Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Tommy strand
    Ort
    Karlholmsbruk
    Inlägg
    4

    Dieselvärmare passat alltrack 2016

    Hej, lämnade in bilen för kamremsbyte igår och fick tillbaka bilen igår. Gick fint i ca 8mil sen började det lukta bränt och rök väller ut under huven. Dock går bilen hur bra som helst men trodde den brann.

    Dock var det ingen brand men den fick stå så jag ringde verkstaden igen och sa att något måste ha hänt så dom tog in den för att dubbelkolla jobbet med kamremmen. Trodde givetvis att det var något med detta.

    Slutsats var att det kommer från värmaren enl. dom men den var avslagen sa jag då jag ej startat den.

    Kan någon svara på om värmaren går igång automatiskt utan att man ser det i instrumenteringen?

    Givetvis kan det vara så att den gett upp och inte alls har med verkstadens jobb att göra men skulle vilja skaffa lite mer info. Kan man byta ut delar av den eller är det helt nytt alltihopa som gäller beroende på vad det är som är fel.
    Till sist kan man koppla ur den tillfälligt så jag kan nyttja billen kommande dagar?

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 010
    Vad har du för motor? Det är helt avgörande för hur den arbetar.
    Och som vanligt, utan att läsa ur felkoder vet man inte så mycket.

  3. #3

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av Stranden720 Visa inlägg
    Hej, lämnade in bilen för kamremsbyte igår och fick tillbaka bilen igår. Gick fint i ca 8mil sen började det lukta bränt och rök väller ut under huven. Dock går bilen hur bra som helst men trodde den brann.

    Dock var det ingen brand men den fick stå så jag ringde verkstaden igen och sa att något måste ha hänt så dom tog in den för att dubbelkolla jobbet med kamremmen. Trodde givetvis att det var något med detta.

    Slutsats var att det kommer från värmaren enl. dom men den var avslagen sa jag då jag ej startat den.

    Kan någon svara på om värmaren går igång automatiskt utan att man ser det i instrumenteringen?

    Givetvis kan det vara så att den gett upp och inte alls har med verkstadens jobb att göra men skulle vilja skaffa lite mer info. Kan man byta ut delar av den eller är det helt nytt alltihopa som gäller beroende på vad det är som är fel.
    Till sist kan man koppla ur den tillfälligt så jag kan nyttja billen kommande dagar?
    Vid kall väderlek kan värmaren starta automatiskt. Enda stället man ser det är där komfortförbrukning redovisas.

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Tommy strand
    Ort
    Karlholmsbruk
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Vad har du för motor? Det är helt avgörande för hur den arbetar.
    Och som vanligt, utan att läsa ur felkoder vet man inte så mycket.
    2.0 tdi

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 010
    Då startar den automatiskt vid +5 och hjälper till att värma kupén om du ställt in den som hjälpvärmare. Har den inte gått på några månader kan den både osa och lukta när den startar.

    Naturligtvis köper du inga delar eller oroar dig förrän du läst ur eventuella felkoder. Och framför allt, funkar den så startar den och går och värmer, så det är bara att testa.

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Tommy strand
    Ort
    Karlholmsbruk
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Då startar den automatiskt vid +5 och hjälper till att värma kupén om du ställt in den som hjälpvärmare. Har den inte gått på några månader kan den både osa och lukta när den startar.

    Naturligtvis köper du inga delar eller oroar dig förrän du läst ur eventuella felkoder. Och framför allt, funkar den så startar den och går och värmer, så det är bara att testa.
    Ok, tack så mycket för svar. Hämtar bilen på måndag och testar. Man kan alltså avaktivera den helt å hållet i menyerna?

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 010
    Så var det i alla fall i min Tiguan 2016. Med den avaktiverad var det inte möjligt att hålla någon värme i bilen på vintern.

Liknande ämnen

  1. Backkamera Passat Alltrack 2016
    Av dboc i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2020-04-30, 11:45
  2. Svar: 9
    Senaste inlägg: 2019-05-13, 21:26
  3. Passat Alltrack 2016 - Bromsskivor fram & bak
    Av liexpressway i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-05-07, 17:11
  4. Byta lampor bak på Passat Alltrack 2016
    Av liexpressway i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2019-02-19, 08:13
  5. Fel på dieselvärmare till Passat Alltrack 2013
    Av knibbeman i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-02-06, 06:48

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin