Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 22 av 22
  1. #21

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Så är det kanske, bara MIN och MAX Men det är ju inte så svårt att se var 1/4, 1/2 och 3/4 är någonstans. Alla bilar jag ägt har nog haft 1 liter mellen min och max, men såklart kan det skilja.

    Nästan alla "vanliga" bilar brukar ha 1 L mellan min och max och det är precis som du skriver lätt att skatta ungefär hur stor andel av den litern som behöver fyllas på.

    En ovanligare sommarbil som jag har är en luftkyld 911 från 1977. Begreppet "luftkyld" är en sanning med modifikation, oljan har en väldigt viktig roll inte bara som smörjmedel utan även som kylning av den motorn. Framme i höger hjulhus sitter en kylslinga och den slingan öppnas med en termostat ungefär som till kylaren på en vanlig vattenkyld bil. Om jag minns rätt är oljevolymen i den bilen 12 liter och mellan min och max på stickan går det 2.5 liter. Oljenivån på den bilen skall kontrolleras med bilen på plant underlag, motorn igång och driftstemperatur. Även om oljenivån är ända uppe på max med varm motor så hamnar oljenivån långt under min-strecket med kall motor.

    Ett vanligt nybörjarfel som en orutinerad verkstad kan göra på dessa bilar är att fylla på lagom mängd olja med kall motor, då har man överfyllt motorn med flera liter. Ett annat kostsamt fel som orutinerade verkstäder kan göra är att sätta lyften på högersidan där olje-kyl-slingan går, då plattar man till oljerören så att motorn inte kan kylas ordentligt.

    Jag har aldrig haft någon luftkyld bagge (när jag var barn hade mina föräldrar, men då var jag för liten för att begripa mig på motorer), dock gissar jag att de har ungefär samma grundkonstruktion med relativt stor oljemängd.

    Men nu får jag be om ursäkt för att jag hamnat långt off-topic i diskussionen om olja i moderna diesel-motorer.

    m v h Henrik

  2. #22

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Intressant att läsa om boxersexan, hade jag inte en aning om

Liknande ämnen

  1. Hög oljeförbrukning
    Av pudas i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2021-08-07, 18:59
  2. Hög oljeförbrukning
    Av Lindahl i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-24, 20:17
  3. Oljeförbrukning
    Av Fredrick i forum VW-forum
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2013-03-08, 22:13
  4. Oljeförbrukning?
    Av Peter56 i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-07, 14:41
  5. Oljeförbrukning 1.8 T
    Av V-W i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-06-25, 20:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin