Resultat 1 till 10 av 10
  1. #1

    Reg.datum
    maj 2018
    Namn
    Peter Gidmark
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    28

    Automatisk bältesspänning VW Passat B8 2015

    Hej!

    Märkte förut att det finns en funktion där bilen drar åt bältet vid nära kollision för att man ska sitta rätt igen.
    Går denna att aktivera/koda om så att bilen alltid drar åt bälten vid varje åktur?

    Vet att vissa märken som tex Bmw har denna funktion, där den drar åt bältet när man åker iväg och
    satt på sig bältet.

    Kollade i Vagcom och där hittade jag ju själva airbag säkerhets funktionen men fanns ingen kodguide eller så på om det gick att ändra själva funktionen utan att manuellt koda om i sånt fall.

    Någon som vet eller har gjort detta? Försökt googla lite men handlar mest om när man byter ut och kodar den nya modulen till bilen.

    /Peter

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Den "normala" sträckfunktionen, "Bältessträckare", aktiveras av en krutladdning när bilen upptäcker att man håller på att krocka. Alltså på samma sätt som krockkudden. Den funktionen är engångs och går således inte att göra om på detta sättet. Vad BMW har gjort vet jag inte.

  3. #3

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Airbag modulen kan bara kodas 1 gång!

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2018
    Namn
    Peter Gidmark
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    28
    Ok. Verkar ju dock som en otroligt dum funktion om den ska förbrukas vid varje fall som att bilen upplever att man ska krocka. Har hänt mig 1 gång att jag upptäckte för sent att framförvarande bil bromsade och självbromsfunktionen gick in samtidigt som jag bromsade (blev aldrig någon krock eller touch, utan fick stopp i tid).

    Bältet drogs åt bara efter att jag började rulla/åka igen. Men hörde aldrig någon "laddning" eller kände någon lukt. Fick aldrig upp något felmeddelande heller varken då eller senare. Så man undrar ju lite om funktionen finns kvar bara det att man inte kan programmera om det som jag önskade. Annars verkar det ju som sagt som en dålig lösning på en ganska smart funktion i övrigt.

    Vet inte hur BMW har löst det heller men som sagt den drar åt bältet när man åker iväg efter att man har satt sig. Känns lite premium bara så va därför jag undrade om det gick.

    Tack för svar!

  5. #5
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Då kanske dom någon spännfunktion utöver den vanliga pyrotekniska bältessträckaren.

  6. #6
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Åtdragningsfunktionen aktiveras utan krutladdning på MQB bil. Jag har fått den att "slå till" flera ggr på MQB bil vid bankörning/ skarp kurvtagning/kraftig inbromsning.

    Dock spänner den till ganska kraftigt vilket jag inte vill uppleva dagligen .

    /Peter
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Bältessträckaren har jag på min Touareg. När man startat och rullar från stillastående nyper den åt vid typ 7km/h. Det är för att tajta till bältet om man har en fluffig jacka eller liknande. Oklart om det är en programmeringssak eller hårdvaran. I menyn i bilen kan jag välja om jag vill ha den aktiv eller inte

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Bältessträckaren har jag på min Touareg. När man startat och rullar från stillastående nyper den åt vid typ 7km/h. Det är för att tajta till bältet om man har en fluffig jacka eller liknande. Oklart om det är en programmeringssak eller hårdvaran. I menyn i bilen kan jag välja om jag vill ha den aktiv eller inte
    Lyxigt , det vet jag inte om Mk8a har..

    Däremot har den en väldigt läskig funktion att man man släpper ratten i...ja 15 sek.. Så börjar det rycka i bältet så man får hjärtattack och vaknar ..

    Men vill ju kunna läsa tidningen i lugn och ro när man låter bilen köra....som en Tesla..

  9. #9

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Blundar jag en stund så nödbromsar min Tiguan, döläskigt. Undrar om det går att koda bort

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Blundar jag en stund så nödbromsar min Tiguan, döläskigt. Undrar om det går att koda bort
    Blundar??, inte har vi kamera in i bilen?!.. ...

Liknande ämnen

  1. Passat 2015 - Felkod
    Av Marlxrabo i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-04-22, 18:38
  2. Automatisk parkeringsbroms - Passat 2013
    Av perIpI i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2018-09-14, 15:44
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-08-15, 15:54
  4. Passat 2015 extraljus
    Av mrpipen i forum VW-forum
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-01-23, 22:54
  5. Automatisk Comming Home Passat B7
    Av Cullberg i forum VCDS/OBDeleven/Carista/VCP analysverktyg
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-12-02, 23:00

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin