Resultat 1 till 5 av 5
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752

    Någon i världen som drevat TSI kompressorn

    På nästan alla bilar med kompressor (supercharger) så laborerar ju folk med att dreva om dom för högre effekt. Men när man dammsuger nätet så hittar man ingenting om detta gällande TSI motorerna!
    Någon som vet varför?
    Ska väl tillägga att det inte är något jag tänker utsätta min gamla Golf för, bara öka mitt förråd av onödigt vetande!

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel Sundberg
    Ort
    Falun
    Inlägg
    1 357
    Borde vara så att svaret är att den redan är uppdrevad från början och går typ 3gånger motorvarvtalet..
    Men den är ju bara med upp till 3000varv på den här motorn sen växlas det om till turbo.
    Den laddar nog rätt så bra i det lägre registret som det är så drevar man den mer så övervarvar man den rätt rejält.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Ja det låter ju rimligt!
    Klart, vid närmare eftertanke så jobbar ju kompressorn i lågregistret mest för att kompensera för den låga cylindervolymens bristande lågvarvsegenskaper.
    Det är ju mot turbon och all skit runtomkring man får rikta blicken om man vill att bilen ska gå undan!
    Senast redigerad av vfr den 2022-01-15 klockan 19:16. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Om jag förstått det rätt så är det samma turbo och kompressor på 140HK till och med 185HK versionen i Audi A1
    så en uppdatering av bilens ECU borde ge kärran en kick
    firman har ni runt hörnet: http://sv.bsr.se/trimsatser/t/1323/v...-2007-2010-bmy

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Jo då dom känner jag till, men ingen trimning är aktuell för min Golf då den är andrabilen på gården och mest fungerar som lastbil.

    Min fundering runt kompressorn startade i och med att vi idag kör Mini där den av första generation överladdades med en remdriven kompressor. Och bland entusiasterna av första generation Mini Cooper S är just drevning av kompressorn och alla kringliggande problem det alla brottas med!
    Senast redigerad av vfr den 2022-01-15 klockan 22:35. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2021-03-14, 19:10
  2. Kullager på AC-kompressorn
    Av totte1015 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-07-30, 15:03
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-05-31, 18:21
  4. Vad finns de mest av i världen ?
    Av Adder i forum Off Topic
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-03-30, 13:09
  5. Tsi kompressorn
    Av pudas i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-09-22, 22:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin