Resultat 1 till 9 av 9
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2022
    Namn
    Zed
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    3

    Vad vet vi om motorn 2.0 TSI 4Motion DSG (2014)?

    Hej! Är ny i VW världen och vet knappt något om motorerna.
    Vet bara att vi inte pendlar längre, att vi söker något komfortabelt och kraftfullt och som är lättare att köra i snön. Hörde (i gävleborgs området) om Passat Alltrack 2.0 TSI 4Motion DSG (2014) som har rullat 27000mil.

    Är den känd för problem eller liknande? Vill inte ha något som behöver "daltas med" och som orsakar huvudvärk med plötsliga fel Är trött på att ha såna bilar plus att nästa bil kommer användas lika mycket av mina föräldrar och jag vill göra det så felfritt som möjligt.

    Annan fråga:
    Hur ofta behöver en VW byta kamkedja?

    Tacksam för all hjälp och ert tålamod med en VW novis

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Den här frågan kommer lite då och då. För egen del skulle jag ha exakt noll förväntningar på en bil som gått så långt.
    Men förutom mitt eget tyckande är ju servicehistoriken och dokumenterade reparationer helt avgörande för att fatta ett beslut om köp. Koppling och mecatronik borde vara bytt minst en gång. Haldexpump, avgaskylare, motorstyrdon lika så, eventuellt även kamkedjan. Är inget av detta gjort ska du budgetera för det.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Fast man kan ju se det från en annan sida också, bilen har gått många mil på vägarna och fungerat! Troligen inget "måndags ex"!
    Med det miltalet per år så borde den gått i yrkesmässig trafik, vilket kan ha sina fördelar.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    3000 mil om året är knappast yrkestrafik. Men sen har du rätt i att det förmodligen är mest lands/motor-väg den gått.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Fast man kan ju se det från en annan sida också, bilen har gått många mil på vägarna och fungerat! Troligen inget "måndags ex"!
    Med det miltalet per år så borde den gått i yrkesmässig trafik, vilket kan ha sina fördelar.
    Jomenprecis. Eller så har den reparerats många gånger under dessa mil. Det är ju dock inte särskilt betryggande om inte underhållet är dokumenterat och kan överlämnas till en spekulant.

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Precis, har den gått 2-3000mil mellan varje service är den ganska slut!

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2022
    Namn
    Zed
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    3
    Ok tack allihopa för er input. De säger att den har en komplett ifylld servicebok. Jag ska be om att få den på bild och läsa noggrant.

    Fast då till den viktigaste frågan, vad tycker ni om den motorn från de årtalen? Jag kan inte mycket om VW men kan mycket om Volvo. Där skulle jag avråda från t.ex motorn D3 eftersom den är högljudd och långt från komfortabel att köra med. Har ni något att säga om en Passat Alltrack 2014 med motorn 2.0 TSI 4Motion DSG. Det enda jag vet om 2.0 TSI 4Motion DSG är specifikationerna men vill höra från er som levt med den eller känner folk som har ��
    Tack igen!

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Passat generation 7 som Alltrack med 2,0 TSI 211 är ganska ovanlig i Sverige. De flesta Passat generation 7 Alltrack är TDI. Motorn EA888 CCZB är trevlig, mjuk och len, pigg - återfinns även i Golf GTI generation 6. Personligen tycker jag den är svag i botten (precis som andra 2 liters turbobensin) - jämfört med motsvarande TDI, men det är personligt tyckande. Jag kan inte påminna mig om några allvarliga problem med denna motor.

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2022
    Namn
    Zed
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    3
    Tack så mycket! Det var det perfekta svaret
    Senast redigerad av vfr den 2022-01-11 klockan 22:16. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

Liknande ämnen

  1. Passat V6 4Motion -00
    Av GTI-nissen i forum Projektforum
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2018-10-13, 16:37
  2. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-12-18, 00:24
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-10-01, 23:30
  4. GTI vs V6 4MOTION!
    Av nr82 i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-06-21, 13:43
  5. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-05-24, 15:48

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin