Sidan 1 av 16 123411 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 302
  1. #1

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303

    Volkswagen ID 4

    Tjenare,
    ska troligen slå till på en ID 4 GTX och undrar om ni besitter någon bra information gällande det köpet och bilen? Bilen Jag har span på är Mangan grå men leverans tidigast Januari.

    Undrar även vilken laddbox man ska införskaffa sig? Känner spontant att en box med fast kabel är smidigast.

  2. #2
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    ID4:an har jag ingen erfatrenhet av. Laddbox satte vi in förra vintern. För vår del blev det en Easee för jag hade läst mycket positivt om den.

  3. #3
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Intressant ämne! Har själv beställt en ID4 GTX, lev i maj-juni. Lutar åt en Easee jag med, har flera bekanta som har en sådan och är nöjda men annan input värdefull!
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Kul i vilken färg/utrusning? Funderat något på vinterdäck till den dubbat/odubbat? Är själv inne på odubbat (25-26kkr för en komplett uppsättning). Jag ska slå till på en "lagerbil"(reserverad) som bör kommer i Januari men svårt att veta i dessa tider. Hade den utrustning och färg jag behövde, Drag och desingpaketet.

    Tack, funderar också på en Easee med lastbalansering. Dock monterar min elektriker någon annan typ med fast kabel som han rekommenderar (Green cell kan det ha varit) så får se vad det blir.

  5. #5
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Alla Tillval som finns utom glastak. Röd/svart. Köpte till dubbade vinterdäck, odubbat har jag haft en gång aldrig mer.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    När det gäller laddbox är proffstipset småländska Garo GLB Kompletta 3-fas
    http://www.garo.se/ladda-din-elbil_1...-t2fc-22kw-m-w

  7. #7

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Den där är också bra. Det man ska vara observant på som kund är att installatören inte tar den enkla vägen. För att en dynamisk lastbalansering ska fungera behövs en strömtrafomätning vid huvudsäkringarna/mätartavlan för att få en summering av den totala belastningen i huset, för att kunna anpassa laddningen till bilen.

    Jag har sett förvånansvärt många installationer där man inte gjort detta, och då kan man räkna med att byta många huvudsäkringar när bilen laddar och tvättmaskinen, spisen, bastun och värmepannan är igång. Det är inte ovanligt med 16A huvudsäkringar i moderna hus, eftersom de är väldigt energisnåla. Ofta kan det säkras upp till 25A, men med en markant ökad fast avgift till elleverantören.

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Alla Tillval som finns utom glastak. Röd/svart. Köpte till dubbade vinterdäck, odubbat har jag haft en gång aldrig mer.
    Härligt, den röda är också grymt fin. Min bild hade det mesta förutom just pluspaketen och sportstolarna / ja finns ju inte så många andra val.

    Ok har dubbfritt på ena bilen och det har gått bra, bara man kommer upp lite i fart . Men ska tänka igenom det igen..

  9. #9
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Den där är också bra. Det man ska vara observant på som kund är att installatören inte tar den enkla vägen. För att en dynamisk lastbalansering ska fungera behövs en strömtrafomätning vid huvudsäkringarna/mätartavlan för att få en summering av den totala belastningen i huset, för att kunna anpassa laddningen till bilen.

    Jag har sett förvånansvärt många installationer där man inte gjort detta, och då kan man räkna med att byta många huvudsäkringar när bilen laddar och tvättmaskinen, spisen, bastun och värmepannan är igång. Det är inte ovanligt med 16A huvudsäkringar i moderna hus, eftersom de är väldigt energisnåla. Ofta kan det säkras upp till 25A, men med en markant ökad fast avgift till elleverantören.
    Installation utan en transformator runt varje fas på inkommande el känns ju som rent fusk!
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  10. #10
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Har man lastbalansering i boxen så ska såklart strömtrafos monteras. Det säger sig själv.

  11. #11

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Kul!, är nog "vettigaste" elbilen om man gillar att köra bil och inte bara åka..

    Var och klämde på en idag, jäkla vilken pjäs och vilka utrymmen! . Har ni alla 12 barn och fjällen packningen med jämnt?

    Kunde inte låta bli att jämför lite med min Mk8R.. Fast hade kanske varit mer rättvist om det fanns en Id3 ...som väll kommer

    Men..

    Typ samma pris och effekt...500-600 med vettig utrustning
    Sen blir det olika...

    2,2 Ton!, mot 1,58... Shit batterier är tunga.
    .
    VW försöker skryta lite om tiden 0-60 på 3.2sek som lite är en Elbils territorium...Men min gör på 2,2sek samma intervall. Så typ
    50% snabbare...ää...

    Toppfart höjd till 180 i denna...mot 270 i min.. Jag jag vet inte inte nått man använder. Men ligger man i säg 150 på 120 väg som många inkl mig gör.... Undra hur långt man kommer då med ID4an?!...

    50mil Range under optimala förhållanden, min har jag lyckats få till 80mil..helt knäppt bra..

    Fördelen är ju självklart mil kostnaden!, den är ju galet bra. Fast även om soppan ligger på 20 spänn, så är inte drivmedlet som kostar på en bil som kostar 600 000. Det är värdeminskningen som utgör den stora delen..

    Så passa på och njut och åk billigt!, för hur resonerar folk när km skatten kommer på elbilarna?. Kommer ju inte bli lika dyrt som bensin med inte långt därifrån tyvärr....

    Namn:  IMG_20211017_154208_784.jpg
Visningar: 2481
Storlek:  94.7 KB

  12. #12

    Reg.datum
    apr 2015
    Namn
    Rikard
    Ort
    Norge
    Inlägg
    1 303
    Då det handlar mer om laddare än ID4, så kanske denna kan ses...
    https://www.youtube.com/watch?v=GrxbC1grGWY&t=2s

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Mex165 Visa inlägg
    Då det handlar mer om laddare än ID4, så kanske denna kan ses...
    https://www.youtube.com/watch?v=GrxbC1grGWY&t=2s
    Inte vad trådskaparen döpte tråden till!

    Bara kryper i kroppen när man ser sånt, att vad och när kan jag hitta el till bilen. Man blir ju tvungen att följa GPS slavisk lite med elbil och kan säga att VW Gps inte är den roligaste tyvärr..

    Men en kul grej!. Min frågade mig häromdagen när soppan började ta slut
    -Vill du veta närmste mack?
    -Njää
    -Eller jo!
    -Såg ut som ett flipperspel i GPS, finns ju fan 100 mackar runt mig visst

  14. #14
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    Kul!, är nog "vettigaste" elbilen om man gillar att köra bil och inte bara åka..

    Var och klämde på en idag, jäkla vilken pjäs och vilka utrymmen! . Har ni alla 12 barn och fjällen packningen med jämnt?

    Kunde inte låta bli att jämför lite med min Mk8R.. Fast hade kanske varit mer rättvist om det fanns en Id3 ...som väll kommer

    Men..

    Typ samma pris och effekt...500-600 med vettig utrustning
    Sen blir det olika...

    2,2 Ton!, mot 1,58... Shit batterier är tunga.
    .
    VW försöker skryta lite om tiden 0-60 på 3.2sek som lite är en Elbils territorium...Men min gör på 2,2sek samma intervall. Så typ
    50% snabbare...ää...

    Toppfart höjd till 180 i denna...mot 270 i min.. Jag jag vet inte inte nått man använder. Men ligger man i säg 150 på 120 väg som många inkl mig gör.... Undra hur långt man kommer då med ID4an?!...

    50mil Range under optimala förhållanden, min har jag lyckats få till 80mil..helt knäppt bra..

    Fördelen är ju självklart mil kostnaden!, den är ju galet bra. Fast även om soppan ligger på 20 spänn, så är inte drivmedlet som kostar på en bil som kostar 600 000. Det är värdeminskningen som utgör den stora delen..

    Så passa på och njut och åk billigt!, för hur resonerar folk när km skatten kommer på elbilarna?. Kommer ju inte bli lika dyrt som bensin med inte långt därifrån tyvärr....

    Namn:  IMG_20211017_154208_784.jpg
Visningar: 2481
Storlek:  94.7 KB
    För min del så är jag inte det minsta sugen på att byta från mk7,5R till ID4GTX Men skall man ha bilen som tjänstebil så har ju politikerna bestämt att jag inte längre får välja den bilen jag vill ha.... Hade ID3 funnits med AWD hade jag tagit en sån, så det fick bli en för stor bil ist.
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  15. #15

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    För min del så är jag inte det minsta sugen på att byta från mk7,5R till ID4GTX Men skall man ha bilen som tjänstebil så har ju politikerna bestämt att jag inte längre får välja den bilen jag vill ha.... Hade ID3 funnits med AWD hade jag tagit en sån, så det fick bli en för stor bil ist.
    Ja visst är det härligt!. Samma situation här, finns inte chans att man kan plocka ut något annat än en elbil som tjänstepulka nu.. ..

    Sen kan jag tycka den är komiskt att elbilar som har en förmåga att bli jäkligt tunga, att man inte bygger bilarna mindre och lägre...
    Vet att folk vill sitta högt, men är ju inget vidare bränslesnålt

    Brukar låna en Xc60 och blir lika paff varje gång man släpper gasen i 140, känns som man kört in i en vägg jämfört med Golfen..

    Så fick bli helt Privat bil denna gång! .

    Men som tjänstebil är den där nog det bästa och roligaste/smartaste man kan välja nu!. Grattis! .
    Senast redigerad av mangewide den 2021-10-18 klockan 11:24.

  16. #16

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av mangewide Visa inlägg
    VW försöker skryta lite om tiden 0-60 på 3.2sek som lite är en Elbils territorium...Men min gör på 2,2sek samma intervall. Så typ
    50% snabbare...ää...
    Har du någon koll på 0 - 100? Eller 402 meter?

  17. #17

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Har du någon koll på 0 - 100? Eller 402 meter?
    0-100 som jag sett vad man mätt..

    Så är det 6.3 mot 4,3...

    Bara hittat 0-300m på GTX, där den gör 12.6... Min gör 402m på 12.6...

    Mina tider har jag mätt med både Dragy och Pegear 15 gånger nu tror jag. Den är galet konstant ..

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371

    Generell feedback ID 4 GTX?

    Också beställt en Id4 Gtx, från Möller Uppsala. Tillverkas v43. Mangan grey blev det. Inget panoramatak, har hört att bilarna med det tillvalet dröjer i lev tid.
    Backkamera, mörka rutor bak, drag och v-däck dubb.
    Var inne på en 2wd först, men har stuga i Sälen och åker dit flera ggr på vintern så det blev Gtx istället.

    Sålde min Xc70 -16 till en handlare för ett riktigt bra bud, fick nästan igen pengarna efter 1 år/1500 mil…
    Begagnat är hett

    Kommer att installera easee box.

  19. #19

    Reg.datum
    sep 2017
    Namn
    Fredrik
    Ort
    Huddinge
    Inlägg
    79
    Har ingen erfarenhet av Id4, men däremot av Easee laddbox som nämns lite i tråden.

    Boxen är liten och nätt och går att montera snyggt. Det går att permanent låsa laddkabel i laddaren, så att den inte går att koppla bort även om ingen bil är inkopplad. Dessutom billig.

    Det som för mig är det klart sämsta med laddboxen är dock att den (för mig i alla fall) inte har lokal lastbalansering. Min elcentral har inte HAN-port och då är man tvungen att köra Watty för lastbalansering. Watty fungerar enbart om man har Tibber som elbolag och all lastbalansering sker över internet (Watty-enhet -> Tibbers moln -> Easee laddbox). Under det året jag haft laddboxen så har det vid flertalet tillfällen varit strul med Watty och/eller Tibbers internetkoppling mellan Watty-enheten och Easee-laddboxen, med utlöst huvudsäkring till följd.

    Om man har en nyare elcentral med HAN-port så kan man köpa en Easee Equalizer och då sker kanske lastbalanseringen lokalt, men det kan jag inte uttala mig om.

    Att köra elbil (eller hybrid) och ha laddbox utan lastreglering är hopplöst om man inte sätter väldigt genomtänkta scheman för laddning så att bilen laddas på tider när andra stora elförbrukare inte körs.

  20. #20

    Reg.datum
    mar 2011
    Namn
    Oskar Lindberg
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    303
    Citat Ursprungligen postat av loadmaster Visa inlägg
    Också beställt en Id4 Gtx, från Möller Uppsala. Tillverkas v43. Mangan grey blev det. Inget panoramatak, har hört att bilarna med det tillvalet dröjer i lev tid.
    Backkamera, mörka rutor bak, drag och v-däck dubb.
    Var inne på en 2wd först, men har stuga i Sälen och åker dit flera ggr på vintern så det blev Gtx istället.


    Kommer att installera easee box.
    Troligen lika specifikation för som beställda GTX, också ifrån genom Möller bil produktionsvecka 45 (håller tummarna på att det ska hålla). Väldigt liten prisskillnad mellan en välutrustad ID 4 och ID 4 GTX, man får nog igen den diffen när man väl ska byta bil igen när det beger sig,

    Storlek som en Tiguan, jag upplever dock ID4 som något rymligare inuti, lika vändradie som en ID 3. Smidig för en bil med den volymen, mycket bra komfort.


    Statligt bidrag på 70000kr vilket är välkommet.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Gråtand Visa inlägg
    Har ingen erfarenhet av Id4, men däremot av Easee laddbox som nämns lite i tråden.

    Boxen är liten och nätt och går att montera snyggt. Det går att permanent låsa laddkabel i laddaren, så att den inte går att koppla bort även om ingen bil är inkopplad. Dessutom billig.

    Det som för mig är det klart sämsta med laddboxen är dock att den (för mig i alla fall) inte har lokal lastbalansering. Min elcentral har inte HAN-port och då är man tvungen att köra Watty för lastbalansering. Watty fungerar enbart om man har Tibber som elbolag och all lastbalansering sker över internet (Watty-enhet -> Tibbers moln -> Easee laddbox). Under det året jag haft laddboxen så har det vid flertalet tillfällen varit strul med Watty och/eller Tibbers internetkoppling mellan Watty-enheten och Easee-laddboxen, med utlöst huvudsäkring till följd.

    Om man har en nyare elcentral med HAN-port så kan man köpa en Easee Equalizer och då sker kanske lastbalanseringen lokalt, men det kan jag inte uttala mig om.

    Att köra elbil (eller hybrid) och ha laddbox utan lastreglering är hopplöst om man inte sätter väldigt genomtänkta scheman för laddning så att bilen laddas på tider när andra stora elförbrukare inte körs.
    Tack för bra feedback, verkar vara endel strul med just Easee:s laddboxar.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-11-13, 14:44
  2. Volkswagen Smista inleder samarbete med Volkswagen Club Sweden
    Av Volkswagen-Smista i forum Volkswagen Smista
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-03-12, 10:11
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 09:50
  4. Vad kan du om Volkswagen?
    Av Raz i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-06-17, 22:39
  5. Volkswagen UK
    Av Snuttis i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 20:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin