Resultat 1 till 12 av 12
  1. #1

    Reg.datum
    jun 2015
    Namn
    Henrik R
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    90

    Reparationsfråga

    Har en Passat B8 2018.
    Blev i förra veckan påkörd av en XC60 i höger "bakskärm". Det tog därav lite högre upp och tryckte in hjulhuset från tanklocket och ner kan man säga (och skadade fälgen såklart så den måste bytas).

    Men i och med att bakskärmen inte är nån löstagbar del utan den sitter ihop med hela taket osv hur reparerar en verkstad en sådan skada? Skär de ut plåt och svetsar ihop eller byter de hela delen (det blir ju en jäkla plåtbit)? Eller finns det dolda skarvar i plåten där de kan limma/svetsa delar av skärmen?

    Skadorna har jag MYCKET svårt att de kommer kunna räta ut när det veckat sig på detta vis.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Bild på skadan hade nog underlättat ett svar?

    - - - Uppdaterad - - -

    Denna skadan hade jag nyligen och då bytte man skärm.Namn:  PXL_20211109_210633124.jpg
Visningar: 443
Storlek:  1 002.3 KB

  3. #3
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 188
    Det där är ju en lindrig skada jämfört med att byta bakskärmen. En framskärm byter dom ju på en kvart.

    Men otäckt veck där som jag färstår att dom inte försökt åtgärda...

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Det var det jag ville visa med bilden. Grymt liten skada, men på ett dumt ställe, som man inte tyckte var lönt att laga.
    Förstår att bakskärmen är mycket värre att byta. Skulle såklart skrivit det

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    753
    Har försäkringsbolaget gått med på att bilen ska repareras? Dom är ju rätt glada i att lösa in förvånansvärt nya bilar nu förtiden.
    Om nu bilen ska repareras så har det ju för dig inte någon betydelse vilka metoder verkstaden använder, det viktiga är ju att bilen återställs till det skick den var i innan olyckan!

  6. #6

    Reg.datum
    jun 2015
    Namn
    Henrik R
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    90
    Tack för svar. Var på verkstaden igår och fick en genomgång. För andras intresse så är ju byte av "bakskärm" ett ganska gediget jobb på bilar som inte har nån separat panel för detta. Det var lite det jag var ute efter att kolla INNAN jag åkte dit med bilen.

    Men jag fick bekräftat av dem det jag befarande att de får en jäklans stor panelbit som sträcker sig från "bakskärmen" och hela sidan på bilen, både under och över dörrarna och ner vid A-stolpen. Men de byter sällan hela den om det inte krävs. I mitt fall kommer de kunna skära mitt på D-stolpen bak och precis i bakkant och nertill vid bakdörren (det finns specificerade ställen där det är ok att skära/byta). Sen svetsa ihop... jag är bara rädd att jag kommer se den där skarven! Försöker att inte vara skeptisk så det märker vi i slutet av januari när de hade tid att fixa jobbet.

    Om jag förstod rätt så blir en skada uppe vid taket så att det inte är mycekt att välja på. Då blir det hela "sidopanelen" plus taket och jag tror han sa att det då även finns risk att panelen på andra sidan måste bytas för att för att behålla tätskiktet mellan tak/sidopaneler. DET hade jag nästan hellre sett för då blir det ju inga skarvar nånstans som man kan se.

    Försäkringsbolaget har inte fått nån summa det kostar att fixa min bil än så även om den är rätt ny så vet jag inte än säkert om de kommer ta kostnaden. Blev även ny bakfälg och omlack på främre och bakrestötfångare.

  7. #7
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 295
    Att skarva karosspaneler är normalt plåtarbete. Gör man hela tiden vid krock och rostlagningar. Man försöker alltid lägga skarven på ett så litet eller dolt ställe som möjligt. I ditt fall att lägga den på d-stolpen minimerar skarven, dvs precis så man gör.
    Att bryta upp den laser- eller rull-svetsade takskarven är vansinne, detta är den krångligaste skarven på hela bilen och allt runtomkring går sönder om man delar på den. Att återskapa den enligt samma spec som gjordes i fabriken är inte heller möjligt på 99,9% av alla verkstäder.

    Dagens spackel etc är så bra att skarven kommer att bli osynlig på d-stolpen, ingen fara. Endast om de tabbar sig syns det. Det som INTE blir lika bra som "ny" är rostskyddet vid de nya svetsarna, verkstaden har ingen möjlighet att ED behandla bilen utan får använda andra (godkända) sämre metoder.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    753
    OBS OT !!

    Det finns många Y-T klipp från främst forna östblocket där man laga/rätar ut moderna bilar som är krockade och tillbucklade till nära nog oigenkännlighet! Man använder enkla verktyg som exempel klubbor och hydrauliska riktare. Resultaten är förbluffande! Men det skulle vara kul att få veta hur länge det dröjer innan rosten tittar fram på den misshandlade plåten!

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 891
    Vad betyder OT? On Topic eller Off Topic?

  10. #10

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Rent sporadiskt om det är ett motpartsvållande, i princip så blir det en liten värdeminskning av fordonet efter en sådan reparation, som man ska ersättning för, men man får nog räkna med att det blir munhuggning med bolaget

    något som skulle kunna vara bra att göra en rostskyddsbehandling av bilen efter utförd reparation, det minskar risken att det kommer att rosta https://dinitrolcenter.se/ https://www.swerust.se/vara-behandlingar/

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Skulle säga, förutsatt att skadereparationen är väl utförd, att 95% av alla bilar som är några år gamla blir bättre än de var innan.
    Såklart tråkigt om man har en felfri, nästa ny bil, men så är sällan fallet.

    Något som är lite knepigt är färgmatchning och "meryta" vid lackering. Vissa färger, framför allt silver och gråa nyanser, är svåra. Försäkringsbolagen betalar inte för att lackera om halva sidan på bilen om ex. en dörr är skadad.

  12. #12

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    753
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Vad betyder OT? On Topic eller Off Topic?
    Off !

    Helt normalt att det blir lite obegripligt ibland när gamla gubbar som undertecknad
    Försöker svinga sig med moderna förkortningar från datavärlden!

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin