Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Hjuldiameter

  1. #1

    Reg.datum
    nov 2021
    Namn
    Rocknrolf
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    4

    Hjuldiameter

    Hej, första inlägget här. Tänkte höra om det är nån som provat en större hjuldiameter än original på sin bil? Läste nåt om max 5% större rullomkrets skulle vara ok men vet inte om det stämmer. Råkade beställa ett par 235/60 r18 till en tiguan allspace där original är 235/55 r18, alltså 2,35cm för stort. Ej monterade ännu. För övrigt samma dimension som xc60, X3, q5, glc mfl. Rulldiametern ökade iaf med 3-4% om jag räknat rätt. Torde göra att hastighetsmätaren visar motsvarande lägre hastigheter? Vill helst ha ett lite större hjul också. Tycker det ser bättre ut i proportion till bilen + att man får en större profil på däcket som borde vara bra för ljudnivån har jag fått för mig. Erfarenheter nån?

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Ingen erfarenhet av det, men det du valt kommer att fungera bra. Oftast spelar kvaliteten, mönster mm mer roll på ljudnivån och komforten.
    Senast redigerad av candyweiss den 2021-11-06 klockan 17:14.

  3. #3
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Blir ingen större skillnad som redan konstaterats . 3% avvikelse avseende vägmätare/hastighet (visar för lågt) vilket inte är så stor felvisning. Oftast visar mätare lite för hög hastighet. Du får kolla.

    En sida som levererar jämförelsetal. Jag har anger 8" fälg respektive ET50 vilket är en gissning. Dock är det ju samma fälgar som du har därför spelar detta knappast någon roll.

    https://www.wheel-size.com/calc/?whe...cl=30mm&sr=0mm

    Min favoritsida "willtheyfitt.com" verkar ej fungera längre, ligger i alla fall nere ikväll.

    /Peter
    Senast redigerad av Peter-C den 2021-11-06 klockan 22:35.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  4. #4

    Reg.datum
    nov 2021
    Namn
    Rocknrolf
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    4
    Kan man på nåt sätt se när hjulhuset blir för litet? Eller finns det andra nackdelar med att välja ett större hjul än originaldimensionen? Bortsett från hastighetsmätaren då.

  5. #5
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Diametern har ökat med 23mm vilket innebär en ökning av radien med 11,5 mm. Om du kollar under hjulhusen så får du bedöma om den tål 11,5 mm ökad höjd på däcken. Det gäller ju när bilen är hårt lastad. framhjulen som svänger brukar gå i först. Kolla med fulla rattutslag om det är säg 20mm space när den är parkerad.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2021
    Namn
    Rocknrolf
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    4
    Ok, tycker det ser ut som att det är mycket luft i hjulhuset med originalhjulen jämfört med många andra bilmodeller. Återstår att se om funkar.

  7. #7
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Tror jag med ! Funkar säkert.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2021
    Namn
    Rocknrolf
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    4
    Nu sitter dom på, inga problem alls kan jag meddela. Tror jag skulle valt en större profil på däcken till sommarfälgen om jag hade haft möjlighet också. Får väl bli när man slitet ut dom som sitter på. Ljudnivån tycker jag nästan blev bättre med dubbdäcken jämfört med sommardäcken med mindre profil. Det har jag nog aldrig upplevt på tidigare bilar. Men kan väl som sagt ha med kvaliteten på däcken att göra också.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin