Resultat 1 till 6 av 6
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2021
    Namn
    Nicke picke pö
    Ort
    Knivsta
    Inlägg
    2

    Köpråd Golf R samt Cupra

    Hej!


    Har börjat kika på Golf R och (eller) Cupra.
    Dom är lite för ”trötta” original kan jag tycka så jag letar efter något optimerat.
    Leasade en 300hk 4wd 2017 när dom kom. Och tyckte under den perioden att det liksom var lite för lite pulver.


    Har kikat på dessa två:


    Först ut är en Cupra som jag provkört som går bra (mycket bättre än original) men här var det väldigt svår prutat tyvärr.


    https://www.blocket.se/annons/stockh...ostad/97625634






    Sedan en Stertman optimerad Golf R som jag ska åka och titta på i dagarna.
    Är detta för trimmat? Är det bara en tidsfråga innan koppling och växellåda säger upp sig?
    Den har gått cirka 2500 mil efter optimering.


    https://www.blocket.se/annons/stockh..._spec/96834512

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Om en så pass liten bil upplevs trött med 300hk kanske du ska titta på något helt annat som har 400-500hk original? Då är de antagligen dimensionerade för det, men även nya bilar går ju sönder ibland.
    Ska du köra dessa bilar 20k mil och köra dem som de är tänkta att göra kommer du nog få göra en del underhåll på DSG och Haldex. Motorerna verkar klara rätt mycket stryk.

  3. #3
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Man kan väl säga att tuning / effektökning normalt inte ökar värdet, (priset) på objektet. Man behöver inte gå längre än till sig själv... Tycker jag att det är en fördel att den har gått med avsevärt höjd effekt men med samma (oem) hårdvara (topp, ventiler kolvar, stakar osv) som egentligen är utvecklade för c:a 300-330 hk? Mitt svar är nej oavsett vad det kostat, men det är ju olika hur man bedömer det hela.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Skulle vara intressant att veta när man i trafiken har nytta av dom hästkrafterna som finns över 300Hk ?

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Vilte Visa inlägg
    Hej!


    Har börjat kika på Golf R och (eller) Cupra.
    Dom är lite för ”trötta” original kan jag tycka så jag letar efter något optimerat.
    Leasade en 300hk 4wd 2017 när dom kom. Och tyckte under den perioden att det liksom var lite för lite pulver.


    Har kikat på dessa två:


    Först ut är en Cupra som jag provkört som går bra (mycket bättre än original) men här var det väldigt svår prutat tyvärr.


    https://www.blocket.se/annons/stockh...ostad/97625634






    Sedan en Stertman optimerad Golf R som jag ska åka och titta på i dagarna.
    Är detta för trimmat? Är det bara en tidsfråga innan koppling och växellåda säger upp sig?
    Den har gått cirka 2500 mil efter optimering.


    https://www.blocket.se/annons/stockh..._spec/96834512
    Kul att nån vågar köpa trimmat, finns ju massor med bilar av dessa som är trimmade i Sverige!

    Tycker båda verkar bra köp!. Sen gäller att ha lite tur att inte föregående ägaren, var för elak med bilen.

    Däremot att köpa motsvarade och lägga ut en 150 000 på trim, är lite att kasta mkt pengar i sjön!.

    Jag skulle hellre köpa en trimmad av någon man kan lita på! ..

    Men tänk på att kommer man över 400 000 en bit så är man inte långt ifrån en Mk8..som går rätt bra original redan

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Skulle vara intressant att veta när man i trafiken har nytta av dom hästkrafterna som finns över 300Hk ?
    Vid varje Rödljus som alla 700hk Tesla ägare skryter om..

  6. #6

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Man kan väl säga att tuning / effektökning normalt inte ökar värdet, (priset) på objektet. Man behöver inte gå längre än till sig själv... Tycker jag att det är en fördel att den har gått med avsevärt höjd effekt men med samma (oem) hårdvara (topp, ventiler kolvar, stakar osv) som egentligen är utvecklade för c:a 300-330 hk? Mitt svar är nej oavsett vad det kostat, men det är ju olika hur man bedömer det hela.
    Håller med delvis.. Nu har ju denna motor varit med sen 10 år tillbaka, och trimmat i oändligt antal gånger.

    Så känns rätt safe att säga att just denna motor är rätt överdim och tål en bra bit över 400hk.. Vilket är galet och kul.

    Har ju läst om dessa som gått 20 000mil med 400hk+ utan problem, men som sagt man tänjer allltid.. Men inte så mktidetta fall kan jag tycka

Liknande ämnen

  1. Hjälp med körprofilerna på Golf R/Cupra
    Av Iceman7 i forum VW-forum
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2019-11-27, 20:06
  2. Min VW Golf R:s efterträdare Cupra R
    Av Peter-C i forum Old - VAG-Forum
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2019-02-02, 18:46
  3. Köpråd: GTI vs Cupra
    Av AlexanderP i forum VW-forum
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2018-08-29, 19:54
  4. VW Golf GTI vs. Seat Leon Cupra SC
    Av Marcus i forum Bilder och Videos
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-03-07, 22:42
  5. Tips/köpråd av Golf samt försäkringsbolag
    Av dynamit i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-01-16, 02:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin