Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719

    Problem Golf Sportvan 2016 rycker vid 1200 varv

    Hej

    Söker lite stöd här efter att jag köpte ny bil åt svärmor på Gotland för tre veckor sen. Alltså inte nästgårds.
    Golf Sportsvan 2016. 5500mil automat 1,2 liter. nyservad och fullservad på VW Gotland. En fin bil, perfekt åt svärmor. Frun körde hem den så jag provade den inte förens den kom hem till Dalarna. Kände då att den Motar/rycker runt 1200 varv och kändes lite trött på låga varv. Känns som den motar innan den kommer upp i varv. Pratade med Bilmetro (Lokala VW) inga felkoder fanns. Men efter prov tester så höll dom med mig, Och efter lite undersökningar så bytes en spridare. Skulle hämta bilen nu i kväll efter stängning.

    Gick så där... Först lyste den gula motorlampan. Sen kom Gula EPC. Sen kom "start-stop ur funktion" Efter två omstarter så slocknade dessa. Tog en provtur och inte gick den något bättre Motar/rycker fortfarande i vid 1200 varv och vill inte riktigt orka iväg. 1,2 liter bensin är ingen raket men den känns trött på låga varv. Tomgången är också låg typ 600varv. Är det normalt för denna typ av motor?

    Positiva är att Visby bil (Lokala VW) tar jobben på garanti.
    Nu har vi lite gula lampor, så nu borde vi ha felkoder hoppas jag. Ska åka in imorgon bitti och reklamera.

    Någon som har erfarenhet av denna motor och automatlåda.

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Efter Felkodskontroll och provkörning i morse så misständer den på trean och fyran också. så nu vill dom byta spridare även på dessa.
    Är väl helt okej för mig eftersom det är garanti jobb. Men 3 spridare samtidigt? Vad är det som styr spridarna?

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Det är ECUn som styr dom.. men känns ju mer som felaktigt bränsletryck ifall mer än en spridare är påverkad.
    Be dom logga bränsletryck under en provtur, kan vara bränslepump/givare.

    Högst troligt är dock nån defekt tändspole, alt. Fel typ av/defekta stift.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Så tänkte jag också, lite skumt att först en spridare på ettan, och nu Trean och fyran som tappat stinget?
    Dåligt/täppt bränslefilter efter 5000mil? när brukar dessa bytas?

    Tändspolarna på golf 4 var ju ökända att dom gick sönder. Men dom här nyare bilarna kan jag inte mycket om.
    Är lite rädd att vi har en följetong på gång. Och nästa lediga verkstadstid är den sista december. så nu får vi vänta igen. veckorna bara rullar på, och nya bilen står still.
    Senast redigerad av vfr den 2022-01-21 klockan 19:15. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av Sn00k Visa inlägg
    Be dom logga bränsletryck under en provtur, kan vara bränslepump/givare.
    Högst troligt är dock nån defekt tändspole, alt. Fel typ av/defekta stift.
    Kan dom logga bränsletryck med dator eller måste man in med en klassisk tryckklocka?

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Aldrig varit med om nått bränslefilter som satt igen på en sån.. det är väldigt långa intervaller.

    Trycket måste loggas med dator.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Update.
    Efter att ha bytt alla Spridarna var felet kvar. Ettan och fyran verkar vara värst? Dom säger att det är fel i motorn och att den behövs bytas? riktigt skumt.... 5000 mil gubbkörd... Ingen större sorg för mig då det inte kostar mig något då bilen fortfarande är under garanti. En eloge till återförsäljaren som vi köpt den av som inte sätter sig på tvären. Dom börjar byta motor idag. Den nya som ska i har gått 3000 mil dvs 2000 mil mindre än den som satt i. Nu hoppas jag verkligen att den ska gå bra efter detta. Nu har den stått två månader på verkstad sen vi tog hem den. Tålamodet börjar tryta så sakteliga. Nu håller vi tummarna..

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Slutkläm
    Efter motorbyte så funkar bilen utmärkt. Så skönt. Nu kan äntligen svärmor får sin nya bil.
    Men vad felet berodde på fick jag inte reda på. Den funkar som den ska nu i alla fall. Riktigt pigg nu, trots den lilla motorstorleken

  9. #9
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Och går väl hyffsat snålt med den motorn. Iallafall för att vara ett högbygge som Sportsvan är.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Matsola Ark Andersson
    Medlemsnr
    395
    Ort
    Orsa
    Inlägg
    719
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Och går väl hyffsat snålt med den motorn. Iallafall för att vara ett högbygge som Sportsvan är.
    Tanken var väl så också, men har inte hunnit prova den ännu riktigt som sagt.
    Skatten var nästan gratis med 536kr per år.

Liknande ämnen

  1. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2020-06-16, 17:50
  2. Svar: 14
    Senaste inlägg: 2019-09-06, 09:42
  3. Rycker på låga varv, 16v-88
    Av jak i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-01-19, 19:24
  4. Toledo 1.8 rycker/hoppar vid låga varv
    Av dzoma i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-11-16, 03:31
  5. Rycker på låga varv
    Av Larwsson-90 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-07-29, 19:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin