Resultat 1 till 18 av 18
  1. #1

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Filip
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    11

    Mer motorljud / avgasljud, Golf GTI MK6.

    Hej, jag äger en Golf GTI MK6 och har gjort i drygt ett år, väldigt nöjd med bilen. Men är nu sugen på att den ska låta lite mer när man trycker på högerpedalen. Då jag inte är alls kunnig inom ämnet vänder jag mig till er, som förmodligen kan mer om detta än vad jag kan.

    Jag är intresserad av ett "lagom" ljud som ska passa bilen, alltså inte låta som en racerbil men inte heller som en trimmad Volvo 740, om ni förstår vad jag menar. Sen tycker jag även om de så kallade "dsg-pruttarna". Har ni några tips på vad man kan byta på bilen för att uppnå dessa mål? Måste jag byta hela systemet eller räcker de att byta någon del bara? Vill gärna komma relativt billigt undan men de ska samtidigt inte låta som en 740 som jag skrev innan.

    Vet inte om detta spelar någon roll men har gjort en Steg 1 samt en DSG-optimering. Annars är bilen helt original.

    Mvh Filip och tack på förhand!

  2. #2

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Filip
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    11
    Ingen som har något tips?

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Byt ljuddämpare, eller ta bort lämplig burk.

    Men trotts allt, är det inte ute med bilar som väsnas? Åker man tyskt så ska det låta så lite som möjligt, tycker nog det stora flertalet!

    Det där smällandet är ju inte orsakat av ett digert antal hästkrafter, utan var en grej som var poppis att programmera in i styrdornen . Blev senare förbjudet pga miljöaspekter. Kan ju vara så att det försvinner vid senare uppdateringar av programvaran.

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2011
    Namn
    Magnus kalin
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    391
    Köp valfritt cat-back system, altså en s.k halvsats.


    Skickat från min SM-G986B via Tapatalk

  5. #5
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Filip skrev: Men är nu sugen på att den ska låta lite mer när man trycker på högerpedalen

    Barnsligt!

    Admin: Onödig kommentar, vänligen håll dig till ämnet.
    Senast redigerad av Mattias den 2021-10-31 klockan 20:24.

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2014
    Namn
    Staffan S
    Ort
    Falun
    Inlägg
    100
    Citat Ursprungligen postat av Sture_ Visa inlägg
    Filip skrev: Men är nu sugen på att den ska låta lite mer när man trycker på högerpedalen

    Barnsligt!
    Det är väl en smaksak. Kanske åldersrelaterat. Jag har själv tyckt att det gärna kan få låta lite lagom när man gasar. Är väl nåt som finns kvar från tiden när man satte puttersmälla på cykeln och snöre från klädnypan till ”gashandtaget”
    Fast numera vill jag nog hellre det ska låta ”eltyst” av bilen.
    Men barnsligt? Nej inte alls!

  7. #7
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Klart att det ska låta lite om en GTI ! När jag var innehavare av en Golf 6 GTI (EA888) så gjorde jag inget åt ljudet, kan tyvärr ej hjälpa dig.

    Däremot på Golf 7 R respektive Leon Cupra R har jag tagit bort främre dämpare och ersatt med bypass rör från ProgressiveParts.com märke VAGSports. Hittar inget för Golf 6 GTI.... Du får köpa "CatBack" system.
    Senast redigerad av Peter-C den 2021-10-31 klockan 23:10.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Filip
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    11
    Okej, tackar för svaret!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Sture_ Visa inlägg
    Filip skrev: Men är nu sugen på att den ska låta lite mer när man trycker på högerpedalen

    Barnsligt!

    Admin: Onödig kommentar, vänligen håll dig till ämnet.
    Alla får tycka som dem vill!

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2020
    Namn
    Filip
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    11
    Citat Ursprungligen postat av Stafffan Visa inlägg
    Det är väl en smaksak. Kanske åldersrelaterat. Jag har själv tyckt att det gärna kan få låta lite lagom när man gasar. Är väl nåt som finns kvar från tiden när man satte puttersmälla på cykeln och snöre från klädnypan till ”gashandtaget”
    Fast numera vill jag nog hellre det ska låta ”eltyst” av bilen.
    Men barnsligt? Nej inte alls!
    Håller med dig helt! Tack för svar!

  10. #10
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Klart att det ska låta lite om en GTI !
    Du skrev: Admin: Onödig kommentar, vänligen håll dig till ämnet.

    Nej, inte alls en onödig kommentar när ungdomarna gasar runt i stan vid midnatt och ska överrösta varandra. Istället för att kalla det "barnsligt" så kan vi istället döpa det till en otroligt omogen verksamhet.
    Men den verksamheten är väl ok för dig, Peter-C? Klart att det ska låta lite om en GTI

    Visst! Du kan kicka ut mig nu. Då visar du samtidigt hur omogen du är som admin.
    Prova!
    Senast redigerad av Sture_ den 2021-11-01 klockan 19:41.

  11. #11
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Att bilen låter lite mera beöver inte betyda att folk åker omkring och brötar i stan för det. Det finns folk och folk. Det är klart att det finns människor som åker omkring och gör oväsen bara för att dom kan och då vill störa och visa upp sig. Men bara därför behöver man inte dra alla över en kam.

  12. #12
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Sture_ Visa inlägg
    Du skrev: Admin: Onödig kommentar, vänligen håll dig till ämnet.

    Nej, inte alls en onödig kommentar när ungdomarna gasar runt i stan vid midnatt och ska överrösta varandra. Istället för att kalla det "barnsligt" så kan vi istället döpa det till en otroligt omogen verksamhet.
    Men den verksamheten är väl ok för dig, Peter-C? Klart att det ska låta lite om en GTI

    Visst! Du kan kicka ut mig nu. Då visar du samtidigt hur omogen du är som admin.
    Prova!

    Jag har ej sagt något om att det är ok att föra liv på stan sent på kvällen.

    I övrigt: Du får använda ett mer balanserat ordval. Vet ej hur gammal du är men att utrycka sig på ett ej fördömande vis är också en fråga om mognad.

    /Peter C
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  13. #13
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Jag har ej sagt något om att det är ok att föra liv på stan sent på kvällen./Peter C
    Det är ju det som blir resultatet! När "Janne, 19 år" har plockat bort hälften av ljuddämparna enligt dina rekommendationer ("Klart att det ska låta lite om en GTI !") så vill han självklart visa upp bilen på stan för sina kompisar. Inte tänker de på hur mycket klockan är då!

    Du kan ju visa en nivå av mognad genom att skriva i dina inlägg som förespråkar högre ljud från respektive bil, att med högre ljud kommer samtidigt större ansvar att inte störa omgivningen. Kan du göra det?
    Senast redigerad av Sture_ den 2021-11-02 klockan 16:13.

  14. #14

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Jag tror inte att Janne 19 år bryr sig ett dugg om vad Peter-C skriver här på VWCS?
    Johnny, brydde du dig om vad gubbar i din egen ålder sa till dig när du var 19 år?
    Iofs, du var kanske undantaget själv mot vad de flesta andra "motorintresserade" var?
    Själv får jag gåshud när ett fordon låter riktig gött, fast att jag är "gubbe", hoppas att jag alltid kommer att tycka det

  15. #15
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Själv får jag gåshud när ett fordon låter riktig gött, fast att jag är "gubbe", hoppas att jag alltid kommer att tycka det
    Håller du fast vid den övertygelsen om 10 st. Golf GTI MK6 modifierade enligt devisen "Klart att det ska låta lite om en GTI" brölar runt ditt hus kl. 01:00 på en måndagsmorgon och du ska upp kl 04:00 för att förbereda en presentation för en ny kund?

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Dessa måste jag använda ibland. Grymt effektivaNamn:  PXL_20211102_152658292.jpg
Visningar: 308
Storlek:  1 012.1 KB

  17. #17
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Jaha! Candyweiss är din dotter, Peter-C! Misstänkte det med alla hennes tokerier som du har släppt igenom utan moderation!
    Nu vet vi!

  18. #18
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Citat Ursprungligen postat av Sture_ Visa inlägg
    Jaha! Candyweiss är din dotter, Peter-C! Misstänkte det med alla hennes tokerier som du har släppt igenom utan moderation!
    Nu vet vi!
    Jag har redan svarat dig i inlägg nr 12. Det finns inget mer att tillägga.
    Trådskaparen har fått några svar också. Det är inte lönt att bli "förbannad" på nätet, man vinner aldrig en diskussion där. Vi stänger härmed denna tråd.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

Liknande ämnen

  1. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2020-10-31, 01:25
  2. GTI MK6 - Konstigt motorljud?!
    Av Micke_t i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-08-28, 13:48
  3. Passat 1.8t -00 motorljud?
    Av Daniel83 i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-09-02, 20:06
  4. Golf GTI MK5 Motorljud
    Av Arjen i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-02-03, 20:02
  5. Motorljud: GTI vs. R (MK6)?
    Av jimZon i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-04-24, 18:34

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin