Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2021
    Namn
    Jonas Elvesten
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2

    "Växellåda i nöddrift" Mekatronikenhet?

    Hej,

    Jag har en Tiguan 2017 automat som gått 9300 mil. Nu har gul motorlampa tänts med felet "Växellåda i nöddrift". Då växlar den bara på 2an, 4an och 6an. Men om man låter bilen stå en liten stund och sen kör igen så växlar den på alla 7 växlar som vanligt, ibland släcks även motorlampan av sig själv. Ofta uppkommer felet när man kört bilen en lite längre stund, ca 45 min. Kör jag kortare sträckor så kommer inget fel.

    Kontaktade min lokala verkstad (Meca) som kollat upp och fått att det troligtvis var fel på mekatronikenheten som kräver specialverktyg + mjukvara.
    Någon som haft detta fel, eller vet vad det är? Något som går på nån garanti/goodwill/försäkring då bilen inte är gammal och inte gått 10 000 mil?

    Tack på förhand.
    Senast redigerad av JCLE87 den 2021-11-26 klockan 16:04.

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Maskinskadeförsäkring ?

  3. #3

    Reg.datum
    nov 2021
    Namn
    Jonas Elvesten
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2
    Citat Ursprungligen postat av a128 Visa inlägg
    Maskinskadeförsäkring ?
    Ja det borde det ju gå på, är ju fullförsäkrad hos LF. Men tänkte ifall det är något VW tar på sig när bilen inte är så gammal?

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Peter L
    Ort
    Täby
    Inlägg
    764
    Citat Ursprungligen postat av JCLE87 Visa inlägg
    tänkte ifall det är något VW tar på sig när bilen inte är så gammal?
    Du ska absolut prova, läst om andra som fått hjälp när bilen varit fullservad.

    I vissa fall, har de fått ta skadan på sin maskinskadeförsäkring och återförsäljaren har betalat självrisken.
    Kanske inte helt korrekt - vet inte vad försäkringsvillkoren säger. men skönt för individen.

    För att det överhuvudtaget skall gå att ta lådan på goodwill hos VW eller via maskinskada hos LF, så är det viktigt att du har papper på att du bytt oljan i lådan vid 6000 mil. Har du inte det, kan det bli knöligt.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Fullservad är nog en förutsättning, och med fördel prata med verkstaden som servat den i första hand.

  6. #6

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Johanna J
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3
    Hej!
    Länge sen detta inlägg men jag har exakt samma problem som beskrivet här.
    Om den som ställde frågan finns kvar här och läser detta: Hur löste det sig?
    Försäkring? VW? Bilen är fullservad.

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Och din bil är hur gammal, har gått hur långt och är servad hur? Det är liksom totalt grundläggande för tips om eventuell goodwill, nybilsgaranti, maskinskadeförsäkring, radera felkoder och göra en enkel adaption…………

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Och även om det inte spelar någon större roll i detta fallet så är det intressant att veta vad det är för motor och låda (DQ).

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Namn:  LrsTa.jpeg
Visningar: 555
Storlek:  90.7 KB

  10. #10

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Johanna J
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Och även om det inte spelar någon större roll i detta fallet så är det intressant att veta vad det är för motor och låda (DQ).
    Bilen är från 2018 och har gått drygt 10 000


    Motor: 190 hk diesel euro6, 7 vxl DSG låda

  11. #11

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Robin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    42
    Eftersom det är en diesel gissar jag att det inte är torrlamell DQ200? Dessa har inget bytesintervall på oljan nämligen så därför jag tänkte om du någonsin ens bytt oljan då det inte behövs enligt VW.

  12. #12
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Nej det ska väl inte vara DQ200 i en diesel på 190 hk. Dom enda dieslar som hade DQ200 var väl 1,6 TDI. Då borde det vara en DQ381 eller likande som har våtlamell och oljebytesintervall på 6000 mil.

  13. #13

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    ........
    Senast redigerad av Mex165 den 2024-02-21 klockan 06:52.

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Tiguan generation 2 modellår 2018 med 2,0 TDI 190 har DSG typ DQ500.

  15. #15

    Reg.datum
    feb 2024
    Namn
    Johanna J
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3
    Bilen är servad på auktoriserad verkstad enligt serviceplan. Det verkar vara ett känt problem hos några modeller med växellåda i nöddrift och att då endast växel 2,4 och 6 funkar.

    Även det som nämns i första inlägget om att problemet kommer efter en stund, att motorlampan lyser ibland men inte alltid gäller för mig.

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Samma låda som jag har i min Tiguan 2.0 tsi -17, alltså DQ500. För snart 2 år sedan blev min mekatronik kass, växlade bara jämna växlar och backen fungerade inte. Visade sig att även ett lager var kass i lådan. Den hade då gått ca 8000 mil. Servad enligt plan, men inget som kollades.
    Detta blev inget GW, utan gick på maskinskadeförsäkringen. Man bytte till en begagnad låda.

  17. #17

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Robin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    42
    Hjälp. Låter helt otroligt kass att den rasar efter bara 8000 mil. DQ500 verkar vara lite känd för strul då med andra ord?
    Senast redigerad av vfr den 2024-02-23 klockan 21:13. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  18. #18

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    När jag bytte oljan på min DQ500 (800mil efter auktoriserad service) var det för lite olja..
    Så har dom överprisade experterna fyllt för lite vid 6000mil, så är det inte konstigt att det rasar vid 8000mil..
    Sätter "" här, så kan dom fritt placeras där dom passar bäst..

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Brave_Sir_Robin Visa inlägg
    Hjälp. Låter helt otroligt kass att den rasar efter bara 8000 mil. DQ500 verkar vara lite känd för strul då med andra ord?
    DQ500 ska vara den kraftigaste och tåligaste lådan av DSG. Sen finns den i olika versioner.
    Senast redigerad av candyweiss den 2024-02-23 klockan 16:51.

  20. #20

    Reg.datum
    sep 2021
    Namn
    Robin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    42
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    DQ500 ska vara den kraftigaste och tåligaste lådan av DSG. Sen finns den i olika versioner.
    Vi har ett exempel på en rasad efter 8000 mil samt ”känt problem” med nöddrift på just denna modell av DSG. Låter inte speciellt driftsäker tyvärr. Att den är kraftig betyder tydligen inte driftsäker eller hållbar.

Liknande ämnen

  1. "Problem" med växellåda VW up
    Av petrus i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-04-15, 07:38
  2. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 16:05
  3. "Spel" i 020-växellåda
    Av Janne.M i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-27, 12:35
  4. Skillnad mellan "mappa" och "chippa"?
    Av gbgklasse i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-07, 11:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin