Sidan 2 av 16 FörstaFörsta 1234512 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 302
  1. #21

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Finns en jäkligt bra test i senaste Teknikens värld där GTX jämförs med Q4 mm..

    https://teknikensvarld.se/test-provk...xc60-recharge/

    Det som var oroväckande. Bilen väger 2320kg!!!!. Helt galet .Därav inte jättepigg med 300hk, den mätes upp till 6.5sek till 100.

    Sen galet bra artikel om hur ladda bilen, Fy F-n hur har det blivit ett sånt kaos med priser på laddning och tid det tar.

    Verkar ju inte omöjligt att betala 10kr kw/h om man har fel tagg/abbonemang!. Då kostar det ju 20kr milen att köra denna GTX!.

    Bygger ju verkligen att man kan ladda hemma...

    Men som sagt intressanta artiklar..

    Hoppas nu verkligen att Porsches projekt med syntetiska bränslen blir bra!, för jag är fortfarande frågande hur detta elbilskrångel verkligen är lösningen .
    Blir kul att se hur det bli om ett år, det säljs visst en jäkla massa elbilar just nu, men det byggs bara en bråkdel med laddstationer... Är ju bara Tesla som är med i matchen hyffsat verkar det som. Är ju extremt få ställen där man kan ladda fort.
    Som TV skrev, krävs fortfarande att man äter en 3 rätters lunch för att kunna ladda bilen för att komma någon vart..
    Senast redigerad av mangewide den 2021-10-19 klockan 08:20.

  2. #22
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Kalkylen blir ganska bra när man som jag kan ladda gratis varenda dag på jobbet och har egen p-plats
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  3. #23

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Den som trott att det ska vara ekonomist fördelaktigt att köra elbil har nog levt på en annan planet än oss andra. Varför skulle någon inte profitera på denna nya företeelse? Det är ju självklart att när det rullar tillräckligt många elbilar på vägarna kommer de beskattas efter t ex vikt. Dessa tunga bilar kommer ju nöta mer på vägarna än många andra bilar och vägarna behöver fortsättningsvis underhållas.

    Laddstationer ska finansieras och tjänas pengar på enligt den affärsmodell som är vald. Elbristen är ju redan ett faktum enligt den avreglerade marknad vi har nu som staten gett möjlighet till då elbolagen har möjlighet att både sälja el dyrt och köpa el dyrt och skapa en så kallas elbrist. Varför ska en p-plats med laddstolpe som tagit tiotusentals kronor mer i investering kosta mindre eller lika mycket att nyttja som en p-plats utan laddstolpe? Dessutom, vet någon att man kan tjäna pengar på den eftersom det finns ett behov för den som inte kan ladda vid sitt hus? Dumheter.

    Pengarna ska in till stadsapparaten, och kommer de inte in via bränsleskatten och vägtrafikskatten kommer andra avgifter. Pengarna ska in till privata investerare som ser en möjlighet att tjäna rejält med pengar på även denna utveckling.

    Undrar hur lång kön kommer vara i Tönnebro detta kommande sportlov när Stockholmarna ska upp till Sälen med sina företagselbilar
    Senast redigerad av AndySwede den 2021-10-19 klockan 08:51. Anledning: Stavfelsnisse

  4. #24
    Guldmedlem
    Medlem 25 år+
    MickeRs avatar
    Reg.datum
    sep 2009
    Namn
    Mikael Rosenqvist
    Medlemsnr
    892
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 290
    Självklart är det så att skattepengarna måste in. Redan nu går ju bonus-malus (som skulle vara självfinansierande) back. Men, just nu, med klimatbonusen, 360kr i årsskatt och rabatterat förmånsvärde, tillsammans med oss som kan ladda gratis på jobbet så är det löjligt billiga mil. Det kommer att ändra sig framöver, helt klart. Km skatt tex?

    Tur att man hatar kyla och aldrig skulle få för sig att åka till Fjällen
    Bilparken: Golf 1 1983, Golf 2 GTI 16V 1988, Golf 8 GTE 2022, ID 4 GTX 2022, Fiat Ducato Burstner 2007

  5. #25

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av MickeR Visa inlägg
    Kalkylen blir ganska bra när man som jag kan ladda gratis varenda dag på jobbet och har egen p-plats
    Ja du gör helt rätt! , hade jag varit tvungen att pendla och kan ladda gratis. Så varför inte!

    MEN, man måste om några år tänka till. För skatten ska in och det kommer aldrig vara så billigt att åka elbil som nu.

  6. #26

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Kilometerskatt kommer, var så säker. Så länge MP får fortsätta att förstöra Sverige så kommer ytterligare skatter att läggas på elbilsägarna, eftersom cashen ska in.
    Bristen på elstolpar och strul med laddning, jag ser det som att man får planera sina resor lite mer. Sedan får man nog fylla på lagret med tålamod antar jag .

    När det gäller leveranstid, det pratas ju om komponentbrist fortfarande. Får se om den preliminära lev tiden håller, och statusen i Volkswagen appen är inte tillförlitlig då ÅF menade på att det är förseningar på de flesta bilar och därför har man valt att inte uppdatera i appen helt och hållet.
    I samma veva som jag beställde Id4 så tittade vi också på Q4 etron, men den kunde ta upp till ett år att få levererad..

    Det finns en grupp på fb för Volkswagen Id4, där ägarna delar med sig av sina erfarenheter. Både positiva och en del negativt. Främst mjukvarubuggar förekommer.

  7. #27

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Världens enklaste ekvation, staten ska såklart ha in pengarna oavsett om det går att köra på havsvatten eller luft
    Men precis som med alla andra "nya" bränslen är det billigt att köra första åren innan skatten läggs på.

  8. #28

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Världens enklaste ekvation, staten ska såklart ha in pengarna oavsett om det går att köra på havsvatten eller luft
    Men precis som med alla andra "nya" bränslen är det billigt att köra första åren innan skatten läggs på.
    Ja intressant detta. När man hör runt så köper 90% elbil pga av kostnaden inte miljön..

    Väldigt få som bryr sig om miljön på riktigt.. Hade elbilen varit dyrare en fosilbilen att köra, hade väll typ 1% köpt den..

    Så blir väldigt intressant, när priserna på att åka jämnas ut om elbil verkligen var det man ville ha

    Tänk om VW inte haft diesel gate och kunde utvecklat vidare deras XL1 som kommer 50mil på 5 liter diesel...Tror f-n det är ett mer miljövänligt alternativ nu när det verkligen har bättre diesel här och på G..

    Men men för sent nu tyvärr

  9. #29
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Håller med MickeR. Just nu är det väldigt billigt att köra elbil. Ännu mera om man har möjlighet att ladda billigt. Vi har kört i fyra år nu som bruksbil och det går ihop sig bra.

    Javisst kommer det km-skatt, det är nog tveklöst. Men däremot gäller dom förslag som funnits nu överlag för alla bilar, även bensin och dieselbilar. Staten vill fortfarande ha ett incitament att folk ska gå över på el, även om man måste finansiera bortfallet i bränsleskatt.

    Så just nu är det extra billigt och det kommer att bli dyrare. Men bensin och dieselbilar kommer tyvärr att bli ännu dyrare. Se bara på dagens bränslepriser. Det finns inget som tyder på att det kommer att gå radikalt åt andra hållet.

  10. #30

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    Håller med MickeR. Just nu är det väldigt billigt att köra elbil. Ännu mera om man har möjlighet att ladda billigt. Vi har kört i fyra år nu som bruksbil och det går ihop sig bra.

    Javisst kommer det km-skatt, det är nog tveklöst. Men däremot gäller dom förslag som funnits nu överlag för alla bilar, även bensin och dieselbilar. Staten vill fortfarande ha ett incitament att folk ska gå över på el, även om man måste finansiera bortfallet i bränsleskatt.

    Så just nu är det extra billigt och det kommer att bli dyrare. Men bensin och dieselbilar kommer tyvärr att bli ännu dyrare. Se bara på dagens bränslepriser. Det finns inget som tyder på att det kommer att gå radikalt åt andra hållet.
    Fast min km skatt ligger på ca Håll i er NU!

    1.35kr alltså 13kr milen!!. Det var ju billigt not! men denna kommer troligen bli billigare för mig som jag förstått med förslag jag sett på fosilbilar ( vi som kör lite , kommer att tjäna på nya förslaget )

    Tänkte folk som kör en 3000 mil per år, vill ju inte gärna pröjsa en 40 000 i skatt per år..

  11. #31

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Det fossila bränslepriset är fortfarande alldeles för lågt. Med undantaget att vi behöver en levande landsbygd där det kan vara långa avstånd - så länge jag ser grannen kallstarta sin stora SUV och köra ungen till skolan (800m) ToR och hem igen så är priset för lågt.

  12. #32

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Frågan är då hur man ska beskatta för att det ska bli "rättvist"?

  13. #33

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Det fossila bränslepriset är fortfarande alldeles för lågt. Med undantaget att vi behöver en levande landsbygd där det kan vara långa avstånd - så länge jag ser grannen kallstarta sin stora SUV och köra ungen till skolan (800m) ToR och hem igen så är priset för lågt.
    Ja måste nog upp till en 50kr litern för att jag skulle fundera på byte!. Men som sagt bus och Ica kör bara utan att behöva pendla som tur är...

  14. #34

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Jag skulle väl också kunna tänka mig en elbil om några år. Frågan är var jag ska ladda? Kan nog med 100% säkerhet säga att det kommer aldrig att bli några "laddare" där jag bor eller på min arbetsplats. Lösningen skulle vara laddstationer typ bensinmackar där man kan fylla batteriet på max 5 - 10 minuter.

  15. #35

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Ja det där glöms bort!. Är ju bara vi "rika" (egen villa eller bra BRF förening, kolla hur många elbilar det är i de utsatta områdena.. ) som kan ha elbil. Över 50% bor ju på sådant sätt att man aldrig kommer kunna ladda hemma..

    Men
    Senast redigerad av vfr den 2021-10-19 klockan 16:52. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  16. #36

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Finns faktiskt BRF som inte ens har P-platser.
    På tal om "utsatta områden", undrar hur "bra" en elbil brinner
    Senast redigerad av candyweiss den 2021-10-19 klockan 12:52.

  17. #37

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Var inte syftet med tråden diskussion om ID.4 GTX och laddbox till den, inte elbilar generellt eller elbil vs. förbränningsmotorbil?

  18. #38

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Finns faktiskt BRF som inte ens har P-platser.
    På tal om "utsatta områden", undrar hur "bra" en elbil brinner
    Ja är ju bara 0,3% parkeringar på nya LGH eller hur är det?.

    Men åter till GTX!, den kom tyvärr sist i testet kan jag säga.. Det tyckte den va för hård bak, bland annat?!, hur kan det stämma på en 2,3ton bil.Måste vara rejäla doningar till stötdämpare..

    Sen det där vanliga att för mkt touch och det är ju faktiskt inte bra..inkl mina bil . Ska bli kul att se hur man ska kunna köra bilen men handskar snart.....går nog icke...haha

  19. #39

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Citat Ursprungligen postat av Marcus Visa inlägg
    Var inte syftet med tråden diskussion om ID.4 GTX och laddbox till den, inte elbilar generellt eller elbil vs. förbränningsmotorbil?
    Undrar vem det var som började skriva om laddare Då är vi ju inne på drivmedel.
    Tycker du att det är konstigt att tråden/trådar byter ämne efterhand? Går ju inte att diskutera något utan att komma in på annat, och detta fallet elkostnaden mm.

  20. #40

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    -
    Ort
    -
    Inlägg
    5 318
    Elbilar, elektrisk mobilitet, elbil vs förbränningsmotorbil - generellt, kan man nog (med rätta) diskutera precis hur mycket som helst. Men det vore kanske bättre i en separat tråd, som lär bli rätt stor (!) ? Annars lär ju tankarna kring ID.4 GTX försvinna rätt snart i "sorlet"...

    Fråga om laddbox till ID.4 GTX ingick i trådstarten.

    Namn:  Capture.JPG
Visningar: 749
Storlek:  52.0 KB

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-11-13, 14:44
  2. Volkswagen Smista inleder samarbete med Volkswagen Club Sweden
    Av Volkswagen-Smista i forum Volkswagen Smista
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-03-12, 10:11
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 09:50
  4. Vad kan du om Volkswagen?
    Av Raz i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-06-17, 22:39
  5. Volkswagen UK
    Av Snuttis i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 20:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin