Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Pär Bjelvehammar
    Ort
    Höör
    Inlägg
    4

    Köpa en begagnad Phaeton - är det en dålig affär?

    Phaeton känns ganska kalla på begagnatmarknaden. Jag har för 8-9 år sedan kört en Phaeton i tjänsten och det var en fantastisk bil med fantastisk komfort. Nu när jag behöver en långfärdsbil för varannveckopendling så kom jag att tänka på just Phaeton. Kanske inget köp med hjärnan utan mer med hjärtat. Alla säger stort, dyrt, många verkstadsbesök osv. Är det mycket krångel med Phaeton? V6:an tänker jag på.

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Har inget svar på frågan, men är det inte med denna som med alla andra tyska lyxbilar ett ekonomiskt vansinne att köpa?
    Men den där V6:an sitter väl i många andra VAG-bilar, bara kolla motorkoden och jämför hur motorn är i andra bilmodeller!

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Den delar ju drivlina och luftfjädring, elektronik, bromsar t ex med Touareg, Q7, A6, Bentley och lite så vilket inte gör den delen så märkvärdig. Det är ju en ovanlig bil i Sverige så specifika reservdelar till just Phaeton kommer bli svårt att hitta här, och även nån som kan felsöka och reparera för ett rimligt pris. Som en elektrisk baklucka, eller navigationsenhet som är död. Jag har jobbat på ett par stycken och det är inte okomplicerat. Ska du skruva själv måste du ha tillgång till VCDS.

    Nu framgår inte vilken årsmodell du är intresserad av, men man rullar inte in en 2008 på en Volkswagenverkstad för att felsöka t ex en icke fungerande elstol. Verkstaden på hörnet kommer antagligen inte kunna hjälpa dig heller så det gäller att hitta någon som kan och har erfarenhet eller intresse av felsökning, om det inte är ditt eget intresse. Jag känner inte till några specifika fel, den är otroligt väl ihopskruvad men en gammal bil är en gammal bil.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Håller med Andreas, tycker han sammanfattat på ett bra sätt.

    Man bör vara duktig själv, alternativt ha bra kontakter och vara beredd på att leta delar internationellt. Annars kan man snart dra på sig reparationer som överstiger bilens värde, helt eller delvis. Nio av tio mekaniker rår inte på annat än basåtgärder.

    Priserna spretar rejält och man kan säkert få vänta ett tag på en oskruvad och fin, till rätt pris.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Så är det - plötsligt dyker det upp ett exemplar med fin historik. Köper man en "billig" bil kommer den behöva säljas ännu billigare, och med lite otur kan man snabbt hamna i ett läge där reparationskostnader överskrider bilens värde och är osäljbar innan felen är åtgärdade.

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Jag känner en man med en 20 år gammal W12 som har all utrustning som finns att få i dagens VW. Han har VCDS som även används till andra bilar. så tror att han vet vad han gör. Vissa saker fungerar inte i hans Phaeton och han har gett upp att fixa det, t.ex. fungerar inte den adaptiva farthållaren.
    Han säger att det blir rent för kostsamt att fixa "alla" felen. Det är en underbar bil och han behåller bilen med felen

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Jo viss komfortutrustning kan man ju strunta i att fixa. Men det finns mycket annat som kan vara nödvändigt att fixa, ex. luftfjädring, varningslampor för besiktning etc.

Liknande ämnen

  1. Ägarkostnader Phaeton?
    Av ThomasT i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2014-11-04, 11:50
  2. Köpa begagnad bil, "checklista"
    Av mtm i forum Off Topic
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2014-06-22, 01:49
  3. Köpa begagnad bil, vilka sidor på internet?
    Av VWGolIV i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-02-23, 13:15
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-04-14, 12:56
  5. Söker en finsk vw affär på nätet
    Av Cretzky i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-03-27, 20:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin