Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2021
    Namn
    Johan Persson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2

    Hur mycket luft ska det vara i däcken?

    Hej!

    Har nyss bytt till vinterdäck (VW-märkta däck) som är 185/65R15 92T XL, då alla fyra däck har samma modell. Jag tror jag har gjort rätt enligt instruktionsboken då jag fyllde båda framdäcken till 2,5 bar (36 psi) och bakdäcken till 2,3 bar (33 psi), har även kontrollerat två gånger att det är 2,5 och 2,3 för avsedda däck, men får alltid däckövertrycks-signalen på bilen oavsett vad jag gör. Kontrollerade att bultarna satt fast ordentligt också.

    Jag har en VW polo 2019 modell (kanske 2018 inte riktigt säker). Enligt instruktionerna ska framdäcken ha 2.5 bar och bakdäcken ha 2.3 bar, men dessa kanske var avsedda för sommardäck? Brukar det bli så att däckövertrycks-signalen dyker upp när man har bytt till vinterdäck?

    Kan någon berätta vad som är fel?
    Bifogade bilder Bifogade bilder  

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Signal/lampan varnar på VW för att något däck har olika rullomkrets.
    Det mäts via ABS och om något hjul rullar olika.
    Dvs har mindre luft i sig mm.

    Det går att nollställa i menyn.

  3. #3

    Reg.datum
    okt 2021
    Namn
    Johan Persson
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2
    det ska dem inte ha, tror jag inte. Alla däck är av samma modell dvs samma storlek. Menar du då att alla 4 hjul ska ha samma lufttryck? d.v.s ska alla ha 2,5 bar? För närvarande har dem 2 bakre hjulen samma lufttryck (2,3) och dem 2 främre samma lufftryck (2,5)
    Senast redigerad av newbie den 2021-10-24 klockan 21:46.

  4. #4
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Vid varje hjulbyte måste däcktrycksvarningen nollställas i infotainment.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Jocke.H
    Medlemsnr
    1920
    Ort
    Ume
    Inlägg
    10 800
    Det Micke skrev ovan!

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Om inte det här står beskrivet i den där bibeln som ligger och tar plats i handskfacket ska jag äta upp gårdagens träningsstrumpor.

  7. #7
    Bannad
    Reg.datum
    okt 2020
    Namn
    Sture Svanberg
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    199
    Citat Ursprungligen postat av newbie Visa inlägg
    det ska dem inte ha, tror jag inte. Alla däck är av samma modell dvs samma storlek. Menar du då att alla 4 hjul ska ha samma lufttryck? d.v.s ska alla ha 2,5 bar? För närvarande har dem 2 bakre hjulen samma lufttryck (2,3) och dem 2 främre samma lufftryck (2,5)
    Varningen kommer inte av lufttryckets värde utan av att en förändring har skett. Systemet kontrollerar rullomkretsen för varje hjul. Om en förändring sker, typ pyspunka så får du en varning.
    Du har troligen missat att gå in i menyn för "Car" och där välja att nollställa däcktrycksvarnaren efter att ha pumpat däcken. Däckstrycket i sig bryr sig inte systemet om, det är helt upp till dig vilket tryck du vill ha.
    Senast redigerad av Sture_ den 2021-10-28 klockan 17:51.

  8. #8

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Ja, precis.

    En ballong blir ju större när man blåser upp den och minskar i storlek när man släpper ut luften ur den, och samma sak händer med ett bildäck. Det gör att ett dåligt pumpat däck kommer snurra snabbare än ett bra pumpat däck när man kör bilen.

    Det du behöver göra är att gå in i bilens meny system och tala om att den hastighet som bilens däck snurrar med just nu är det nya normala. Och ifall ett eller flera däck börjar snurra i en annan hastighet än den normala så kommer bilen tända varningslampan.

Liknande ämnen

  1. Mottryckets att vara eller icke vara?
    Av canterbury i forum VW-forum
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2011-12-18, 11:34
  2. Passar däcken till en Golf IV?
    Av C_jay i forum VW-forum
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-04-27, 13:17
  3. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-04-01, 00:10
  4. Konstigt ljud när däcken spinner
    Av mk4 i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-02-21, 20:54
  5. lufttryck i däcken?
    Av Davidio i forum VW-forum
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-05-15, 11:52

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin