Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2016
    Namn
    Johan Berndtsson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    6

    Lokalisera dålig drivknut inner/ytter. Eller byta hela drivaxeln?

    Detta gäller en Skoda superb 2, men då drivlinan är samma som både passat och golf så tänkte jag att jag testar där flest läser

    Har ett intermittent skakande i ratten, ofta runt 90-110 kmh. Har bytt bägge bromsskivor och hjullager fram, utan förändring. Läste mig till att det troligen är någon drivknut.

    När jag kollar på det så finns det tämligen billiga kompletta axlar på autodoc, men det skiljer någon mm upp till någon cm till samma OEM nummer. Axlarna skall ju kunna ändra längd så detta är kanske av mindre betydelse så länge de motsvarar rätt OEM nummer?

    Tänkte testa med deras egna ridex märke, men dessa är ca 533mm länga mot de flesta andras 517 för samma OEM nummer. Detta för vänster fram. Annars så kompletta axlar för ungefär samma pengar: GSP.

    Någon som varit i samma sits och bytt hela? Eller ska man satsa på att bara byta drivknutarna? Verkar inte bli så mycket billigare och blir garanterat mer jobb. Och hur kan man lokalisera vilken som är dålig?

    tack på förhand

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    ta inte illa upp, men du har kollat så inte hjulen behöver balanseras? Sen kollar du koderna. (kunde inte låta bli)!

    Börja med att leta efter synliga skador på damasker, snurra runt hjulen och lyssna. Hittar man inget så får man väl plocka itu knuten och leta efter skador.

    Har man tur om det blivit ljud i knuten efter en sprucken damask så kan det räcka att rengöra knuten noga med bräkleen eller motsvarande och sen packa om den!

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2016
    Namn
    Johan Berndtsson
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    6
    Ja givetvis så har jag balanserat om däcken, även skiftat fram/bak, samma med både vinter och sommardäck på. Obalans i däcken blir sällan intermittent. Damaskerna är hela och fina. Har aldrig några aktiva koder på min bil

    Då jag behöver bilen dagligen så ser jag att byta hela axeln som det snabbaste sättet, frågan är om det iögonfallande billiga axlarna på autodoc funkar. Jag har använt andra delar av samma märke, ridex , till bromsok och skivor, men till hjullager köpte jag skf. Finns en betydligt dyrare axel från skf men bara för ena sidan.

    Lät inget sist bilen var uppe för besiktning, vi kollade just efter ljud ifrån lagerna fram och snurrade en hel del, men hörde inget alls.

    Jag har nog kört 2000 mil sedan det började skaka lite i ratten, varken blivit mer eller mindre, så att fixa det får vänta tills det är varmt nog att mecka ute, vill bara förbereda mig och handla på mig det jag behöver.
    Senast redigerad av vfr den 2022-01-22 klockan 20:51. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Jag tycker mig i texten ana att skakningarna kommer även vid körning rakt fram?
    Dålig drivknut är oftast som mest påtaglig vid sväng, ju snävare, desto värre låter och känns det!
    Leta upp en jämn asfalterad platts utan några hinder som möjliggör körning i en obruten cirkel med max rattutslag. kör runt långsamt och sen öka farten så mycket du vågar och säkerheten tillåter, åt båda hållen! Gör sen samma, men backa!
    Kan du inte forcera felet, så är troligen drivknutarna riktiga!

    Har bilen stödlager för en eller båda drivaxlarna? Om så, så är ju det en sak att titta på!
    Förbise ej heller bakvagnen! Fel i bakvagnens upphängning kan ge allehanda symptom och kan vara besvärliga att lokalisera!

  5. #5

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Kanske någon okunnig har bytt bromsskivor och inte rengjort ordentligt (innan skivan monteras)!
    Kanske något bromsok inte fungerar som det ska och värmer upp skivan!

Liknande ämnen

  1. Polo 6R, byta hela bakluckan?
    Av SSo i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2021-10-27, 13:26
  2. Touran 04 ny drivknut dålig
    Av ason i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-04-30, 17:52
  3. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-05-11, 19:58
  4. Byta drivknut själv?
    Av caddyn 1990 i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-12-30, 10:01
  5. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 11:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin