Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 45
  1. #21
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Är ju ingen undersköterska som köper/leasar en 600k elbil ( man behöver komma upp i den summorna, för en vettig elbil.
    Jag ville bara flika in att min elbil kostade 179k, 3500mil och tillverkad 2016.
    Så det finns alternativ, även om den som sagts inte skulle funka som enda bil för många.
    Ingen värsting, men duger som andrabil för pendling till arbetet.
    Snittar 1.6kW (1.9 vintertid)
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  2. #22
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Jag känner många som bor i bostadsrättslägenheter, ingen av dom har möjlighet att ladda heller. Dom jag känner som har elbil bor i eget hus/villa. Känner även en familj med privatägd elbil där frun laddar på jobbet, dom kan inte ladda hemma.
    Vi har 6st "laddboxar" i vår BRF med >200 lägenheter. Intresset är typ noll att hyra dom då avtalat pris på dom blev så jäkla högt. Dom används vad jag vet av hybrider eller inte alls. Intresset att bygga ut fler laddstolpar är exakt noll, efterfrågan finns inte. En garagegranne som kör en elbil laddar på stan eller på jobbet, det blev helt enkelt billigare och enklare. Tror det kommer att ta ett tag innan efterfrågan dyker upp.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  3. #23

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av J.L Visa inlägg
    Jag ville bara flika in att min elbil kostade 179k, 3500mil och tillverkad 2016.
    Så det finns alternativ, även om den som sagts inte skulle funka som enda bil för många.
    Ingen värsting, men duger som andrabil för pendling till arbetet.
    Snittar 1.6kW (1.9 vintertid)
    Jo det där är perfekt extra bil!. Men räckvidd 15mil?. Så absolut inget en vanlig Svensson bara klarar sig på. Så det krävs som sagt en 600+ för att ersätta en V70 som jag ser på det tyvärr
    Helt galet

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Vi har 6st "laddboxar" i vår BRF med >200 lägenheter. Intresset är typ noll att hyra dom då avtalat pris på dom blev så jäkla högt. Dom används vad jag vet av hybrider eller inte alls. Intresset att bygga ut fler laddstolpar är exakt noll, efterfrågan finns inte. En garagegranne som kör en elbil laddar på stan eller på jobbet, det blev helt enkelt billigare och enklare. Tror det kommer att ta ett tag innan efterfrågan dyker upp.
    Jaha, det var ju smart.. . Ja gäller att inte ta 1000spänn plus dyr el som jag sett flera andra BRF tar...blir ju lixom inte billigare än dieselbilen att köra då

  4. #24

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Bostadsrättsföreningen måste givetvis se till att kostnaden för ombyggnation av elsystem samt installation täcks, givetvis. Självklart blir det dyrt.

    Kostnaden får inte drabba föreningens ekonomi och indirekt de som inte utnyttjar "laddstolpar/boxar".

  5. #25

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 010
    Jag har satt stopp för detta i min BRF, eftersom ingen kunnat uppvisa en kalkyl med svarta siffror. Frågan drivs hårt av en person som själv är sugen på elbil och tycker naturligtvis det är fördelaktigt om någon annan tar kostnaden för infrastrukturen. Not under my watch Gubbelille. Han kan göra en egen installation vid sitt hus, men eftersom han nånstans privatekonomiskt begriper att de första 10.000 milen kostar mer än det smakar är han inte mer intresserad än så.

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Precis Andreas, huvudet på spiken.

    Har även jag vart inblandad i liknande senario.

    Inbillar mig att de BRF:er som har "laddstolpar" oftast har någon i styrelsen som själv kör elbil och är drivande. Jättebra, ligger i tiden. Sedan får alla delägare vara med och betala för något som de flesta inte har nytta av. Bygga om elsystem och sätta upp laddboxar är liksom inget som bara kostar småpengar, utan fort flera hundra tusen.

  7. #27

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Ja så är det !, är alltid nån i Styrelsen som kör elbil . Sen är det ju som sagt svindyrt för ett sådant projekt för en BRF. Är ju inte som vi Villaägare som kan komma undan med 8000 efter bidrag
    Senast redigerad av vfr den 2021-12-14 klockan 11:05. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  8. #28
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Oklart för mig om dom uppgraderade elnätet, tveksamt. Tror dom hakade på sig på gamla motorvärmarstolpar och existerande elnät vilket ger väldigt slö laddning. Tror boxarna ägs av tredje part som tar procent på det hela. Helt meningslös upphandling, vilket tyvärr är helt normalt hos oss. Gäller verkligen att aktivt stoppa dumma förslag som smygs in av folk med egna intressen.
    Senast redigerad av vfr den 2021-12-14 klockan 11:05. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  9. #29

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Känner igen det . Har själv suttit 12år i styrelsen för att avstyra gamla gubbar med knasiga ideér

    Men blir ju omvald, så vanligt folk är ju glada att någon orkar engagerar sig
    Senast redigerad av vfr den 2021-12-14 klockan 11:06. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  10. #30
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 188
    Citat Ursprungligen postat av Premis Visa inlägg
    Oklart för mig om dom uppgraderade elnätet, tveksamt. Tror dom hakade på sig på gamla motorvärmarstolpar och existerande elnät vilket ger väldigt slö laddning. Tror boxarna ägs av tredje part som tar procent på det hela. Helt meningslös upphandling, vilket tyvärr är helt normalt hos oss. Gäller verkligen att aktivt stoppa dumma förslag som smygs in av folk med egna intressen.
    Det behövs normalt inte så hög laddningshastighet hemma. Många av dagens hybrid och elbilar klarar inte av mer än 1-fas 16 A (3,7 kW). VW t.ex är bra som kan använda 3-fas 11 kW. Att boxarna ska ägas av tredje part som lägger på extra kostnad, är en idiotisk lösning enligt min mening.

  11. #31

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Men sen på något sätt måste man få till Stolpar hemma, är ju helt "omöjligt" om man ska kunna ha en elbil vettigt om man inte kan ladda hemma eller på jobbet..
    Har några i BRF bredvid som har psykbryt för de inte kan ladda elbilen hemma...man kanske skulle ha kolla det innan man köpte en bil..

    Fast man kan ju tro att det är smidigt och bra att bara ladda på publika nätverk, vilket det inte verkar vara om du inte har en Tesla. För där verkar det funka i många fall ändå..

  12. #32

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Att ha en elbil och inte kunna ladda "hemma" måste vara en grym ångest
    Eller att tro att det blir billigare eller att vi svenskar ska rädda världen. Har läst något om att Sverige står för 0.28% av all världen föroreningar som det är idag?
    Senast redigerad av candyweiss den 2021-12-14 klockan 12:41. Anledning: Felstavning

  13. #33
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    Premiss avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Premis
    Medlemsnr
    4552
    Ort
    Surte
    Inlägg
    1 796
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Det behövs normalt inte så hög laddningshastighet hemma. Många av dagens hybrid och elbilar klarar inte av mer än 1-fas 16 A (3,7 kW). VW t.ex är bra som kan använda 3-fas 11 kW. Att boxarna ska ägas av tredje part som lägger på extra kostnad, är en idiotisk lösning enligt min mening.
    Kanske därför jag bara sett en och annan golfhybrid som står och (ibland) laddar där.
    Nej det blev ingen hit den saken är säker.
    ----------------------------------------------------
    Volkswagen Golf GTI Clubsport -2017

  14. #34
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 188
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Att ha en elbil och inte kunna ladda "hemma" måste vara en grym ångest
    Eller att tro att det blir billigare eller att vi svenskar ska rädda världen.
    Vi hade elbil i ett par år innan vi skaffade egen laddbox, så det beror helt på förutsättningar. Nu har vi grym tur som har tillgång till bra/billiga laddare i närheten av jobb och matbutiker. Då funkar det rätt bra. Men man vill ju ändå ha en egen laddmöjlighet hemma, på något sätt.

  15. #35

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Har en kollega som haft elbil i några är nu. Hans fru laddar (gratis) på "sitt" jobb och sen blir det vid affärer mm, oftast där det inte kostar något. Han säger att det fungerar bra för deras del

  16. #36

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Grattis, att ladda gratis på sitt jobb är icke lagligt. Man ska skatta för det som förmån .

    Men då är det typ en Zoe med litet batteri?. Men en Tesla eller liknade med stort batteri, så kan du såt 2 timmar vid ICA och få 10% laddning.. Går galet sakta
    Senast redigerad av vfr den 2021-12-15 klockan 09:51. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  17. #37

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 010
    Så är det. Även gratis parkering ska förmånsbeskattas. Även för låg avgift kan förmånsbeskattas, om den kan uppfattas som subventionerad.

  18. #38

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Ja precis, som tur var betalar en annan bara 1000kr i månaden att parkera på jobbet utan el eller fast plats, nån som kan slå det?!
    btw, Cyklar 98% därav ...
    Senast redigerad av vfr den 2021-12-15 klockan 09:52. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  19. #39

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Grattis, att ladda gratis på sitt jobb är icke lagligt. Man ska skatta för det som förmån .

    Men då är det typ en Zoe med litet batteri?. Men en Tesla eller liknade med stort batteri, så kan du såt 2 timmar vid ICA och få 10% laddning.. Går galet sakta
    Kan det inte vara gratis hos en privat arbetsgivare? Jepp, handlar om en Zoe.

  20. #40

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Nix, som jag förstod. Så är det som en förmån som ska beskattas!. Hur ska annars Sverige runt med alla utgifter vi har för att kriminella?!

    Ok, ja Zoe funkar nog bra då. Men då har man väldigt låga krav på bil om det är enda bil .Svårt att åka på bilsemester till fjällen etc
    Senast redigerad av vfr den 2021-12-15 klockan 14:23. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

Liknande ämnen

  1. Passat GTE hur ladda 12 V-batteri?
    Av Gråtand i forum VW-forum
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2021-09-29, 11:57
  2. VW Golf 7 GTI som ren elbil ny modell
    Av Peter-C i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2016-11-26, 16:14
  3. Kostnad för växellådsserive..
    Av Mawe i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-16, 21:39
  4. Sidor att ladda upp bilder på.
    Av Holmgren i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-12-30, 17:59
  5. Lackera om tak, kostnad?
    Av Mawe i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-08-15, 07:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin