Sidan 12 av 16 FörstaFörsta ... 29101112131415 ... SistaSista
Resultat 221 till 240 av 302
  1. #221

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Så är det säkert, det var ivarjefall det enda jag kunde tänka mig.

  2. #222

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Har en fråga, använder ni avreseplaneraren eller laddinställning för att ställa avresa med förvärmning? Vet någon vad som skiljer de två i mellan? Funderar på om avreseplaneraren förvärmer batteriet eller inte jämfört med laddinställningen.

  3. #223
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Stefan
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    124
    Har inte fått bilen ännu men vad jag lyckats läsa till mig så skall det komma bättre batteriuppvärmingsfunktioner med den kommande updateringen 3.0, annars så har jag sett denna information: ”Tips för att optimera laddningsprestandan i din ID.
    Förvärm batteriet. Speciellt före en planerad snabbladdning bör du vintertid förvärma batteriet med hjälp av den programmerbara klimatregleringsfunktionen innan du kör iväg.”

    https://www.volkswagen.se/sv/elbilar...a-vintern.html
    Senast redigerad av vfr den 2022-04-13 klockan 05:59. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis innan

  4. #224

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Citat Ursprungligen postat av oskee Visa inlägg
    Har en fråga, använder ni avreseplaneraren eller laddinställning för att ställa avresa med förvärmning? Vet någon vad som skiljer de två i mellan? Funderar på om avreseplaneraren förvärmer batteriet eller inte jämfört med laddinställningen.
    Förvärmning av batteriet finns inte än som sagt. Kommer i 3.0 som ska vara guds gåva om man ska tro allt som skrivs. Men nytt 12v batteri ska alla få också. Skapat massor av trassel.

    Möller i Uppsala hade inte någon information om när 3.0 var planerad. Inte ens 2.4 heller.
    Senast redigerad av loadmaster den 2022-04-13 klockan 09:44.

  5. #225

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Ah så pass låter bra det Hoppas de skickar ut uppdateringen inom kort.

  6. #226
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Stefan
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    124
    Då var pärlan hämtad..

    Efter att ha kört Diverse VW VR6, V6 och GTI under sina år så känns det jäkligt annorlunda

    Namn:  Pärlan.jpg
Visningar: 2983
Storlek:  219.3 KB

    Nu skall den in på Opti-Coat behandling hos https://www.rosenbergsinpol.com/ i Täby

  7. #227

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Snyggt bil du får uppdatera oss efter lite mer körning. Själv är jag väldigt nöjd med min ID4 GTX som gått ca 500mil.

  8. #228
    Medlem
    Reg.datum
    okt 2007
    Namn
    Stefan
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    124
    Första intrycket..
    Jag beställde min iD4 med Sportpaket (ej Plus) vilket innefattar: Styvare fjädrar och stötdämpare, Progressiv servostyrning och sänker bilen med upp till 15 mm. Det som jag var lite nojig över är att jag inte valde till DCC då ID4:an är så pass tyngre än t.ex Golf GTI:n och att den skulle upplevas obekväm, vilket en del säljare t.o.m. hävdat. "Att välja en ID4 utan DCC är hål i huvudet" är (försäljnings) kommentarer man hört

    Anledningen till beslutet över DCC eller ej är att jag beställde DCC till min förra GTI MK7 men strax där efter köpte jag ett H&R sänknings kit till GTi:n som monterades av Stertman Motorsport (vilket jag varit riktigt nöjd med). Med det i "bagaget" tänkte jag att oavsett om jag skippar DCC så kommer jag att uppleva komfort i jämförelse

    Efter att nu ha kört ett par dagar med bilen så kan jag bekräfta att den inte alls upplevs stötig utan DCC, lite stummare ja, men inte alls obekväm. Känner mig nöjd med valet och resultatet. Personligen tycker jag att Volkswagens "luftfjäder" lösning är en gimmick, man pillar på inställningarna en gång sen har man glömt bort "funktionen" slutar i många fall med att man kör standard. Det finns betydligt bättre komfortlösningar hos andra bilmärken men det är min åsikt, smaken är som baken

  9. #229

    Reg.datum
    aug 2016
    Namn
    J B
    Ort
    Limhamn
    Inlägg
    237
    iD4:an har 235 däck fram och 255 bak, någon som vet vad anledningen till detta är?

  10. #230

    Reg.datum
    jun 2014
    Namn
    Henrik Lind
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    214
    Det kallas tydligen för "staggered wheels" och är vanligt på motorstarka bakhjulsdrivna bilar. Bättre grepp och mindre överstyrning är fördelarna vad jag kan få fram.
    Senast redigerad av vfr den 2022-06-01 klockan 09:57. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  11. #231

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Om man även lägger 255 fram, understyr den då?

  12. #232

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    På bilens modersmål: Mischbereifung

  13. #233

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Man varför blandar man 2 dimensioner? Då går ju VW mot sig själv angående att man ska rotera hjulen.

  14. #234
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Ganska vanligt på motorstarkare bakhjulsdrivna bilar. Dock exempelvis Audi RS3 har bredare däck fram än bak (265/30 R19 93Y XL fram, 245/35 R19 93Y XL bak), således tvärt om.

    Jag är mer förvånad över att det är så på en "eco" elbil typ ID4.

    Nackdelen är ju precis som du skriver, går ej att rotera hjulen, blir ju helt galet då. Själv låter jag hjulen vandra mellan fram/bak en ggr/år för att det ska bli lika slitet så att man kan byta 4 däck på samma gång.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  15. #235

    Reg.datum
    aug 2017
    Namn
    Johan
    Ort
    Stockhohlm
    Inlägg
    273
    Citat Ursprungligen postat av MacAllan Visa inlägg
    iD4:an har 235 däck fram och 255 bak, någon som vet vad anledningen till detta är?
    Grepp (man vill ha understyrning) eller vikt.

    Att det skulle ha med effekt att göra låter väldigt otroligt.

  16. #236

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Man varför blandar man 2 dimensioner? Då går ju VW mot sig själv angående att man ska rotera hjulen.
    Se coolare ut och dyrare att byta däck! ...För att få längre Range lär man man inte få, däremot säkert lite bättre instyrning vi snabb körning.
    Men känns ju rätt meningslöst på en 2300kg tung bil med rätt lite effekt..

    Har haft en ID3 som lånebil nu, fan man kör ju som en hulligan i stan.. Kul att köra ryckigt! . Förstår att folk blir irriterade på elbilsförare i stan..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av NissePisse Visa inlägg
    Grepp (man vill ha understyrning) eller vikt.

    Att det skulle ha med effekt att göra låter väldigt otroligt.
    Är ju lätt en design grej, fan 21" och bra feta och tunga däck. Ser ju grymt ut, men fan kan ju aldrig vara bra för ekonomin och Rangen

  17. #237
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Min säljare säger att anledningen till att det är 255 bak är bärighet, dvs att den är så tung att bredare däck behövs. Vet inte om det stämmer dock?

    Iaf, goda nyheter, min bil har fått en produktionsvecka, ska byggas V26. Kan naturligtvis ändras i sista sekund, men ändå ett positivt tecken . Isf leverans i augusti
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  18. #238

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Nja stämmer inte. Detta är från Tesla Björn som mäter alla bilar och denna är ju nästan perfekt 49/51. Men Hela 2360kg tung

    Namn:  tynd elbil.JPG
Visningar: 2743
Storlek:  146.5 KB
    Senast redigerad av vfr den 2022-06-01 klockan 09:59. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  19. #239
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Fast det där säger ju inget om vad axeltrycket blir vid fullast i bagage/baksäte och en släpvagn på med max kultryck. Båda påverkar bak mkt mer än fram.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  20. #240

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Ja så sant, det är nog om man har drag!. Då blir det galet tungt där .

    För vid full broms så blir det bra med belastning på framdäcken, men det är under kort tid..Så då räcker säkert 235orna.
    Senast redigerad av vfr den 2022-06-01 klockan 10:00. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-11-13, 14:44
  2. Volkswagen Smista inleder samarbete med Volkswagen Club Sweden
    Av Volkswagen-Smista i forum Volkswagen Smista
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-03-12, 10:11
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 09:50
  4. Vad kan du om Volkswagen?
    Av Raz i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-06-17, 22:39
  5. Volkswagen UK
    Av Snuttis i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 20:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin