Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2021
    Namn
    Daniel Holmström
    Ort
    Robertsfors
    Inlägg
    7

    Caddy med startproblem

    Hej
    Jag har ett svårlöst fel på en caddy 2011 Diesel 1,9 103KW.
    Tänker att jag beskriver felet utan att lägga några egna felsökningsvärderingar i texten.
    Jag avslutar sedan med några egna tankar.
    Den började tidigt i höstas att bli svårstartad, jag fick dra startmotorn länge innan den gick igång. Lämnade den därför på en vw- verkstad. Efter några dagar ringde dom, de hittade inga fel och nu gick den inte starta alls. Jag fick ta den på släp hem! Den drar startmotorn med normal hastighet men startar inte, jag får den att starta med hjälp av en starthjälp, i startläge, dvs ökar batterispänningen och drar startmotorn längre än vad som är normalt. När den väl gått igång så går den fint och brukar också starta under dagen om inte stoppen blir längre än ca 2 timmar. Nu när det är ner till minus 20° så behövs motorvärmare hela natten och starthjälpen. Nu de senaste dagarna har problemet eskalerat och den kräver starthjälp vid varje start. Det finns inga felkoder, varken några som verkstaden hittade och inga som jag hittar med mina väsentligt billigare verktyg. Motorlampan lyser inte.
    Mina egna tankar är följande. Jag tror inte att det handlar om att få upp varvtalet på motorn utan mer om att det kan finnas en givare som börjar fela men klarar sin uppgift om den får en högre spänning.
    Men vilken givare, utan några felkoder så blir det svårt.
    Jag har förstått att det finns en kamaxelförställning som är varvberoende att det finns en jämförelse i rimlighet mellan kamaxelvinkelgivaren och vevaxelgivaren och om dessa värden blir orealistiska så ger styreelektroniken inte diesel. Hur fungerar kamaxelförställningen och kan den ha fastnat?
    Tjaa, ni hör, jag famlar och behöver hjälp med lite erfarenheter från er.
    Tack på förhand.


    Hej igen. Efter mycket skruvande och många motortester så har vi till slut hittat felet.
    Felet består av ett kabelbrott i en kabelstam på signalkabeln från kamvinkelgivaren. Vad som försvårat felsökandet är att motortesterna ibland gett motsägelsefulla svar. Utifrån motortesternas svar så har vi bytt vevaxelgivaren, sedan kamaxelgivaren och när det felet kvarstod så föll misstanken på ett kabelbrott vilket visade sig vara en riktig misstanke. Så nu är vi tillbaka på vägen igen :-) Tack alla för era förslag.
    Senast redigerad av Daniel59 den 2022-02-17 klockan 07:26. Anledning: Problemet löst

  2. #2

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Normalt är att man matar givare med 5 volt. Delvis för att man ska kunna garantera stabil spänning även om batterispänningen varierar.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Givarna borde med mycket stor sannolikhet ge felkod. Kollat säkringar, det sitter väl nåt under batteriet på en Caddy? Byta batteri eftersom den beter sig annorlunda med starthjäpen?
    Men jag förstår verkligen inte, kände sig din VW verkstad nöjda med att lämna tillbaka en bil som inte startar med kommentaren att de inte hittar något fel?

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    103KW.. inte hp?

    Det låter väldigt mycket som ett läckage på bränslerör/slang/koppling på ledningen som kommer bakifrån tanken, via filtret och in i dieselpumpen som drivs av kamaxeln.
    Dessa motorer har ingen lyftpump i tanken, och sipprar det in luft i någon o-ring eller ledning så rinner det tillbaka till tanken, vilket förklarar att du får nöta längre ju längre fen står, samt att högre spänning hjälper, det ger heller inte nån felkod då det är ett mekaniskt fel och motorn går perfekt bara den startat till.

    Börja med att byta dieselfilter, och kolla igenom alla o-ringar och kopplingar på ledningen ovan nämnd, även från filtret och fram till själva pumpen, där är det relativt vanligt med läckage.
    Det ska tilläggas att det inte är alltid det läcke UT diesel ur ledning/skarv, då pumpen suger och skapar undertryck i sagda ledning.
    Har åtgärdat några st med exakt samma problems som du beskriver.
    En annan hade en kaputt kamaxelgivare, som bara gav felkod lite sporadiskt, men jag hade nog satt en slant på läckage i ditt fall.

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    M.T
    Ort
    Västmanlandslän
    Inlägg
    68
    I mitt fall när min sharan 2.0tdi vägrade starta. Var det en spridare som gett upp. Man kan mäta hur mycket bränsle den ger på något sätt.
    Senast redigerad av vfr den 2022-01-15 klockan 20:54. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Ett såkallat 'leak-off test', men det är ett helt annat insprutningssystem, med helt andra symtom, så helt irrelevant i detta fall.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2021
    Namn
    Daniel Holmström
    Ort
    Robertsfors
    Inlägg
    7
    Tack för förlagen.
    Nej verkstan var inte nöjda med att jag fick bärga bilen hem från dem. Men betalt skulle dom ha ändå :-)
    Läckage i tillförande bränsleledning ska jag kolla, tack för tipset.
    Vevaxelgivaren har jag tagit lös för att byta, men den nya givaren skjutsar DHL runt runt nånstan i Europa, kanske kommer den snart.
    Insexkruven som höll vevaxelgivaren var runddragen, så någon gång har någon varit på den men misslyckats med att få lös den. Lite fishy, vi får se först vad en ny givare gör. Sedan bränsleledningsläckaget.
    Återkommer i ämnet. Till dess ha ett fortsatt Gott Nytt År.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2021
    Namn
    Daniel Holmström
    Ort
    Robertsfors
    Inlägg
    7
    Hej igen
    Nu är vevaxelgivaren bytt. Utan resultat :-(
    Jag ska göra som "sn00k" föreslår att kolla att jag har diesel fram. Tänker att jag går längst fram i dieselkedjan och kollar att jag får fullt tryck i commonrail röret. Det jag kollat så här långt är att jag lossat på röret som kommer från högtryckspumpen och går till commonrail och så fort jag drar runt så kommer det diesel. Det innebär naturligtvis inte att jag har tryck, så jag ska försöka mäta det någonstans. Vet någon vilket tryck det ska vara?
    Oavsett vad jag gör så får jag inga felkoder, kan det ha hänt något med motorstyrningen eller felkodshanteringen?

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2021
    Namn
    Daniel Holmström
    Ort
    Robertsfors
    Inlägg
    7
    Citat Ursprungligen postat av Daniel59 Visa inlägg
    Hej igen
    Nu är vevaxelgivaren bytt. Utan resultat :-(
    Jag ska göra som "sn00k" föreslår att kolla att jag har diesel fram. Tänker att jag går längst fram i dieselkedjan och kollar att jag får fullt tryck i commonrail röret. Det jag kollat så här långt är att jag lossat på röret som kommer från högtryckspumpen och går till commonrail och så fort jag drar runt så kommer det diesel. Det innebär naturligtvis inte att jag har tryck, så jag ska försöka mäta det någonstans. Vet någon vilket tryck det ska vara?
    Oavsett vad jag gör så får jag inga felkoder, kan det ha hänt något med motorstyrningen eller felkodshanteringen?
    Lägger märke till att när jag drar startmotorn runt utan att bilen startar så lyfts inte varvräknarnålen. Visst brukar den visa varvtal när motorn drar runt?

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Citat Ursprungligen postat av Daniel59 Visa inlägg
    Lägger märke till att när jag drar startmotorn runt utan att bilen startar så lyfts inte varvräknarnålen. Visst brukar den visa varvtal när motorn drar runt?
    Då borde du ha felkod på vevaxelgivaren eller liknande.

  11. #11

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Har du prövat med startgas?
    Dieseln behöver inte mycket startgas, får den för mycket tar den fort skada!!!

  12. #12

    Reg.datum
    dec 2023
    Namn
    Michael Ruta
    Ort
    Österhaninge
    Inlägg
    1
    Hej och tack att du delar med dig av alla dina lösningsförslag. Själv är jag precis ute och leta efter ett svar varför min Caddy ej startar när den är varmkörd.

Liknande ämnen

  1. Startproblem 2008 Caddy 2,0 diesel.
    Av Thomas i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2022-01-15, 20:03
  2. Caddy mk2 -01 Tdi startproblem
    Av amazon66 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2021-09-13, 20:51
  3. Caddy -08 startproblem
    Av Juhlin i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-12-07, 08:59
  4. Startproblem? Caddy tdi -00
    Av skrotnisse i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-01-15, 09:43
  5. Caddy -99 TDI startproblem.
    Av Gurkansvensson i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-06, 21:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin