Resultat 1 till 7 av 7
  1. #1

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561

    Elbaklucka Passat 2015 invändig knapp fungerar ej

    Passatkombi -15, knappen invändigt som öppnar bakluckan har slutat att fungera, går att öppna med fjärrdosan och direkt på luckan.

    Har hänt helt plötsligt.

    Hittar ingen inställning i VCDS som är avaktiverad.

    Ger heller ingen felkod.
    Senast redigerad av Lasse62 den 2021-11-24 klockan 15:33.

  2. #2

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Nu börjar det bli spännande, eller smittsamt.

    För sedan igår fungerar inte öppningen av bakluckan på min egen Superb.... om man använder den invändiga knappen... men det fungerar perfekt att öppna med fjärrkontrollen och direkt på luckan.

    Och inga felkoder finns det.

  3. #3

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Märkligt.

    Gjorde en snabb googling, man kan nog jobba lite mer med sökorden.
    https://www.google.com/search?q=pass...hrome&ie=UTF-8

  4. #4

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Jo jag har sökt ganska rejält sedan problemet på den första bilen uppstod, det verkar dock som om just denna variant av felet inte finns att hitta.

    I kväll testade jag att köra luckan mha VCDS på en av bilarna, det går att stänga en öppen lucka med VCDS men försöker jag att öppna samma lucka med programmet får jag felmeddelandet att styrenheten avvisar kommandot.

  5. #5

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det kan ju tyda på att controllern är defekt eftersom VCDS ger kommandot till den, och inte via knappen gissar jag. Jag snabbläste ett par trådar i min googling. Där föreslås problem med lucklåset i bakluckan, samt den elektriska anslutningen till densamma. Men jag fördjupade mig inte i felbeskrivningen som kanske inte är exakt som din. Aktorerna i luckan borde vara förreglade mot låset. Öppnar inte låset kan inte aktorerna jobba mot stängt lås.

    Knappen borde ju vara adresserad till controllern, inte hårdtrådad till låskistan.

  6. #6

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Jo så har jag också tänkt, men för att det ska vara möjligt måste den invändiga knappen och kommandot via VCDS kräva en annan status av bakluckelåset för att godkänna öppnakommandot än när öppning begärs med utvändiga knappen, knappen invändigt på luckan och med fjärrkontrollen, för alla dessa fungerar ju att öppna med.

    Jag ska testa att återställa allt till fabriksinställningar med VCDS och om det inte ger någon skillnad att avaktivera den invändiga knappen och sedan aktivera den på nytt.

  7. #7

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Har fortsatt felsökningen kring detta, om man i VCDS modul 6D Trunk electronics försöker öppna en stängd lucka med något av de två tillgängliga kommandona får jag meddelandet "Refused by control module" Message 7F 2F 22.
    Att stänga en öppen lucka går däremot utmärkt. Och som tidigare går det bra att öppna luckan med fjärren samt öppna och stänga med knapparna på luckan.
    Inga felkoder finns. 7F 2F 22 ska betyda "Service not supported in active session"
    Intressant så fungerar det inte med ODIS heller.... där får man felmeddelandet "Advancing required".

    Någon med samma typ av lucka och tillgång till VCDS som har tid o lust att försöka utföra samma kommando?

Liknande ämnen

  1. Knapp på ratten fungerar inte
    Av fear50 i forum VW-forum
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2021-09-03, 18:03
  2. Svar: 28
    Senaste inlägg: 2021-07-22, 22:43
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2019-08-02, 10:40
  4. Invändig antenn
    Av maximal i forum VW-forum
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-06-06, 23:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin