Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2021
    Namn
    Carl Rosén
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    13

    Passat GTE 2021 Parkeringsvärmaren stannar, tips?

    När jag startar den bensindrivna parkeringsvärmaren med fjärrkontrollen så stannar den så fort bilen har fått upp tempen, så när jag kommer ut till bilen efter 20-25 min så är bilen kall igen. Jag vill ju att den ska fortsätta och hålla värmen minst 30 minuter, men det verkar som när luften är 22 grader, så lägger den av och startar inte igen, så då frostar den inte av rutorna ordentligt osv. Är detta någon inställning eller varför beter den sig så här, det känner jag inte igen från andra bilar jag haft? Tips?

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Självklart är det en inställning, jag har ingen GTE så jag kan inte hjälpa dig. Såklart har du kollat i boken som tillhör bilen.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det verkar rimligt att den stänger av när den uppnått inställd temperatur. Man ska komma ihåg att den drar en del batteri så det är inte självklart att den ska ligga och pytsa ut värme i flera timmar för att hålla bilen varm. Det kan du göra när du har sladden i. Man lär sig hur lång tid innan man behöver sätta igång värmaren beroende på utetemp.
    Men mer utförligt står det säkert i instruktionsboken hur den fungerar ihop med klimatanläggningen som nämnts redan.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Du bör kunna ställa in i parkeringsvärmarens meny hur länge du vill att den ska gå.

  5. #5

    Reg.datum
    mar 2010
    Namn
    Johan A
    Ort
    Småland
    Inlägg
    5
    På Passat GTE från 2020 dvs faceliften så går endast värmaren till den nått uppvärmt värde sedan slås den av.
    Tidigare modeller av GTE hade precis som övriga bränslen så du kan ställa gångtid.

    Så jag startar bara min 10min innan vi åker..

    /Johan

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mats Karlsson
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 644
    Det är ju lite lustigt att VW gör GTE modellen sämre för användaren men så är det väl när man ska spara in kostnader.
    Min 2018 GTI var förutom batteristorleken och rattvärmen en bil som kändes mer påkostad än min nuvarande 2021:a.
    2018 hade tre minnen för förarstolen och den nya bara två.
    2018 hade skinnratt där den nya har nån sorts plast
    2018 hade riktiga vred för temperatur inställningen, 2018 har touchpanel, funkar dåligt på vintern.
    2018 hade en större skärm för den digitala cockpiten, 2021 är mindre framför allt på höjden
    2018 hade dörrsidor som upplevdes mer kvalitet än vad 2021 har.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Om det är som turbo200 skriver så beror det nog snarare på att man sett det som en nödvändig åtgärd för minska problem för användaren. Gissningsvis är det många som tagit död på 12V batteriet genom att ha kört parkeringsvärmaren för länge, samt att det naturligtvis kan handla om en emissionsfråga. Ser inte hur det skulle spara kostnader för VW.

Liknande ämnen

  1. Rattvärme Passat 2021
    Av patoalexis38 i forum VW-forum
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2021-11-20, 14:35
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2021-09-05, 10:00
  3. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2021-09-03, 12:47
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2021-01-17, 17:13
  5. Passat tdi stannar under körning
    Av mickes i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 01:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin