Sidan 13 av 16 FörstaFörsta ... 310111213141516 SistaSista
Resultat 241 till 260 av 302
  1. #241

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Men, VARFÖR inte 255r fram också?

  2. #242

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Haha, ja det är ju frågan . För de vill vara lika stekiga som BMW alltid varit och krånglat till det för ägarna .

    Men håller med bra surt, är ju alltid trevligt att skifta däcken efter säsongen. Känns som bakdäcken slits fortare?, eller hur är det med elbilar med lite tyngd och 50/50 viktfördelning..
    Senast redigerad av vfr den 2022-07-11 klockan 11:28. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  3. #243
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Men, VARFÖR inte 255r fram också?
    För att det ger högre rullmotstånd och ger lägre räckvidd. Bak behövs det av viktskäl, inte fram.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  4. #244

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Går ju väldigt illa ihop med miljön som alla tänker på nuförtiden

  5. #245
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Man varför blandar man 2 dimensioner? Då går ju VW mot sig själv angående att man ska rotera hjulen.
    Det gjorde man redan med Cross Touran, ifall nån kommer ihåg den. Fanns endast som framhjulsdriven, och kom med "staggered setup" med Funplay 17" hjul som var 6,5" breda fram och 8" breda bak.

    Det hindrar dock inte ägarna från att rotera hjulen, det har jag sett när man sett en sån i trafik nån gång. Troligtvis har många ägare ingen koll alls. Vore intressant att se om dom åtminstone lyckats få det likadant på andra sidan bilen eller om dom blandar diagonalt, typ som dom gör ibland i Monte Carlo-rallyt när föret är osäkert och dom kör med ett dubbdäck och ett semi-slick på respektive axel...
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  6. #246
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Lasttålighet /däck har inte så mycket med bredden att göra, snarare antal lager cord.... Bredare bak, det är nog en ren utseendefråga. Man bromsar ju MYCKET mer med framhjulen. Argumenten (fr säljare å andra) som har lagts fram håller inte riktigt tycker jag.
    Senast redigerad av Peter-C den 2022-05-31 klockan 20:49.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  7. #247
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290


    Namn:  Capture.JPG
Visningar: 537
Storlek:  30.8 KB
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  8. #248

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Härligt då är den snart här får man hoppas.

    Vi är supernöjda med vår Id4 GTX, gällande räckvidd nu på sommaren så går den enligt specifikationen ca 48mil.
    Senast redigerad av vfr den 2022-07-08 klockan 15:45. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  9. #249
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Bilfirman räknade med att kunna leverera under slutet av augusti så knappt 2 månader. Den anländer ju till Sverige mitt i semestern och då har de reducerad bemanning så det tar längre tid att göra bilarna leveransklara. Återstår att se om det blev en 22 eller 23 årsmodell. De sista 22 skulle byggas V25 och min påbörjade byggas V26 så "ska" vara en 23:a, men i dessa tider är det osäkert, beror på vad för komponenter som fanns tillgängliga tydligen.

    - - - Uppdaterad - - -

    48 mil, är det i AWD läge eller 2WD? Motorvägsskörning? De som jag känner som har en GTX säger typ 30mil motorväg med moms....
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  10. #250

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    48mil är endast med kortare stäcka motorväg, som du säger motorväg tar väldigt mycket energi. Körde 24mil igår med endast ca4-6mil 100-väg, låg på 1,58kwh/mil när vi var i mål. Detta med 2vuxna och 2barn, lätt packning.
    Senast redigerad av vfr den 2022-07-08 klockan 15:46. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  11. #251

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Motorväg äter batteri, men så är det för de flesta elbilar och inget speciellt för Id4.
    Körde en långresa i Finland precis och där kostade snabbladdningen 0,20 eur/kw

  12. #252
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Japp! Hög hstighet tar hårt på batteriet. Bilar med förbränningsmotor är så ineffektiva på låglast att dom snarare behöver få lite last för att gå något så när effektivt. Det är därför skillnaden är större på elmotorer när man jämfär låglast/höglast.

  13. #253

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Elbilar är nutidens bromsklossar i trafiken Jag har en arbetskollega som hade en BMW elbil, han körde den likadant som han kör sina fosilbilar. Tror han behöll den max 6 månader. Han sa att räckvidden inte fungerade för honom, sen var den totalt värdelös på vintern. Ibland fick han riktigt slököra för att komma hem från jobbet. Så elbil fungerar definitivt inte för alla.
    Hans hjärta pallade inte med oron att batteriet skulle ta slut

  14. #254

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Elbilar är nutidens bromsklossar i trafiken Jag har en arbetskollega som hade en BMW elbil, han körde den likadant som han kör sina fosilbilar. Tror han behöll den max 6 månader. Han sa att räckvidden inte fungerade för honom, sen var den totalt värdelös på vintern. Ibland fick han riktigt slököra för att komma hem från jobbet. Så elbil fungerar definitivt inte för alla.
    Hans hjärta pallade inte med oron att batteriet skulle ta slut
    Hade han värmepump? Har en kollega som köpte elbil utan värmepump, stort misstag då han ej kunde förvärma batteriet/kupén vilket kostade massor av energi.

    Jag kör som vanligt med vår ID4:a och fungerar bra, undantag motorväg då jag håller mig till föreskriven hastighet kostar energi annars.

    ca 30-35% kortare räckvidd på vintern, ca30-33mil. Kallstarter drar dock väldigt mycket batteri så förvärmning med kabel är att föredra men är inte alltid möjligt. Snittade någonstanns runt 2,2-2,4kwh/mil i vintras. Värmaren är riktigt nice vintertid, frostar av bilen näst intill omgående.

    Är fortfarande husbilar/husvagnar fortfarande toppar listan på stoppklossar

  15. #255

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Jag vet bara att det var en i3 och detta är några år sedan. Han klarade inte halva räckvidden mot vad BMW uppgav. Fördelen med bilen var att den var lättsåld

  16. #256

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Tack för att ni andra föråker lite och tar den första hjärnblödningen. Om fem år kanske tekniken kommit ikapp verkligheten. Tyvärr verkar det bli riktigt dyra kilowattimmar vid macken framöver.

  17. #257

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Exakt så tänker jag också, och då vet jag om det är/var något att ha. Jag behåller Tiguanen så länge

  18. #258

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371

    Volkswagen ID 4

    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Tack för att ni andra föråker lite och tar den första hjärnblödningen. Om fem år kanske tekniken kommit ikapp verkligheten. Tyvärr verkar det bli riktigt dyra kilowattimmar vid macken framöver.
    Precis, och dieseln är snorbillig så det skiter sig oavsett…
    Senast redigerad av loadmaster den 2022-07-12 klockan 08:43.

  19. #259
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    +1 på det. Stör mig också på alla dessa elbilar som ligger 10-15 (ibland 20) under hastighetsgränsen på motorvägen. Betala närmare en mille för en bil och sen ligga och krypa fram på vägen ala A-traktor känns inte färdigutvecklat.....
    Jag tänker inte anpassa min körstil till att bli med elbil, utan moms på hastigheten etc annars kan det kvitta. Nu kör jag inte jätteofta längre än 20 mil i stöten så jag räknar med att man kan fortsätta anamma "full gas spar tid" även med en ID4
    Senast redigerad av vfr den 2022-07-14 klockan 17:46.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  20. #260

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    +1 på det. Stör mig också på alla dessa elbilar som ligger 10-15 (ibland 20) under hastighetsgränsen på motorvägen. Betala närmare en mille för en bil och sen ligga och krypa fram på vägen ala A-traktor känns inte färdigutvecklat.....
    Jag tänker inte anpassa min körstil till att bli med elbil, utan moms på hastigheten etc annars kan det kvitta. Nu kör jag inte jätteofta längre än 20 mil i stöten så jag räknar med att man kan fortsätta anamma "full gas spar tid" även med en ID4
    Hahah bra kommentar som stämmer så bra. Sen att du har en ID4 beställd +1 på det! ....

    Visa nu alla stolpskott att man borde ju kunna köra elbil i den vanliga trafikrytmen

    Kan väll stämma in att det är ju verkligen inte supersmidigt med el. Var med på youtube inspelning med lite roliga bilar på Arlanda Testtrack..

    Där hade vi med en ID4 och efter körpass så var det direkt att sätta den på laddning...problemet är bara mellan passen så fick man typ 1% laddning pga att att batterierna var så varma och dåligt med kräm..

    Golf R ångade på med full kraft hela dagen och hade en 30mil kvar på Rangen att åka hem med sen..
    Det hade nog aldrig ID4 fast den var fulladdad... ( kört hårt alltså )

    Så finns en jäkla utmaning om man ska ha kul med en elbil på bana

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-11-13, 14:44
  2. Volkswagen Smista inleder samarbete med Volkswagen Club Sweden
    Av Volkswagen-Smista i forum Volkswagen Smista
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-03-12, 10:11
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 09:50
  4. Vad kan du om Volkswagen?
    Av Raz i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-06-17, 22:39
  5. Volkswagen UK
    Av Snuttis i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 20:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin