Resultat 1 till 8 av 8
  1. #1

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Stefan Söderholm
    Ort
    Falun
    Inlägg
    41

    Polo 6R, byta hela bakluckan?

    Hej,
    har en Polo med rost under VW-emblemet/lucköppnaren.
    Är inne på att köpa en bättre begagnad baklucka från skroten o byta lucka istället för att försöka lacka om den.

    Ser att skrotarna säljer renplockade bakluckor utan lås, emblem, torkare osv, men om man skulle få tag i en komplett lucka, är det "bara" att byta o plugga in kablar, eller sitter det nån komponent i bakluckan som skriker rakt ut o gör att det inte funkar?

    Antar att skroten vill tjäna mer genom att plocka isär bakluckan, eller gör de så för att det ändå inte går att byta luckan rakt av?

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Om det är samma artikelnummer på alla komponenter, lås, torkarmotor, lyktor osv, så lär det ju funka. Men det hade du säkert räknat ut

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Stefan Söderholm
    Ort
    Falun
    Inlägg
    41
    Jag hade hoppats att det skulle vara kompatibla artikelnummer på sånt, men du har säkert rätt att det kan krångla..
    Nåja, går väl att ha lucka ståendes löst bredvid o koppla in o se om det funkar med lås innan man monterar, annars är det ju "bara" att bita i det sura o flytta över de delar som inte funkar.

  4. #4

    Reg.datum
    jul 2007
    Namn
    per pudas
    Ort
    växjö
    Inlägg
    752
    Skulle tro att efterfrågan på kompletta bakdörrar inte är så stor, men desto större på delar som lås, handtag, torkare etc.
    Men att byta hela luckan för rost under öppnaren låter lite overkill,,,,och hitta en lucka på skroten utan rost är en utmaning!

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Stefan Söderholm
    Ort
    Falun
    Inlägg
    41
    Citat Ursprungligen postat av pudas Visa inlägg
    Skulle tro att efterfrågan på kompletta bakdörrar inte är så stor, men desto större på delar som lås, handtag, torkare etc.
    Men att byta hela luckan för rost under öppnaren låter lite overkill,,,,och hitta en lucka på skroten utan rost är en utmaning!
    Du har säkert rätt när det gäller delar, får kolla med närliggande skrot om man kan lägga bevakning på hel lucka.

    Kan ses som overkill ja, men lucka på skroten (förvisso inte komplett) ligger på runt 3000, byta den klarar jag själv (tror jag), men slipa rost o lacka behöver jag lämna iväg för, o då drar väl kostnaden iväg där med misstänker jag..

  6. #6

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det verkar säljas både med och utan påmonterade delar.
    Du kan ju slå på olika delar och vilka årsmodeller de passar till, men jag gissar att du kan flytta över dina utan några som helst komplikationer så länge du håller dig till 6C. Känns inte helt meningsfullt att behöva lägga lås, torkare och klädsel på en hylla i garaget?

    https://www.ebay.de/sch/i.html?_from...nten&_osacat=0

  7. #7
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Polo 6R och 6C har ju vissa skillnader. Min gissning är att själva luckan är samma och att det går att flytta över 6R delarna till en lucka från en 6C.

    Däremot är det inte helt säkert att en komplett lucka från en 6C funkar på en 6R eftersom de har skillnader i elsystemet. Så är det med centrallåsbrytaren i förardörren till exempel, en 6C brytare passar fysiskt i en 6R men den är inte kompatibel elektroniskt. Det skulle eventuellt kunna vara fallet med till exempel bakluckeöppnaren, eller antennförstärkaren till den integrerade antennen i bakrutan.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  8. #8

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Men va f... helt rätt. Jag använde fel sökord för jag läste lite för snabbt. 6 R ska det ju bara för bövelen.

    https://www.ebay.de/sch/i.html?_from...appe&_osacat=0

Liknande ämnen

  1. Byta termostat Polo 1,4i -97
    Av peteberg i forum VW-forum
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2016-01-25, 15:14
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2015-05-31, 15:23
  3. Hjälp! Spolarvätska i hela bakluckan...
    Av Jesperthorn i forum VW-forum
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-02-26, 20:24
  4. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-12-11, 22:24
  5. Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 11:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin