Resultat 1 till 15 av 15
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Henrik Davidsson
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    96

    Byta bromsbelägg elektronisk handbroms skruva eller trycka kolven

    Har en VOLKSWAGEN PASSAT (3C - B6/B7), 2.0 TDI, Kombi årsmodell 2013 där jag ska byta promsar bak på framöver. Har tillgång till Vag-com (eller liknande). SOm jag fattar så ska man börja med att elektronsikt backa handbromsen via datorn. Nu kommer min fråga jag har läst och sett filmer där vissa sedan backa kolven som vanligt skruva och trycker tillbaka den sedan har jag sett vissa som bara trycker tillbaka den som man gör med frambromsen.

    Vilket är rätt sett på forum där dom säger att det är förbjudet att skruva på dom medans andra säger att man ska.

  2. #2

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Fungerar dom felfritt, så är det bara att pressa in kolven..
    Roterar du kolven så är det lätt att förstöra damasken..
    Brukar plocka av "brickan" på den billiga biltema pressen (då kolven har 3st gropar) och bara pressa med skruven..


  3. #3

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Det går inte att skruva in kolven på dessa ok, det finns en invändig kolv som måste köras baklänges elektriskt ( 9 voltbatteri och labbkablar) http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_346.pdf

  4. #4
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    På TS låter det ju som att det ska vara ett alternativ att backa kolvarna m.h.a. VCDS istället för att använda ett 9V-batteri? Är det fel?

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Om jag förstår det rätt så kör man tillbaka med VCDS, sedan trycker man in själva kolven, (man kan innan man trycker tillbaka den lyfta på damskyddet och lägga en klick med bromscylinderpasta eller silikonfett för att smörja upp kolven))

  6. #6

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Kolven ska köras med diagnosverktyg, då man lätt knäcker huset med batteri.

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Är det vridet som blir för högt pga av utväxlingen?
    man kanske skulle kunna lägga ett motstånd med lämpligt värde i serie ? (tex. ett PTC motstånd)
    Senast redigerad av vfr den 2021-11-07 klockan 23:26. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  8. #8

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Fick byta båda mina motorer när jag köpte bilen, förra ägaren hade kört med bilbatteri...
    Diagnosverktyget "kalibrerar" motorerna efter bytet av belägg, det gör inte batteriet

    "Kolven ska köras med diagnosverktyg"... Själva kolven rör sig knappt, så det var kanske inte helt korrekt

  9. #9

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Jag vet att detta är "off topic" och att ingen frågar efter min åsikt, men what the f***!

    Varför bara måste biltillverkarna konstra till konstruktionerna på precis allt ? (Det bistra svaret till dom som köper en flång ny bil är:
    Det är en för produktionen billigare konstruktion, och sämre!

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Är väl att folk är så slöa som orsakar alla krav på bekvämligheter, som i sin tur blir så avancerat att man inte kan utföra något själv, utan special-verktyg..

  11. #11

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Jo, men i grunden är det ju för att snåla in i produktionen. Betydligt enklare och billigare att installera en knapp och en sladd, än att montera handbroms spak och installera och justera handbromswirar!
    Sen säljer man eländet som en ny avancerad komfort funktion!
    Senast redigerad av vfr den 2021-11-07 klockan 23:27. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2010
    Namn
    Andreas
    Ort
    Lyckeby (Karlskrona)
    Inlägg
    2 337
    Kontigt att ledande myndigheter gokänner en sådan konstruktion som elektrisk parkeringsbroms


  13. #13

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Eller kanske mer troligt - att det blir allt färre som åker runt med anliggande handbroms, för lågt däcktryck (TPMS). Det kostar koldioxid vilket lagstiftningar försöker komma till bukt med eftersom den generella bilägaren inte klarat av att ta hand om det.

  14. #14
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Precis. Svenne svarar: "Jag pumpar däcken sen" ...
    Kommer aldrig att hända alltså. Ungefär som batteriet som är slut i brandvarnaren: "Jag köper ett nytt
    sen" ...
    Senast redigerad av vfr den 2021-11-08 klockan 18:00. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  15. #15
    Medlem Nyqan72s avatar
    Reg.datum
    jul 2021
    Namn
    Anders nyqvist
    Medlemsnr
    5592
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    28
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Fick byta båda mina motorer när jag köpte bilen, förra ägaren hade kört med bilbatteri...
    Diagnosverktyget "kalibrerar" motorerna efter bytet av belägg, det gör inte batteriet

    "Kolven ska köras med diagnosverktyg"... Själva kolven rör sig knappt, så det var kanske inte helt korrekt
    Visst kan man köpa ett diagnosverktyg om man vill eller så kör man med 12v tillbaka kolven men man ska inte ha bråttom. Ta det bara lugnt och fint så går inte grejerna sönder. Har gjort det på tre bilar och det funkar skit bra. Och det med kalibreringen görs ju när man läger i och ur tills man hör att båda låser.

Liknande ämnen

  1. Bromsbelägg Seat Ibiza 2004, slitagevarnare eller ej?
    Av JettaGTS i forum Seat / Cupra-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2021-04-21, 10:12
  2. Passat 2008 elektronisk handbroms fel
    Av Budgetedgem i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2020-09-27, 16:04
  3. Kärvande handbroms, smörja upp eller byta ok?
    Av lundqvistarn i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-01-01, 03:06
  4. Byta bromsbelägg + skivor på golf v gti
    Av deeps i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-23, 15:51
  5. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-11-17, 17:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin