Resultat 1 till 11 av 11
  1. #1

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Lennart Jönsson
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    37

    Seat Leon Hybrid? El-läge och vinter?

    Provkörde en Leon Hybrid och det var en trevlig bil att köra. Bilen var överraskande pigg i el-läget men räckvidden är förstås begränsad. Vad jag undrar är hur värme- och defrosterfunktion är på vintern i "pure el-läge"?
    Är värmen elektrisk eller har bilen en vämepump? Någon som har några erfarenheter?

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Visste inte säljaren vilken typ av uppvärmningssystem det finns i bilen? Vi är ju på god väg in i en vinterperiod så be att få låna bilen ett dygn eller en helg så du kan testa hur väl det fungerar.

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Lennart Jönsson
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    37
    Frågade säljaren om bilen var utrustad med värmepump eller hur uppvärmingen var designad vid ren eldrift. Men säljaren visste inte och frågade också en annan med samma besked. Och jag har givetvis läst broschyrer och även gogglat på frågan men inte funnit något svar än.

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Ett råd i all välmening är att skriva all sådan information i första inlägget. Det underlättar verkligen för alla

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Utan att komma med faktahänvisning har jag uppfattat att värmepump är sällsynt även på premium elbilar. Inte läst nåt om att denna teknik används på hybrider, men jag kan naturligtvis ha fel och erkänner det gärna. Värmepump är en betydligt dyrare lösning än en brödrost så det hamnar nog inte i vilken bil som helst.

  6. #6
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    På elbilar är det inte så ovanligt, men däremot har jag inte sett ngn hybrid som har.

  7. #7

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Lennart Jönsson
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    37
    Precis, är det bensinmotorn som står för värmeenergin eller är det någon elektrisk värmefunktion? Om man kör en Seat Leon Hybrid i "pure" "E-Mode" så är bensinmotorn inte aktiverad.

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Utan att komma med faktahänvisning har jag uppfattat att värmepump är sällsynt även på premium elbilar.
    ID-modellerna har värmepump, till och med e-Golf har värmepump.

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av LJN Visa inlägg
    Precis, är det bensinmotorn som står för värmeenergin eller är det någon elektrisk värmefunktion? Om man kör en Seat Leon Hybrid i "pure" "E-Mode" så är bensinmotorn inte aktiverad.
    VW AG MQB PHEV använder inte TSI-motorn för att värma kupén utan elektrisk värme.

  10. #10

    Reg.datum
    dec 2018
    Namn
    Lennart Jönsson
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    37
    Seat Leon Hybrid borde ju bygga på samma teknik som sin Golf hybridsläkting? Och när ni skriver elektrisk värme, menar ni då ett värmeelement typ PTC eller en energismart värmepump? ( som också är elektrisk )

  11. #11

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Det är givetvis samma tekniska lösning i MQB PHEV bilarna, som Seat Leon, Skoda Octavia, VW Golf, Audi A3. Elektrisk uppvärmning av kupén görs med PTC värmare. Uppvärmningen med PTC utan elanslutning minskar alltså den elektriska räckvidden. En lösning på det är tillvalet parkeringsvärmare.

Liknande ämnen

  1. Seat Leon 4
    Av Peter-C i forum Bilder och Videos
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2020-02-08, 22:15
  2. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2018-04-10, 13:08
  3. Seat Leon tdi 2.0
    Av birka76 i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-07-18, 20:08
  4. Seat Leon Mk2
    Av birka76 i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2014-01-01, 20:35
  5. Seat Leon Mk2
    Av birka76 i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-12-15, 11:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin