Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47

    Erfarenheter av glappa bussningar hos en golf 4-motion

    Hej, jag har ett klonkande ljud vid ojämnheter i vägbanan hos en vagn jag köpte för drygt en månad sen. Jag har varit med om detta förr, så jag förstår att det är ngn bussning eller två som är sliten. Besiktade vagnen nyss och trots att jag påpekade detta så hittade han inget fel förutom att krängningshämmarna fram var lite glappa, så dessa ska bytas.

    Men jag är rätt säker på att jag hör ett ljud från bakvagnen också och från en hjulinställningsrapport för ngt år sedan står det "erfordras byte av bussningar i bakvagnen" och höger sida ser ut att stå helt fel utan att det ges några fler ledtrådar. Jag kan ta reda på hjulvinklarna om det hjälper något. Ratten står lite snett och bilen drar lite, så det står inte helt rätt till.

    Jag vill så småningom undersöka detta själv och när jag gör detta skulle jag vilja ha lite tips och trix på vad jag ska kolla. Jag tänker att jag kan bryta med en kofot och kolla rent okulärt efter slitna bussningar, men om det är någon som läser detta som har lite tips på vad jag kan leta efter är jag tacksam. Planen är att få vagnen "tyst" och när den är det, så ska jag göra en hjulinställning så att jag vet att jag inte sliter däck i onödan. Jag har mest mekat 2wd tidigare, så denna bakvagn är lite ny för mig.

    Jag kunde åka in till min däckfirma som gör mina hjulinställningar, men jag tänkte läsa på lite först och ev inte slösa deras tid med att bara diagnosticera och inte kunna ställa in vagnen korrekt.

    Tack för svar!

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Om bussningarna är dåliga, vilket du skriver påpekades vid besiktningen, är det ingen idé att göra en hjulinställning. Då kommer hjulgeometrin bli fel så snart bilen är ute på vägen igen.
    Att den drar snett är ju ett väldigt tydligt täcken på att geometrin är fel. Förutom att bilen blir konstig att köra kommer den käka däck så det behöver naturligtvis åtgärdas.

  3. #3
    Medlem 2strokes avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Namn
    BobCat
    Medlemsnr
    5306
    Ort
    Gällivare
    Inlägg
    1 399
    Citat Ursprungligen postat av Kee Visa inlägg
    Köpte en Golf med 4-Motion för drygt en månad sen
    som har ett klonkande ljud vid ojämnheter i vägbanan.
    Så jag förstår att det är någon bussning eller två som är sliten.
    Besiktade vagnen nyss och krängningshämmarna fram var lite glappa, så dessa ska bytas.

    Men jag är rätt säker på att jag även har ett ljud från bakvagnen också.
    Från en hjulinställningsrapport för något år sedan som följde med bilen står det:
    "erfordras byte av bussningar i bakvagnen"
    och höger sida ser med ögat ut att stå helt fel utan att det ges några fler ledtrådar.
    Vilken Golf generation är det du har ?
    Detta då hjulupphängningarna skiljer sig mellan de olika chassi generationerna.

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Sorry glömde årsmodellen, det är en 03a, dvs golf 4.

    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Om bussningarna är dåliga, vilket du skriver påpekades vid besiktningen, är det ingen idé att göra en hjulinställning. Då kommer hjulgeometrin bli fel så snart bilen är ute på vägen igen.
    Att den drar snett är ju ett väldigt tydligt täcken på att geometrin är fel. Förutom att bilen blir konstig att köra kommer den käka däck så det behöver naturligtvis åtgärdas.
    Det var JAG som påpekade detta, besiktningsmannen hittade inget fel trots att jag påpekade det. Hjulinställningen var gjord för något år sedan och det var före mitt ägarskap, kanske var otydlig med detta? Vagnen har alltså rullat med detta av en tidigare, mindre brydd, ägare. Jag är fullt medveten om följderna av en felaktig hjulinställning, det är därför jag tar upp detta nu.

    Nu har jag emellertid haft upp vagnen i luften och undersökt saken lite mer. Fram har jag bytt båda krängningshämmarstagen enligt tips från besiktningen (men det var alltså ingen anmärkning) och de gamla var bra slut så det känns bra. Ena muttern gick inte att få av med mindre än att jag fick kapa av kulledens gänga.

    Bak kunde jag dock inte hitta något fel, bände lite med kofoten och de enda bussningar som gick att rubba var de längsgående länkarmarnas främre bussningar, men jag vet ju inte vad som är normalt. Lite av poängen med en bussning är ju att den ska flexa. Jag gissar att det är de längsående armarnas bussningar som slits mest? De övre stötdämparfästena var lite mjukare, men inget jag tyckte var alarmerande, dessutom såg dämparna (monroe) inte så gamla ut.

    MEN med de främre kräningshämmarstagen bytta är nu bilen helt tyst. Det måste varit inbillning att ljudet även kom bakifrån. Ratten står rakARE (men inte helt rakt) och bilen ligger bättre på vägen. Läste någonstans att kräningshämmarna har en ovanligt stor inverkan på hur golfen går och att det är vanligt att just dessa slits ut. Hade aldrig trott att de kunde ändra rattens läge dock!

    Jag kan fota/scanna den gamla hjulinställningsrapporten om det kan vara en grund för en välgrundad gissning över vilka bussningar som kan vara aktuella. Alternativt kollar jag med min lokala däckverkstad (hjulinställare) och ser om de har lust att kika på vagnen och ge mig en hemläxa att fixa med innan de kan göra en korrekt inställning. (de har hjälpt mig med sådant förr) På den tvåhjulsdrivna vagnen finns ingen bakaxelsjustering, men hur är det med denna? Finns det ngn justermån någonstans?

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias
    Ort
    Falun
    Inlägg
    2 135
    Har byggt om hjulgeometrin på denna plattform på i stort sett alla tänkbara sätt genom åren.. och det är mycke antaganden du gör som är felaktiga..
    klapperstagen är väldigt klena fram, bytes med fördel emot Lemförder/meyle HD som håller 2-3år ist för månader med andra märken.

    enda justeringen du kan göra baktill på mk4 är att lossa infästningen emot kaross, denna kan röras framåt/bakåt något, iövrigt är det fast geometri som standard på dessa.
    Är något avvikande så är det bussningsbyte som gäller, och dessa skall pressas i armarna osv enligt särskilda instruktioner/vridningar.(ett försök, därefter kasserad)

    Det går att bygga om genom att köpa justerbara länkarmar bak, som kan skruvas i längd, då kan både toe och camber justeras efter önskemål.(standard är typ .5° toe in, för att bakvagnen ska följa i spår, vilket är en tråkig inställning för bana/is/hårdare körning)

    Scanna gärna in och posta hjulmätningen

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Kee Arstrand
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    47
    Tack för ditt svar, men att skriva att jag gör felaktiga antaganden är väl ändå lite krasst? Jag ställer frågor och försöker lära mig av dem. Och jag tycker ditt svar styrker det jag lärt mig hittills, så jag ser ingen motsättning i det du skriver och det jag hittills lärt mig.

    Jag ska inte bygga någon banräser av denna, tvärt om, detta är min vinterbruksis. Men jag kan posta hjulinställningsrapporten vid tillfälle (har den inte här nu).

    Är även lite fundersom över att jag tycker att ESPn aktiverar lite väl tidigt om man tar en kurva lite kraftigt (torrt väglag). Jag har inte så mycket erfarenhet av detta system, men jag tyckte inte min V6 4motion reagerade likadant när jag körde den i våras. Funderar på om det kan vara relaterat till de andra symptomen, om det är normalt, eller om det är ett fristående problem?

Liknande ämnen

  1. Bussningar golf mk2 gti -88
    Av StiFt i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-10-14, 10:53
  2. Bussningar Golf MK2 GTI 16V -90
    Av spiggedigge i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-23, 22:01
  3. Ska fjäderbenen glappa upphissade?
    Av Sebbe i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 10:23
  4. Golf 1 + Bussningar???
    Av Holmgren i forum VW-forum
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-12-18, 08:47
  5. Bussningar Golf V GTI -05
    Av GTI-Micke i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-09-22, 18:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin