Sidan 4 av 16 FörstaFörsta 123456714 ... SistaSista
Resultat 61 till 80 av 302
  1. #61

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Kan säga som så att verkstäderna kommer få fullt upp med att reparera elbilar ändå. De blir definitivt inte mindre komplicerade reparationer på elbilar än bilar med konventionell drivlina, var så säker.
    Fast man skryter om att det är ju typ 50% mindre komponenter i en elbil, och hela motorpaket ryms ju i väska och är tanken att vara 99% underhållsfritt..

    Sen självklart kommer ju elproblem bli mer vanliga, men blir inte så så mkt skita ner sig. Håller på med mkt Elrep inom jobbet, och jäklar man gör ju 70% rep genom mjukvara och byter moduler nuförtiden.. Mot förut när man lödde om komponenter..mm..

    En hybrid måste ju vara en mardröm!, det 2 sämsta av 2 olika bilar = Aningen Dyrt/jobbigt att felsöka reparera

    Men jag tycket ändå att det är helt knas att en Elbil ska kosta 5000 att serva .

  2. #62
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Håller helt med dig, Mange. Både om hybrider och servicekostnaderna.

  3. #63

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Kollegorna som plockat ut Passater GTE är lagom glada. Är ju bara 1500mil och 1 år service, så måste in nu 2ggr per år..

    Så de kommer aldrig ha hybrider igen. ,, rätt kul att behöver byta olja efter 300mil ( är va det ligger på i snitt på 1500mil rull..), men som sagt är ju 99% kallstarter på dem, så verkar behövas...men är ju inget vidare smidigt..

  4. #64

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Fast man skryter om att det är ju typ 50% mindre komponenter i en elbil, och hela motorpaket ryms ju i väska och är tanken att vara 99% underhållsfritt..

    Sen självklart kommer ju elproblem bli mer vanliga, men blir inte så så mkt skita ner sig. Håller på med mkt Elrep inom jobbet, och jäklar man gör ju 70% rep genom mjukvara och byter moduler nuförtiden.. Mot förut när man lödde om komponenter..mm..

    En hybrid måste ju vara en mardröm!, det 2 sämsta av 2 olika bilar = Aningen Dyrt/jobbigt att felsöka reparera

    Men jag tycket ändå att det är helt knas att en Elbil ska kosta 5000 att serva .
    Elbilar är inte mindre "skitiga" än andra bilar

    Sen är ju så att det ofta handlar om väldigt tidskrävande jobb och dyr utrustning som krävs för att reparera eller byta komponenter, t.ex. att "släppa ner" batteripaketet.

    Det här med att man tycker att det är dyrt att serva bilar behöver vi inte diskutera mer. Det finns som sagt en förklaring på det, det är indirekt vad marknaden efterfrågar.

    Att det skulle krävas "mindre service" på en elbil var Tesla som drog igång, sen är det bara för andra tillverkare att följa efter och försöka skapa samma illusion.

    En hybrid är väldigt komplicerad, det stämmer. Personligen skulle jag inte våga äga varken en hybrid eller elbil efter att garantin gått ut.
    Senast redigerad av Crille82 den 2021-10-22 klockan 11:43.

  5. #65

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Kollegorna som plockat ut Passater GTE är lagom glada. Är ju bara 1500mil och 1 år service, så måste in nu 2ggr per år.. Så de kommer aldrig ha hybrider igen. ,,
    De goda kollegorna kanske inte är läskunniga? För serviceintervallet för laddhybriden är ingen hemlighet utan det är något de känner till vid bilvalet. Om det är så jobbigt att lämna bilen på en ytterligare service och dricka lite kaffe under tiden så kunde de valt en traditionell Passat istället, bensin, diesel? Jaså inte det, kanske var den ekonomiska förmånen med laddhybriden rätt OK ändå...
    Senast redigerad av Marcus den 2021-10-22 klockan 12:22.

  6. #66

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    En hybrid är väldigt komplicerad, det stämmer. Personligen skulle jag inte våga äga varken en hybrid eller elbil efter att garantin gått ut.
    Antar att du menar laddhybrid (PHEV)... Toyotas "självladdande" hybrider (HEV) uppfattar jag som förhållandevis driftsäkra, otroligt populära som taxi världen över. En laddhybrid är så klart mer komplicerad.

    För mig personligen är laddhybrid jättebra. Kan köra i stort sett allt lokalt på el och är samtidigt obegränsad på långfärd. OCH slipper den helt orimliga fordonsskatten som gäller för traditionella bilar. Som staten beter sig blir det en folksport att "lura" systemet så mycket som möjligt

  7. #67

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Javisst, köra en laddhybrid på el när man vardagspendlar är inga fel i sig. Jag menar att jag själv inte skulle köpa en halvgammal med risken det innebär.

  8. #68

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    Elbilar är inte mindre "skitiga" än andra bilar

    Sen är ju så att det ofta handlar om väldigt tidskrävande jobb och dyr utrustning som krävs för att reparera eller byta komponenter, t.ex. att "släppa ner" batteripaketet.

    Det här med att man tycker att det är dyrt att serva bilar behöver vi inte diskutera mer. Det finns som sagt en förklaring på det, det är indirekt vad marknaden efterfrågar.

    Att det skulle krävas "mindre service" på en elbil var Tesla som drog igång, sen är det bara för andra tillverkare att följa efter och försöka skapa samma illusion.

    En hybrid är väldigt komplicerad, det stämmer. Personligen skulle jag inte våga äga varken en hybrid eller elbil efter att garantin gått ut.
    Tänka man behöver ju inte kladda med oljor mm som en bensin/diesel bil..

    Sen behöver man väll knappt byta bromsar på dem?, de har ju tom trumbromsar bak på 3.2 ton tunga GTX..Helt galet

    Ja precis det är galet komplicerade både el och hybrid. Man kan ju lätt säga att Bosse Bildoktor Mekonomen verkstad är utdöd inom 10år tyvärr..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    De goda kollegorna kanske inte är läskunniga? För serviceintervallet för laddhybriden är ingen hemlighet utan det är något de känner till vid bilvalet. Om det är så jobbigt att lämna bilen på en ytterligare service och dricka lite kaffe under tiden så kunde de valt en traditionell Passat istället, bensin, diesel? Jaså inte det, kanske var den ekonomiska förmånen med laddhybriden rätt OK ändå...
    Jo, det har dem. Men inget som ÅF skryter om att bilen ska in minst 1 gång per år, Det blir ju helt knas när man har 1 år och både inspektion och oljeservice . Om man inte får dem tajmade. Så blir det att hänga på Verkstaden mkt..

    Sen görs ju inte dessa bilar över en Fika, sist var det nån konstigt Mjukvaruppd som inte en stora Möller i Uppsala hade utrustning till...och fick åka 7 mil till Sthlm....

    Sen är det ju 110% bara den ekonomiska tjänstebil fördelarna att man tar en GTE... Vissa har ju inte ens orkat plockat fram sladden...haha..

    Kör man som säljare med många mil som dessa, så måste man ändå köra 95% på bensin

    Så kör en 2ton tung 150hk bensin, är ju miljövänligt...
    Senast redigerad av mangewide den 2021-10-22 klockan 13:27.

  9. #69

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Det föreligger ändå ett visst mått av ansvar på kunden att ta reda på vad man väljer, produktens egenskaper och vad det innebär, inget unikt för bilvalet. Men man har ju i det här fallet med dina kollegors laddhyrbridval tydligen ändå satt sig in i vilka ekonomiska egenskaper och förmåner produkten har...

    Jag finner det inte särskilt svårt att ta reda på vilket serviceintervall som gäller.

    Mjukvaruppdateringen har inte med det fasta oljebytesintervallet att göra.
    Ja, självklart har valet av laddhybrid med ekonomi att göra. (visst kan det vara trevligt att inte släppa ut emissioner lokalt, men det är nog en egenskap som ändå väger ganska lätt för de flesta) Vad skulle det annars handla om? Vore inte europeisk och särskilt svensk bränsle- och fordonsbeskattning som den varit och är så skulle jag och säkert många med mig gärna köra sexcylindrig treliters bensinmotor hela dagarna. Eller härligt orrande VR6. Hur kul som helst, men jättedyrt vid pumpen, bland annat. Europa hade inte behövt dieselmotorer, om inte bränslebeskattningen varit så hög. Se på USA och vad man väljer där. Hade det inte varit för EU:s tro på att CO2 är världens fiende nummer ett så hade allt varit annorlunda. Det är ekonomi.

    Allt kokar ner till ekonomi. Överallt.

    Sen är det inte så att Passat GTE endast har 150 hk när batteriet är "tomt", den har fortfarande kraft för att som normal hybrid stödja TSI-motorn tillfälligt under acceleration, för att öka effektiviteten.

  10. #70

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Oj, vad mycket tråden handlar om TS frågor

  11. #71

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Tänka man behöver ju inte kladda med oljor mm som en bensin/diesel bil..
    En erfaren kollega stod och plockade ner skitiga plastskydd under en elbil när jag gick förbi i verkstaden förut. Sade spontant att vissa hävdar att det är mindre skitigt att skruva med elbilar än andra. Svaret blev -De ljuger, skratt

    Grejen är den att under och i hjulhus där man ofta skruvar är det minst lika skitigt på en elbil. Snarare har en elbil ännu mer plastskydd som samlar skit.

    Åter till vad tråden handlade om, ID.4 GTX

  12. #72

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Crille82 Visa inlägg
    En erfaren kollega stod och plockade ner skitiga plastskydd under en elbil när jag gick förbi i verkstaden förut. Sade spontant att vissa hävdar att det är mindre skitigt att skruva med elbilar än andra. Svaret blev -De ljuger, skratt

    Grejen är den att under och i hjulhus där man ofta skruvar är det minst lika skitigt på en elbil. Snarare har en elbil ännu mer plastskydd som samlar skit.

    Åter till vad tråden handlade om, ID.4 GTX
    Haha, ja men inte så skit . Jo jag vet, galet mkt plast som täcker allt nu.. Men säg att han behöver inte riva ner ett varm och skitigt avgasrör etc!

    Men seriöst , måste väll ha blivit mer finlir i mecket generellt med elbilarna?. Så upplever jag det i min, man står ju inte i en oljig overall längre

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Det föreligger ändå ett visst mått av ansvar på kunden att ta reda på vad man väljer, produktens egenskaper och vad det innebär, inget unikt för bilvalet. Men man har ju i det här fallet med dina kollegors laddhyrbridval tydligen ändå satt sig in i vilka ekonomiska egenskaper och förmåner produkten har...

    Jag finner det inte särskilt svårt att ta reda på vilket serviceintervall som gäller.

    Mjukvaruppdateringen har inte med det fasta oljebytesintervallet att göra.
    Ja, självklart har valet av laddhybrid med ekonomi att göra. (visst kan det vara trevligt att inte släppa ut emissioner lokalt, men det är nog en egenskap som ändå väger ganska lätt för de flesta) Vad skulle det annars handla om? Vore inte europeisk och särskilt svensk bränsle- och fordonsbeskattning som den varit och är så skulle jag och säkert många med mig gärna köra sexcylindrig treliters bensinmotor hela dagarna. Eller härligt orrande VR6. Hur kul som helst, men jättedyrt vid pumpen, bland annat. Europa hade inte behövt dieselmotorer, om inte bränslebeskattningen varit så hög. Se på USA och vad man väljer där. Hade det inte varit för EU:s tro på att CO2 är världens fiende nummer ett så hade allt varit annorlunda. Det är ekonomi.

    Allt kokar ner till ekonomi. Överallt.

    Sen är det inte så att Passat GTE endast har 150 hk när batteriet är "tomt", den har fortfarande kraft för att som normal hybrid stödja TSI-motorn tillfälligt under acceleration, för att öka effektiviteten.
    Fast hade de köpte en Diesel som 99% gjorde innan, så kom det 120mil på en tank. Nu så drar ju 150 bensinaren bra med sås när man ligger och gasar i motorväg, men moms på skyltarna
    ¨
    Men GTE är ju grym om man harvar runt stan mest!, annars är jag lätt tveksam


    Åter till GTX, har ni fått svar varför Service är lika dyr som min som har en 200kr liter olja som byts?..

  13. #73

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Fast hade de köpte en Diesel som 99% gjorde innan, så kom det 120mil på en tank. Nu så drar ju 150 bensinaren bra med sås när man ligger och gasar i motorväg, men moms på skyltarna
    Öhh, ja? Varför valde de inte TDI denna gång också då? Kan det vara att de trots allt orkat sätta sig in i de ekonomiska egenskaperna som laddhybridprodukten erbjuder och gjort bedömningen att det totalt sett ändå är ett bättre val, ekonomiskt? Trots vissa nersidor. Som sagt, dina kollegor hade säkert gärna kört V8 bensin i motorvägsfart, om det hade varit ekonomiskt möjligt. Hade de arbetat i USA hade det varit ekonomiskt möjligt. Var och en gör väl vad den kan för att få ut så mycket som möjligt till så liten kostnad som möjligt, under det ekonomiska system och de ekonomiska förutsättningar man verkar. Typ.

    Personligen tycker jag att laddhybrid har tillräckligt starka ekonomiska incitament för att jag ska kunna acceptera nackdelarna jämfört med en TDI eller TSI, samtidigt som jag får fördelarna jämfört med elbil (överlägsen frihet/mobilitet, höghastighetsprestanda, biltyp etc).

  14. #74

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Åter till ID4 GTX...

    Vinterdäck, ÅF hänvisar till 255 bak och 235 fram. Men har läst att många ägare kör 235 både fram och bak i hopp om längre räckvidd.
    VW hänvisar till att dimensionerna hänger samman med belastningskoder, dvs maximalt tillåten belastning på däcken.
    Så ID4 med 77kwh batteri måste ha olika bredd fram och bak.

    Någon som redan beställt vinterdäck/fabrrikat i samband med beställning av bil?

  15. #75
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av loadmaster Visa inlägg
    Åter till ID4 GTX...

    Vinterdäck, ÅF hänvisar till 255 bak och 235 fram. Men har läst att många ägare kör 235 både fram och bak i hopp om längre räckvidd.
    VW hänvisar till att dimensionerna hänger samman med belastningskoder, dvs maximalt tillåten belastning på däcken.
    Så ID4 med 77kwh batteri måste ha olika bredd fram och bak.

    Någon som redan beställt vinterdäck/fabrrikat i samband med beställning av bil?
    Såhär ser det ut i min beställning:

    Namn:  Capture.JPG
Visningar: 485
Storlek:  127.1 KB
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  16. #76

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Hmm, när jag bad om att få Hakka dubb så svarade ÅF att de kan inte garantera vilket märke det blir då de inte vet vad som finns att tillgå vid leverans. Får prata med Möller igen om detta.

    @MickeR, jag tolkar din spec som att du får 235 runt om.

  17. #77

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Åter till GTX, har ni fått svar varför Service är lika dyr som min som har en 200kr liter olja som byts?..
    För att servicerådgivarna ska kunna ha vita skjortor, säljarna ska åka till Spanien och testa nästa års modell och köra bana på Åresjön och för att killen i hörnet med helglasad vägg mot säljhallen ska ha nyputsat.

    Vem tror du betalar för det?

  18. #78

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Det finns ju en viss poäng i att det är fler kontroller och tar längre tid att serva en elbil. Skador på högvoltssystemet är potentiellt livsfarligt.

    Sen, fina lokaler tror jag nog de flesta bilköparna förväntar sig. Vem vill köpa en svindyr kapitalvara i risig lokal av en luffare?

  19. #79
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av loadmaster Visa inlägg
    Hmm, när jag bad om att få Hakka dubb så svarade ÅF att de kan inte garantera vilket märke det blir då de inte vet vad som finns att tillgå vid leverans. Får prata med Möller igen om detta.

    @MickeR, jag tolkar din spec som att du får 235 runt om.
    Det gör jag också. Jag får ju min bil i juni så hjulen behöver ju inte lev förrän i november så de har ju gott om tid att fixa rätt däck.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  20. #80

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Jag svarar och diskuterar det som skrivs här, precis som alla andra Så här läggs ingenting ner.
    Men var ser du då nöjet i att kritisera mitt/andras inlägg som inte följer trådstartens frågor?

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-11-13, 14:44
  2. Volkswagen Smista inleder samarbete med Volkswagen Club Sweden
    Av Volkswagen-Smista i forum Volkswagen Smista
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-03-12, 10:11
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 09:50
  4. Vad kan du om Volkswagen?
    Av Raz i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-06-17, 22:39
  5. Volkswagen UK
    Av Snuttis i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 20:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin