Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752

    Trasig oljesticka på Golf 5 TSI

    Jag brukar säga att "allt går sönder, förr eller senare"! Men oljestickan??......!
    Vist, det är inte första gången bilingenjörer går i kaklet när dom nått nästan hela vägen och snubblar när det kommer till oljestickan!
    Någon som känner igen detta materialbrott i detta moderna rymdmaterial "plast" ? varför har det uppstått?
    Bilen ifråga: 07 Golf 5 TSI.
    Namn:  sticka.JPG
Visningar: 430
Storlek:  540.4 KB

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Ursäkta, men vad är sönder? Har du ingen bild på hela oljestickan?

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Det är hela plastdelen som går ner i röret. Det är i spåret där O-ringen ska sitta som det delat sig vad jag kan se. O-ringen kan ju inte göra någon större nytta om den dinglar fritt på pinnen som nu. Det konstiga är att det inte går att skuta tillbaks plastbiten med handkraft!
    Utanför bild finns inga onormala förändringar (än så länge) !!
    Detta är ju inget jätteproblem, ska köpa ny sticka! Men man sätter ju igång och funderar, många detaljer inne i en modern motor är gjorda av plast........!

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Jag har bytt oljesticka två gånger på min Audi A4 2.0 TFSI från 2007. Plasten/gummit smulas sönder och en del smulor hamnar i oljan.

    https://www.gtiklubben.nu/forum/show...ght=oljesticka

    m v h Henrik

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Tycker det är rätt skämmigt att vag lyckas snubbla på en så pass basic komponent, sen till på köpet fortsätta år ut och år in!
    Man kan ju stilla undra om dom har samma bristande känsla för kvalitet när dom konstruerar komponenterna till senare tids elektroniska oljenivågivare?

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Bara att hänga på låset till den lokala vag-handlaren i morgon bitti när dom slår upp portarna och beställa en ny

    tråd kan låsas


  7. #7

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg

    tråd kan låsas
    Ja, jag vet att min tråd kan ses som en petitess, och som jag skrev "Detta är ju inget jätteproblem, ska köpa ny sticka"
    Men att uppmana moderatorn att stänga en tråd för att en fråga inte håller den rätta tyngden av teknisk komplexitet tycker jag är högdraget och drygt.
    För tio år sedan så var det ju ok, men i dag har vi något som man brukar kalla "forumsdöden" och detta forum är ett av få forum som fortfarande finns, och är nog det ända bilforum som fortfarande lever någotsånär!
    Jag försöker skriva här när det finns något roligt, knasigt eller mystiskt fel jag undrar över, trotts att Golfen i dag mest fungerar som dragbil till trädgårdssläpet! Detta för att försöka hjälpa till att hålla forumet vid liv!
    Vad är då fördelen med ett eget forum, kontra en Facebook grupp?
    Jo den största fördelen är att information i ett ämne blir sökbart.
    Vill man gå tillbaka till en tråd vid ett senare tillfälle så är tråden lätt att hitta.
    Ett forum har större översikt över vem det är man svarar, kommenteras ett svar, eller trådens start.
    Sen ej att förglömma, på ett forum slipper man F-B jargongen av ovidkommande kommentarer

Liknande ämnen

  1. Utsliten oljesticka
    Av henca i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-07-08, 21:17
  2. Oljesticka Golf II GTI (PL)
    Av fOcus i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-04-02, 20:17
  3. Artnr. Oljesticka golf II Gti
    Av salmiakboven i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-04-14, 17:16
  4. Kupefläkt Golf 2, Trasig?
    Av Jacob i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-01-02, 19:15
  5. Trasig elhiss Golf IV
    Av speedbird i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-05-06, 23:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin