Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    K S
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    90

    Streck över skärmen Passat 2018 B8

    Hej

    Upptäckte att jag fått en streck över hela Discover Pro skärmen för 1 vecka sedan. Ett pixelfel brukar ju vara enstaka punkter men det kanske kan bli ett helt streck också.
    Någon som varit med om liknade? Är det skärmbyte som gäller el för att få bort?
    Det syns inte på mörkare bakgrunder.

    //Kristian
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Det skulle absolut kunna bli ren rad eller kolumn också. Pixlarna adresseras ändå i rader och kolumner så fel på en drivenhet skulle kunna ge såna fel. Jag gissar att det är byte som gäller om man inte kan hitta någon som är duktig på att reparera sånt...

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av Sallesalva Visa inlägg
    Hej

    Upptäckte att jag fått en streck över hela Discover Pro skärmen för 1 vecka sedan. Ett pixelfel brukar ju vara enstaka punkter men det kanske kan bli ett helt streck också.
    Någon som varit med om liknade? Är det skärmbyte som gäller el för att få bort?
    Det syns inte på mörkare bakgrunder.

    //Kristian
    Menar du sträcket i ovankant eller det på högersidan…?
    Det på ovansidan, du har inte aktiverar 3d läget….. så man ser den fejkade horisonten…?

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    K S
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    90
    Det som går vertikalt inringat.
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    K S
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    90
    Anade det dessvärre och det lär ju inte va gratis att byta . Blir nog att leva med det.
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Det skulle absolut kunna bli ren rad eller kolumn också. Pixlarna adresseras ändå i rader och kolumner så fel på en drivenhet skulle kunna ge såna fel. Jag gissar att det är byte som gäller om man inte kan hitta någon som är duktig på att reparera sånt...

  6. #6
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Hade samma fel på en Vw Golf Alltrack 2018.

    Jag fick en sådant "sträck" på min MIB2 skärm på samma ställe efter c:a 2 år, ser identiskt ut. Väntade för att se om det blev värre, men det blev det inte. Efter ytterligare 1 år provade jag att hävda garantiåtgärd. Det gick bra eftersom den bilen hade 3 års garanti. Gjorde det efter 2,9 år . Fick bildskärmen bytt mot en ny. Tror att det kostade c:a 12 tkr enligt kundmottagaren. Jag störde inte mig på det men kändes bättre att få den bytt.

    Tror inte du behöver göra något. Det är nog bara du som ser det. Syns ju mer eller mindre tydligt beroende på vilken bild som visas.

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  7. #7

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Det är bara skärmen som är i 3stk delar (inte ovanligt med 2st vertikala linjer)..
    Sådana skärmar säljs billigt på ebay..

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    K S
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    90
    Tydligen ett känt fel enligt ett VW forum på FB. En kille där fick goodwill där VW tog 90% av kostnaden och han fick stå för 10% plus montering och hamnade på strax över 2000:-.
    Jag blev erbjuden att VW tog 70% och 30% plus monteringskostnaden skulle jag hamna på runt 4900:-.
    Kan det skilja så mycket mellan olika ÅF?
    Hade jag också fått 2000:- så hade det inte varit något att fundera på men nu vete faan. Det är ju som du säger Peter inte så jättestörande då det beror på bakgrunden om det syns eller inte. Men det kan ju bli värre också.

    //Kristian

  9. #9
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Tja, själv hade jag nog hoppat över åtgärden om ej vw hade betalat. På sin höjd värt 2000:- i min värld eftersom den i övrigt fungerade oklanderligt .

    PS Jag tycker att 70% är en ok deal men det är inte värt 5000:-. 30% av 12-13 tkr bli under 4 tkr... Kanske beror på att monteringen ej är medräknad i detta pris.
    Senast redigerad av Peter-C den 2022-01-12 klockan 23:29.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    K S
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    90
    Monteringskostnaden är med i de 4900:-. Det blir ju "ny" garanti på den nya enheten men som du säger är det värt 5000:- när den fungerar i övrigt.

    //Kristian
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Tja, själv hade jag nog hoppat över åtgärden om ej vw hade betalat. På sin höjd värt 2000:- i min värld eftersom den i övrigt fungerade oklanderligt .

    PS Jag tycker att 70% är en ok deal men det är inte värt 5000:-. 30% av 12-13 tkr bli under 4 tkr... Kanske beror på att monteringen ej är medräknad i detta pris.

  11. #11
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Någonting i skärmen eller dess styrenhet fungerar inte korrekt. När något börjar fallera så stannar det oftast inte där. En tidsfråga.

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2015
    Namn
    K S
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    90
    Jo slutsatsen blev så och med den nya enheten får jag ju garanti på den så jag godtog erbjudandet.
    Senast redigerad av vfr den 2022-01-20 klockan 10:08. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

Liknande ämnen

  1. Svar: 12
    Senaste inlägg: 2020-09-17, 19:05
  2. Passat 2018
    Av Manner86 i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2018-07-23, 18:56
  3. Passat 2018 ambient light
    Av karatefylla2 i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-02-07, 11:21
  4. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-05-23, 00:16
  5. Luftintag i skärmen Golf II
    Av Bastard66 i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-03, 23:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin