Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2021
    Namn
    Peter Barmyr
    Ort
    Tumba/Stockholm
    Inlägg
    6

    Elektrisk baklucka på Sharan vägrar öppna sig!

    Hej!
    Jag har en Sharan TDI -19 där bakluckan vägrar att öppna sig. Följande har hänt:
    -Luckan öppnar sig endast ca 10 cm och stannar där efter det att man tryckt på öppningsknappen på själva luckan. Nästa gång man trycker så stänger sig luckan men inte helt, den går inte i lås och displayen visar att den är öppen/ej stängd.
    - Ovan skede upprepas några gånger.
    - Luckan fungerar normalt en gång och öppnar hela vägen för att sedan stänga sig.
    - Luckan uppför sig igen som i början och öppnar bara ca 10 cm.
    - Efter upprepade försök med både knapp på panelen samt knapp på nyckeln så uppför den som ovan, men den öppnar sig mindre och mindre.
    - Nu upptäcker jag att bakrutetorkaren samt bakrutespolningen ej fungerar utan verkar helt döda.
    - När man nu trycker på öppnaknappen så hör endast ett elektrisk ljud, typ en elmotor. Luckan är helt stängd, men displayen visar att den är öppen samt bagagerumsbelysningen lyser.
    - Kontrollerar instruktionsboken, där det står att säkringen till bakrutetorkaren finns på säkringsplats F28. Kontrollerar denna som är hel.
    - Ringer Din Bil i Södertälje och frågar om råd. Får till svar att de ej kan ge råd via telefon och hänvisar till att boka tid för felsökning. Tidigaste tiden är 24/1, vilket känns lite oaktraktivt med en Fjällenresa inom kort.

    Jag tänker att:
    1. eventuellt strömbortfall i själva lyftmotorerna orsakat av att den kan ha varit fastfryst i början av felmoden. Hittar dock inga trasiga säkringar. Jag har kontrollerat dom i motorutrymmet, under ratten samt i luckan vänster bak. Hittar ej heller i instruktionsboken vilka säkringar som skall gå till bakluckan.
    2. bakluckan har ställt in sig på öppningsläget typ 2 cm från stängt. Det går ju att justera öppningsläget och spara det genom att hålla in öppningsknappen en längre tid.
    3. Motorn som öppnar bakluckan är defekt.

    Jag har hittat några felkoder:
    00059. Terminal 30 for interior illumination
    00834 Signal for haeted rear window activation
    00924 Relay for headlamp wascher system
    00927 Terminal 30 right
    0156 Terminal 30 left
    03266 Activation relay for signal horn
    03396 Supply voltage terminal 30 for central locking

    Finns det någon här på forumet som har tips på vad som kan vara fel och hur man kan fixa det?

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Vad för verktyg läser du felkoder med? Kan kablarna i genomföringen vara skadade?

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2021
    Namn
    Peter Barmyr
    Ort
    Tumba/Stockholm
    Inlägg
    6
    Jag har en felkodsläsare från Biltema som skall klara av VW och Audi art.nr. 15-1305. Det är svårt att se kablarna i genomföringem, då jag omöjligen kan öppna luckan. Det skall gå att manuellt öppna lucka, och då skall den gå väldigt trögt, men det är inte möjligt. Det verkar som att låsbygeln håller fast den.
    Senast redigerad av vfr den 2021-12-29 klockan 12:42. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Jag kan ingenting om den felkodsläsaren och en del verkar relaterat till nåt helt annat men med t ex VCDS kan man testa att köra luckan direkt från programmet. Ibland behöver felkoderna raderas innan man år tillbaka korrekt funktion och alla felkodsläsare fixar inte det på nyare bilar.
    Det finns ju ett antal möjliga problem. Kabelbrott är ju en men kanske inte vanligt på en så pass ny bil. 00834 indikerar att värmen i bakrutan inte fungerar, och det kn ju vara relaterat till kabelfel.

    Din beskrivna symptom kan tyda på att motorerna tappat sin grundinställning så den inte vet riktigt hur mycket öppen den är. I motorerna finns ju också en funktion för klämskydd. Typiskt är ju att om något ligger i vägen i lucköppningen drar ju luckan för att sedan öppna typ 10cm. Om den har försökt öppna fastfryst kan nåt annat ha hänt och lucklåset samverkar ju naturligtvis med öppningsfunktionen.

    Flera av felkoderna relaterar till elektriska problem som inte har med bakluckan att göra.
    Hur mår ditt bilbatteri? Många mystiska saker händer vid för låg spänning eller defekt batteri....

  5. #5

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Bilar baserade på PQ35 b.la Golf 6 visar flera av dessa felkoder inkl 00927/03396 när säkringen i J519 som matar terminal T52b/1 är trasig.
    Samtidigt fungerar inte bakrutetork/spolare etc.

    Även om din Sharan är byggd på en annan variant än PQ35 nämligen PQ46 finns nog möjligheten att det är något liknande.

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2021
    Namn
    Peter Barmyr
    Ort
    Tumba/Stockholm
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Jag kan ingenting om den felkodsläsaren och en del verkar relaterat till nåt helt annat men med t ex VCDS kan man testa att köra luckan direkt från programmet. Ibland behöver felkoderna raderas innan man år tillbaka korrekt funktion och alla felkodsläsare fixar inte det på nyare bilar.
    Det finns ju ett antal möjliga problem. Kabelbrott är ju en men kanske inte vanligt på en så pass ny bil. 00834 indikerar att värmen i bakrutan inte fungerar, och det kn ju vara relaterat till kabelfel.

    Din beskrivna symptom kan tyda på att motorerna tappat sin grundinställning så den inte vet riktigt hur mycket öppen den är. I motorerna finns ju också en funktion för klämskydd. Typiskt är ju att om något ligger i vägen i lucköppningen drar ju luckan för att sedan öppna typ 10cm. Om den har försökt öppna fastfryst kan nåt annat ha hänt och lucklåset samverkar ju naturligtvis med öppningsfunktionen.

    Flera av felkoderna relaterar till elektriska problem som inte har med bakluckan att göra.
    Hur mår ditt bilbatteri? Många mystiska saker händer vid för låg spänning eller defekt batteri....
    Intressant att det går att köra luckan med VCDS. Någon som vet hur man gör detta? Det låter som en rimlig förklaring att motorerna tappat sin grundinställning.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Lasse62 Visa inlägg
    Bilar baserade på PQ35 b.la Golf 6 visar flera av dessa felkoder inkl 00927/03396 när säkringen i J519 som matar terminal T52b/1 är trasig.
    Samtidigt fungerar inte bakrutetork/spolare etc.

    Även om din Sharan är byggd på en annan variant än PQ35 nämligen PQ46 finns nog möjligheten att det är något liknande.
    Jag har kontrollerat alla säkringarna utan att hitta några defekta. Då displayen visar att backluckan ej är stängd, kan detta kanske leda till att bakrutetorkaren ej går. Den kanske är programmerad att inte torka när luckan är öppen.

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Citat Ursprungligen postat av Peter Barmyr Visa inlägg
    Intressant att det går att köra luckan med VCDS. Någon som vet hur man gör detta? Det låter som en rimlig förklaring att motorerna tappat sin grundinställning.

    - - - Uppdaterad - - -



    Jag har kontrollerat alla säkringarna utan att hitta några defekta. Då displayen visar att backluckan ej är stängd, kan detta kanske leda till att bakrutetorkaren ej går. Den kanske är programmerad att inte torka när luckan är öppen.
    Du har kollat säkringarna i motorrummet?

  8. #8

    Reg.datum
    dec 2021
    Namn
    Peter Barmyr
    Ort
    Tumba/Stockholm
    Inlägg
    6
    Ja, både motorrummet, under ratten samt vänster bak. Dock så kontrollerade jag bara dom i motorrummet visuellt. Jag borde kanske mäta upp dom.
    Senast redigerad av vfr den 2022-01-11 klockan 17:17. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Har du möjlighet att komma ut till Hässelby, kan jag hjälpa dig med felsökning och läsa ut felkoder.

  10. #10

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Blev detta löst?

  11. #11

    Reg.datum
    dec 2021
    Namn
    Peter Barmyr
    Ort
    Tumba/Stockholm
    Inlägg
    6
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Blev detta löst?
    Hej! detta blev ej löst. Vi fick packa allt inför fjällenresan via bakdörrarna.
    Bilen ska in på verkstad nu i veckan och jag återkommer med vad felet var.

  12. #12

    Reg.datum
    dec 2021
    Namn
    Peter Barmyr
    Ort
    Tumba/Stockholm
    Inlägg
    6
    Hej!

    Detta är nu löst efter ett verkstadsbesök på Swärd Bil i Järna.
    Det visade sig att vänster baklyse som sitter monterat på backluckan läckte in vatten i överkanten, då denna var otät. Detta vatten rann sedan ner till låskistan där elektroniken gick sönder. Kostnaden på 11 600:- täcktes inte av helförsäkringen på Trygg-Hansa. "ErsättningTrygg-Hansa ersätter inte skadan du anmält, då skadan orsakats av Väta.Motor- och elektronikförsäkringen gäller inte för skada som orsakats avfrysning, väta eller korrosion."

Liknande ämnen

  1. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2018-08-03, 00:21
  2. Baklucka går inte att öppna
    Av onelab i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-04-24, 08:40
  3. Baklucka Polo -02 går ej att öppna
    Av Maha i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-08-07, 23:15
  4. svetsa igen baklucka...öppna??
    Av eliason i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-02-23, 22:30
  5. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-22, 13:26

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin