Resultat 1 till 16 av 16
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2021
    Namn
    Lucas
    Ort
    Åsen
    Inlägg
    10

    Låg motortemp och i sin tur dålig värme kupé Golf VI

    Tjena. Nu när vintern är här och de pendlar mellan 0 och -10°C~ så märker jag att min Golf VI 1.6tdi -13 inte kommer upp i 90°C. Vid landsvägskörning 70-90km/h så pendlar motortempen mellan 50-80°C, stundtals uppe i 90° vid väldigt hård körning. Detta påverkar givetvis tempen i kupén så får köra på maxvärme hela tiden för att det inte ska vara kallt. Kan detta bero på termostat eller något annat? Värt att tillägga är att den oftast ligger runt 50-60° temp och då blåser kupén inte så varmt som jag vill ha det. Så fort bilen är uppe i 90°C går den ner igen till 70°....

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Det är normalt att moderna dieslar ibland inte uppnår 90 grader vid låg belastning.

    Vad det gäller dåligt värme i kupén så är det generellt ganska dålig värme i Golf VI, särskilt om det inte sitter extravärmare/parkeringsvärmare i bilen. Sen kan det förstås bero på dåligt cirkulation i värmepaketet pga att det är delvis igensatt.

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2021
    Namn
    Lucas
    Ort
    Åsen
    Inlägg
    10
    Okej, de kan jag köpa. Däremot gillar jag inte att när bilen väl uppnår 90° så drar kylaren igång och drar ber tempen till 60-70°c, känns jävligt onödigt, men de kanske ska va så...?

    Finns det nåt sätt att själv kolla på värmepaketet och utesluta det?

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Är det inte så att alla moderna direktinsprutade dieslar har tillsatsvärmaren? Alltså en bränslevärmare som inte har funktion som parkeringsvärmare. När jag körde 240hk Btid Tiguan var det inte möjligt att hålla en dräglig kupétemperatur vid minusgrader ute utan tillsatsvärmarfunktionen aktiverad.

    Det syns ju inte nånstans när den går in och stöttar, och syns inte heller om den inte fungerar annat än med hjälp av felsökningsverktyg, eller om man inte får upp värmen i kupén. Titta i motorrummet efter en dekal det ska stå Webasto på. Sitter vanligtvis ovanpå frontplåten för lyktor och kylaren. I vissa VAG bilar sitter den på förarsidans B stolpe, syns när man öppnar dörren.
    Kör man Touareg står det Eberspächer på dekalen.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det verkar inte alls normalt. Menar du att din mätare går ner till att visa 60-70 grader? Stillastående eller vid färd?
    Har du fel på termostaten så den är kontinuerligt öppen kommer den säkert kyla ner till det under färd på vintern.

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    En Golf har aldrig haft tillsatsvärmare om den inte är extrautrustad med parkeringsvärmare. Inte andra modeller heller på senare år.

    Passat hade "extravärmare" under några år för 10-15 år sedan.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2021
    Namn
    Lucas
    Ort
    Åsen
    Inlägg
    10
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Det verkar inte alls normalt. Menar du att din mätare går ner till att visa 60-70 grader? Stillastående eller vid färd?
    Har du fel på termostaten så den är kontinuerligt öppen kommer den säkert kyla ner till det under färd på vintern.
    Ja det gör den. Dagspendlar landsväg 5mil enkel väg till jobbet, 80-90vägar men en del trafik. Ligger jag kontinuerligt i 80-90 så kommer den upp i 90° för att direkt gå ner till 70° och sakta jobba sig upp igen. Kör jag långsammare 30-60 vägar så kommer den inte upp i 90° utan stannar som högst på 70°. Väldigt drygt att behöva köra med max värme igång och de känns som dryga 18-20 grader i kupén

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Är det här ett nytt fenomen? Vad är det för utetemp? Hur upptäcker du att kylfläkten går?

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Nygolfägare Visa inlägg
    Ja det gör den. Dagspendlar landsväg 5mil enkel väg till jobbet, 80-90vägar men en del trafik. Ligger jag kontinuerligt i 80-90 så kommer den upp i 90° för att direkt gå ner till 70° och sakta jobba sig upp igen. Kör jag långsammare 30-60 vägar så kommer den inte upp i 90° utan stannar som högst på 70°. Väldigt drygt att behöva köra med max värme igång och de känns som dryga 18-20 grader i kupén
    Hur vet du om det är 50, 60, 70, 80 eller 90°C?
    Min förra, en Golf 1.4 tsi hade svårt och tog lång tid att komma upp i temp när det var minusgrader. Men tempmätaren visade inga grader, den är iofs inte mycket att lita på. Det är bara mttstrecket som visar ungefärlig arbetstemp, ca 80 - 90°C.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Typiska indikationer på en läckande termostat, byt.

    Inget vatten ska nå kylaren innan termostaten öppnat på 87-90°, och därmed kan inte heller nån fläkt påverka temperaturen innan dess.

    Dom allra flesta VAG visar 90° på instrumentet vid faktiska 76-108°, det är en habrovink VAG la sig till med på 80-90-talet pga nervösa kunder utan tekniskt kunnande, och som fortfarande används i dagens bilar.

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Min Golf 1.4 tsi hade ingen läckande termostat, ändå sjönk vattentempen rejält vid gubbakörning vid minusgrader. Hade inte alls det problemet övriga året.

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Det finns liksom ingen möjlighet att fartvinden fixxar att kyla ner motorblocket i sig, speciellt inte på en bensinare, så på nått vis så lär värmen ha letat sig ut i kylarslangarna, vilket är omöjligt om dom båda termostaterna är täta och fungerar riktigt.. alt. Om det tar en bakväg via termostat nere på lådan(dsg), eller en felaktigt monterad slangvärmare.

    ..du kan ju också ha kört typ den kraftigare klimatanläggningen på FULL värme manuellt inne iofs, och lyckats kyla ner tempen med denna så den dyker, men då är det ju helt självförvållat

    Kört 5 olika 1.4 tsi här dagligen i -15 till -20 med full drifttemp och värme, så det ska absolut inte vara nå bekymmer om allt lirar som det ska.
    Senast redigerad av vfr den 2021-12-13 klockan 10:09. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Min 1.4 tsi var så från fabriken, och mina föräldrars likadan. Tog lååång tid att komma upp i temp vid minusgrader. Man såg hur tempen sjönk om man körde för snällt. Men på 90 - 110 vägar kom dom upp i full temp, för att sedan kunna sjunka igen när man kom in på 40-vägar.

  14. #14

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Med VCDS går det ju att läsa av kylvattentempen exakt.
    Bytte själv 2 termostater häromdagen på 2,0 Tdi, en 12:a Caddy och en 15: Passat.
    Caddy:n nådde 60 grader efter 20 min körning (50 grader oljetemp) och här var termostaten öppen till 3/4, Passaten lite bättre 68 grader efter 20 min och 74 i oljetemp, den termostaten stängde inte ordentligt när den var kall.

    Oljetempen kan man läsa av om man har MFD/Färddator.

    Om termostaten är kass och tempen för låg så brukar tomgången aldrig ramla ner till runt 700 r/m utan ligger kvar på ca 1000 r/m även efter en stunds körning.

    Tyvärr var det i a f i dessa bilmodeller ett jäkla jobb att byta termostat, tror VAG hade 4 timmar uppsatt för jobbet... 6500:- för en sketen termostat.
    Tog 3 ½ på Passaten men bara 2 på Caddyn (hade arbetsgången i färskt minne)

    Jag antar att man ska lossa spännare och multirem samt hänga av generatorn för att göra plats, men det går faktiskt ändå om man lossar elanslutningar till generator och insug samt slangen till insuget + lossar och viker undan oljesticksröret.

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Min 1.4tsi kan tempnålen sjunka vid motorbroms i en brant nedförsbacke vid minusgrader, helt normalt

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Nygolfägare Visa inlägg
    ...Däremot gillar jag inte att när bilen väl uppnår 90° så drar kylaren igång och drar ber tempen till 60-70°c, känns jävligt onödigt, men de kanske ska va så...?
    Är du säker på att det inte är regenerering av DPF/partikelfilter som pågår? Kylfläkten hörs tydligt under denna process.

Liknande ämnen

  1. Kupe värme Golf 2 G60
    Av Sciroccogtx16v i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2014-05-06, 21:50
  2. Dålig värme Golf GTI V
    Av Mk1 i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-01-14, 14:01
  3. Dålig värme! Golf gti 16v 88
    Av jeffiich i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-29, 16:27
  4. Dålig värme i kupe Passat tdi -00
    Av golfgtd i forum VW-forum
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-02-08, 20:42
  5. Dålig värme i golf 2 -88
    Av vw1 i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2011-02-23, 16:32

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin