes ÅF blir för kostsam att anlita. Märkes ÅF har många förpliktelser att uppfylla vilket naturligtvis påverkar debiteringsnivån. Någon måste betala.
    Mjukvaru-uppdateringar står kanske inte så högt upp på listan på en 5 år gammal bil (redan utfört), vilket den fria verkstaden har svårt att utföra.

    Vad det gäller elektronisk servicebok så kan en verkstad registrera sig på VW:s Erwin-sidan (gäller flera VAG märken) och lägga upp utförd service där. Mao de är ej utestängda från detta lagringssätt.

    Bägge typerna av verkstad behövs!
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  14. #14
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128
    PS - Erwin portal - Titta på/ registrera service.

    Det är möjligt att titta på servicehistorik som gäller nyare fordon.
    Jag har reggat mig på respektive sida. Hittade Skodan, VW:n och vår Seat, samtliga tillverkade våren 2018 (har elektronisk servicebok). Provade med en VW Golf R fr 2014 men där fanns inget att presentera.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Som AndySwede skriver .

    Småverkstäder.
    För 10 år sedan spekulerade "man" om att mindre fria (ej märkesknutna) bilverkstäder inte skulle kunna existera över tiden. Så har det inte blivit. De kompetenta kommer att finnas kvar i framtiden. Även nya dyker upp. Värdefullt inslag när märkes ÅF blir för kostsam att anlita. Märkes ÅF har många förpliktelser att uppfylla vilket naturligtvis påverkar debiteringsnivån. Någon måste betala.
    Mjukvaru-uppdateringar står kanske inte så högt upp på listan på en 5 år gammal bil (redan utfört), vilket den fria verkstaden har svårt att utföra.

    Vad det gäller elektronisk servicebok så kan en verkstad registrera sig på VW:s Erwin-sidan (gäller flera VAG märken) och lägga upp utförd service där. Mao de är ej utestängda från detta lagringssätt.

    Bägge typerna av verkstad behövs!
    Ja man kan verkligen hoppas det stämmer. Men biltillverkarna vill ha in pengar på service. Därav att de inte är billigare att serva en Elbil. Vilket jag kan tycka märkligt eftersom det är så mkt mindre delar som ska bytas eller sevas..

    Men de jag hört att man ser service som en "kontroll", vilket gör att man tar nästan samma pris på en elbilservice som en en fosil..

    Man kopplar upp sig och kör en hel del mjuvaru checkar och uppdateringar... Att dessa system ska kunna köpas in av den lokala Mekonomen verkar blir dyrare och dyrare och svårare..

    Så om man vill kunna hålla sin elbil "uptodate". Så kommer man troligen bli mer tvungen att luta sig mot ÅF tyvärr..

  16. #16
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 128
    Kanske. Dock så avsåg jag bilar i allmänhet, ej elbilsspecifikt. Kör bensin med E5/E10-inblandning ! Ämnar fortsätta med det så länge det går. Går inte in på varför...

    Det du skriver om kostnad för elbilsservice är svårt att förstå. En elmotor kräver inte mycket service.
    Senast redigerad av Peter-C den 2022-02-02 klockan 12:52. Anledning: Stavning
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  17. #17
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Det är säkert som Mange skriver och varför, men man tycker inte att det borde behövas. Serviceverkstäder skulle man egentligen klara sig med färre av i framtiden. Men det är klart att ingen vill lägga ner en befintlig verkstad och då blir det för dom att ta varje tillfälle att motivera att dom ska vara kvar.
    Senast redigerad av vfr den 2022-02-02 klockan 14:00. Anledning: Stavning

  18. #18

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 011
    Pengarna ska in. Det kommer ju inte hända att en märkesverkstad som börjar serva elbilar plötsligt skulle omsätta 75% mindre. Hur ska man då kunna putsa allt glas och avlöna killen i hörnkontoret...

  19. #19
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 189
    Precis! Där har ju faktiskt Tesla en fördel av att dom inte har en gammaldags serviceorganisation som måste gödas. Dom har kunnat bygga upp en organisation som redan från början är byggd för moderna bilar utan en del barlast från det gamla.

    Problemet är att en sådan organisation är byggd för att serva ett behov från kunderna. Om det behovet försvinner eller minskar till hälften, hur ska dom då motivera en lika stor organisation? I längden håller det inte att hålla på med "hitte-på" för att fylla kassan. På kort sikt kanske, men inte i längden. Då blir dom i längden utkonkurrerade av nya organisationer som är mer slimmade.

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Kanske. Dock så avsåg jag bilar i allmänhet, ej elbilsspecifikt. Kör bensin med E5/E10-inblandning ! Ämnar fortsätta med det så länge det går. Går inte in på varför...

    Det du skriver om kostnad för elbilsservice är svårt att förstå. En elmotor kräver inte mycket service.
    Jag vrider och vänder på det oxå, även fast soppan kostar 25 spänn. Så har jag inte en minsta sug efter en elbil och dess intressanta nackdelar .. .

    Så kommer hålla ut är tanken, däremot är jag lite orolig att min gissning kommer att Uppfyllas..

    Att Mk8R var den sista fosilbilen man kunde köpa pga av skatter mm..

    Så en plan att köpa en beggad RS3 efter denna är planen. Man lever ju lixom en gång, är ju så tråkigt att det kryper i skinnet när jag åkt elbil..Bra acc....Men sen bara däcksbuller och noll känsla..

    Ja är ju komiskt att mitt service avtal kostar 99kr på min rätt dyra bil och en ID4 kostar typ lika....där man byter friskluftfilter typ bara

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Pengarna ska in. Det kommer ju inte hända att en märkesverkstad som börjar serva elbilar plötsligt skulle omsätta 75% mindre. Hur ska man då kunna putsa allt glas och avlöna killen i hörnkontoret...
    Nej så är det ,

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-04-06, 15:27
  2. Svar: 24
    Senaste inlägg: 2013-12-09, 19:00
  3. Oljebyte eller Service?
    Av Micke_t i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-12-04, 18:08
  4. Stor service på Golf GTI MK V
    Av Råbbert i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-05-10, 17:11
  5. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-03, 15:45

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin