Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22
  1. #1

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273

    Oljeförbrukning DTUA [2.0 TDi 147 kW]

    Någon mer än jag som upplevt en relativt hög oljeförbrukning på 200 hk 2,0 TDi motorn som sitter i Passat från MY2021?

    Helt plötsligt måste jag fylla på olja mellan service, så var det inte på föregående version (190 hk).

    Har jag fått ett måndagsexemplar eller är det fler än mig som märkt skillnad?

  2. #2

    Reg.datum
    dec 2021
    Namn
    Adam Hammarström
    Ort
    Vännäs
    Inlägg
    2
    Hej! Jag måste nog hålla med, hade en Tiguan 190 tdi fr 2018 förut och där behövde jag inte efterfylla mer än vad som är normalt på 3000mil service.
    Kör idag en Passat med 200tdi fr 2020/21 den har gått ca 1700 mil och jag har snart fyllt på två liter. Drog rätt rejält upp till 1000mil

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Intressant, får se om det ramlar in fler med samma problem.

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Kollade på min idag, 900mil & 6mån och mellan min och halv med varm motor.
    Det är inte påfyllt något innan. Vart brukar nivån vara på bilarna från fabriken?
    Måste erkänna att jag inte dragit upp stickan sedan jag hämtade bilen!

    Har era larmat för låg nivå?

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Alla bilar levereras med oljenivån på MAX-strecket.

  6. #6

    Reg.datum
    dec 2021
    Namn
    Adam Hammarström
    Ort
    Vännäs
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av Danne_ Visa inlägg
    Kollade på min idag, 900mil & 6mån och mellan min och halv med varm motor.
    Det är inte påfyllt något innan. Vart brukar nivån vara på bilarna från fabriken?
    Måste erkänna att jag inte dragit upp stickan sedan jag hämtade bilen!

    Har era larmat för låg nivå?
    Min larmade första gången, nu har jag fyllt 2l på nästan 2000mil. Känns väl inte jätte konstigt då många bilar idag har en viss förbrukning. Mestadels långkörning

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av Fader Visa inlägg
    Min larmade första gången, nu har jag fyllt 2l på nästan 2000mil. Känns väl inte jätte konstigt då många bilar idag har en viss förbrukning. Mestadels långkörning
    2 liter på 2000 mil är långt under VW:s gräns men fortfarande ganska mycket ur ett kundperspektiv.
    Speciellt för en så pass ny bil. Man kan ju fundera på vilken oljeförbrukning din motor har efter 15000 mil.

    Det blir extra viktigt att verkligen använda rätt olja också eftersom aska i partikelfiltret kommer från förbränd olja.

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Var det inte bensinarna som hade 1L/100mil som gräns?

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av Fader Visa inlägg
    Min larmade första gången, nu har jag fyllt 2l på nästan 2000mil. Känns väl inte jätte konstigt då många bilar idag har en viss förbrukning. Mestadels långkörning
    fyllde på idag! 0.5l så var nivån på max, skall hålla koll på om den fortsätter förbruka.
    Bilen rullar mest inne i samhälle, ca 8km per tur/retur jobbet.

    Sen verkar det vara rena lotteriet om det förbrukas någon olja. ser på jobbet, vi har 2st t6.1 pickuper.
    Den ena har hällt i sig 1.5l på 2000mil, han som kör den låter den stå onödigt mycket på tomgång men rullar ganska lugnt.
    Den andra har inte tagit någon olja, går mindre på tomgång men desto hårdare på gasen. Med samma mil på mätaren.

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Har du fyllt till MAX, så är det inte konstigt att det förbrukas olja, om det inte bara puttras runt på lågt varvtal da.. Men lågt varvtal kanske inte hjälper?

  11. #11

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Men de flesta bilar förbrukar inte olja när oljenivån är på MAX. Jag håller alltid mina bilars oljenivå på MAX.

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Man ska inte fylla till MAX.. Onödigt mycket olja går ut via vevhus-ventilationen. Dessutom ger det mer motstånd för vevaxeln. Står säkert något i instruktionsboken om oljenivå med kall eller varm motor. Oftast kontrollerar folk oljenivå när dom tankar = visar för lite = fyller på = oljan sprutar ut via vevhus-ventilationen = fyller på mer olja... Så fortsätter det till någon packbox/packning går..

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Jag har faktiskt bara haft en bil som förbrukat olja, en Golf 2.0, 115 hk, 2000. Alla andra bilar har jag alltid legat på max-strecket trots riktig hårdkörning med höga varv, men enbart vid genomvarm motor. Förra bilen, en Golf 1.4tsi, 2011, tog 1 liter upp till 1000 mil, sen slutade den dricka olja. Nuvarande Tiguan 2.0tsi, 2017, tar i stort sett noll olja sen dag 1.

    Tror (vet inte) att många aldrig kollar oljan, utan fyller på när/om lampan tänds. Så sa även en kundmottagare på Din Bil till mig att man ska göra, fyll bara på när lampan tänds, det är därför lampan är där

  14. #14

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Man ska inte fylla till MAX.. Onödigt mycket olja går ut via vevhus-ventilationen. Dessutom ger det mer motstånd för vevaxeln. Står säkert något i instruktionsboken om oljenivå med kall eller varm motor. Oftast kontrollerar folk oljenivå när dom tankar = visar för lite = fyller på = oljan sprutar ut via vevhus-ventilationen = fyller på mer olja... Så fortsätter det till någon packbox/packning går..
    Att ha en vevaxel som nås av oljenivån är mycket dumt och jag tvivlar på VW har en sådan konstruktion. Det lär bli väldigt mycket oljeskum om man har det så.

    Svårt att se att man skulle få högre oljeförbrukning av att nivån på max.

  15. #15
    Hedersmedlem
    Medlem 10 år+
    J.Ls avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Johan.L
    Medlemsnr
    4574
    Ort
    Vara
    Inlägg
    7 175
    Vår förra Sharan 2018 med 184hk/380Nm 2.0Tdi tog ca en liter mellan service.
    Nuvarande Caravelle har jag inte haft tillräckligt länge.
    Volkswagen Club Sweden
    Golf GTi 16v -1987 - Sharan Tdi184 Dsg7 4m -2018

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Daniel
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    355
    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    Svårt att se att man skulle få högre oljeförbrukning av att nivån på max.
    Precis skall inte ha någon betydelse alls! Man har bättre avkylning och därtill bättre smörjning.
    Det står i boken att motorn skall vara varm när man kollar och fyller på så expansionen inte blir över max.

    För det blir en ganska stor släpeffekt i motorn om vevaxeln skulle röra oljenivån.
    Finns nog ingen som vill det om man försöker bygga en effektiv maskin,
    och det måste man väll kunna säga att denna motor ändå är.

  17. #17

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Men de flesta bilar förbrukar inte olja när oljenivån är på MAX. Jag håller alltid mina bilars oljenivå på MAX.
    Ja men precis, så tänker jag också. Det jag tänker man kan reagera på är att det är lätt att relatera till max-sträcket. Mellan min och max finns inga fler markeringar och därmed ingen nivå att riktigt relatera till.

    Men som Mex skriver så ska man beakta om man fyller till max med varm eller kall motor.

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Brukar väl vara någon markering på hälften vill jag minnas? Alltså 0.5 liter.

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Carlqvist
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    542
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Brukar väl vara någon markering på hälften vill jag minnas? Alltså 0.5 liter.

    De oljestickor som jag sett (fast själv har jag mest erfarenhet av äldre bilar) har bara haft markering för min och max på stickan, sen kan det variera lite mellan olika motorer hur många liter som det går mellan min och max. Det finns en del udda bilar där det verkligen är noga om motorn skall vara varm eller kall när man kontrollerar oljenivån, men jag tror inte att det brukar spela någon jättestor roll för vattenkylda motorer.

    m v h Henrik

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Så är det kanske, bara MIN och MAX Men det är ju inte så svårt att se var 1/4, 1/2 och 3/4 är någonstans. Alla bilar jag ägt har nog haft 1 liter mellen min och max, men såklart kan det skilja.

Liknande ämnen

  1. Hög oljeförbrukning
    Av pudas i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2021-08-07, 18:59
  2. Hög oljeförbrukning
    Av Lindahl i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-03-24, 20:17
  3. Oljeförbrukning
    Av Fredrick i forum VW-forum
    Svar: 44
    Senaste inlägg: 2013-03-08, 22:13
  4. Oljeförbrukning?
    Av Peter56 i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-07-07, 14:41
  5. Oljeförbrukning 1.8 T
    Av V-W i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-06-25, 20:58

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin