Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Köpa Seat

  1. #1

    Reg.datum
    jan 2022
    Namn
    Peter Sader
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1

    Köpa Seat

    Tjenare! Är på gång att köpa en Seat Leon ST 1.2 TSI 2014 av en bilhandlare.

    Gjorde ett köp och sälj test hos Besikta, kändes som en billig försäkring https://besikta.se/tjanster/ovriga-tjanster/kop-och-saljtest/

    På den utökade elektronikkollen blev det en hejdundrans massa felkoder som vanligtvis hade skrämt iväg en, men snubben på besiktningen menade att det antagligen berodde på att batteriet va lite urladdat. Säljaren likaså. Men jag är grymt osäker.

    Vad säger ni?
    Jag kan bilar ungefär lika bra som de flesta av oss kan flyga till månen, så dumma gärna ner svaren.

    Bifogar bild på protokollet


    Ciao!


    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  2. #2
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Om batteriet har varit urladdat så att spänningen är för låg så kan det generera en massa felkoder. Med VCDS eller OBDeleven (VAG-anpassade felanalysverktyg) får man ofta ett värde på batterispänningen i samband med att felet uppstod. Visas ej på din bilaga så därför är det omöjligt att säga om det kan beror på det. Har du ej tillgång till nämnda analysverktyg så är en väg att ladda batteriet, radera felkoderna och sedan nyttja bilen. Därefter får man kontrollera om något fel kommit tillbaka.
    Hur ni löser det vet jag inte….men jag hade inte köpt bilen med så många tveksamma fel.

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2022-01-17 klockan 23:25. Anledning: Stavfel...
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Feltändning och kamaxelposition skulle jag säga med min "ringa" erfarenhet inte är relaterad till något med spänning eller batteri. Styrvinkelsensor/givare är troligtvis en orsak av svagt batteri, resterande också. Med et bättre verktyg får man fram datum då detta hände eller hur många gånger det hänt. Så för mig som håller på lite med detta på min fritid så är diagnosen du fått... ganska bristfällig, men uppfyllt ett syfte eftersom det fått upp dina ögon så det är mycket bra initiativ av dig att få detta kollat.

    Som Peter C säger - felkoderna kan behöva analyserar lite mer, och raderas, och sedan läsas ur igen innan din MRF garanti går ut eller vad för annan garanti säljaren erbjuder. Sen är det ju säkert ett problem om du köper en bil med kända fel (dokumenterade felkoder). och ska kräva någon åtgärd vid behov. Det behöver ni reglera i köpekontraktet hur det ska gå till.


    Hur långt har bilen gått? Hur är servicehistoriken? Den måste vara felfri, utan luckor och dokumenterad. Annars - välj en annan bil. Det finns gott om dem.

    Det kanske finns någon i TS område som kan vara behjälplig med VCDS?

  4. #4

    Reg.datum
    dec 2021
    Namn
    Lars-erik
    Ort
    stockholm
    Inlägg
    5
    Köp inget måndagsexemplar!

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Vill du utveckla det konstiga inlägget?

Liknande ämnen

  1. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-04-10, 13:08
  2. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2017-01-12, 00:02
  3. Seat Leon tdi 2.0
    Av birka76 i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-07-18, 20:08
  4. Seat Leon Mk2
    Av birka76 i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-01-01, 20:35
  5. 2E-motor VW vs Seat?
    Av Lillen i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-17, 17:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin