Sidan 6 av 16 FörstaFörsta ... 3456789 ... SistaSista
Resultat 101 till 120 av 302
  1. #101

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Tyvärr har inte laddhybriden något vettigt att tillföra mer än skattereduktion för användaren. Meningslöst rent miljömässigt enligt beskrivningen i citatet.
    Ja i många gånger en komisk produkt. Vi kan inte ladda på jobbet och många kan inte ladda hemma heller. Så de finns de som inte ens orkat plocka fram laddsladden

    Man kör så långt och fort så att stå och ladda vid el långsam laddare ( dessa bilar har ju inte ens snabbladdning )..i en 30-40 min. Som man bränner av på några minuter i 120km/h...

    Sen är ju den där komiska, att du dubbel så ofta service på dessa bilar!. Så man lär ju räkna 3ggr innan man ser att det verkligen lönar sig att köpa en laddhybrid..

    Känns fortfarande rätt att man köpte en Rn bensinbil 2021 , sa att detta kommer nog tyvärr vara den sista man kan köpa.. Så gällde att passa på

    Åter till GTX!, Spännande hur långt man kan åka med husvagn och i vintertid!. Detta måste ni uppdatera oss under resans gång med era ID bilar!

    Namn:  20211023_141328.jpg
Visningar: 522
Storlek:  610.6 KB
    Senast redigerad av mangewide den 2021-10-24 klockan 11:41.

  2. #102

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    För den som kör mycket kortresor så kan den absolut göra det, men verkligen inte för exemplet ovan med stor del långkörningar. Då blir det riktigt fel. Var det inte Mercedes som hade kombinationen hybrid och diesel?
    yes det är det enda som fortfarnade vågar sälja den kombon. Som egentligen är den smartaste om man nu ska ha hybrid..Men att köra diesel idag är ju som svära i kyrkan. Är ju inte PK korrekt nånstans

  3. #103
    Medlem chebas avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Namn
    Fredrik
    Medlemsnr
    5285
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    575
    Citat Ursprungligen postat av vfr Visa inlägg
    För den som kör mycket kortresor så kan den absolut göra det, men verkligen inte för exemplet ovan med stor del långkörningar. Då blir det riktigt fel. Var det inte Mercedes som hade kombinationen hybrid och diesel?
    Även Volvo hade denna kombination i förra generationens V60 (D5 och D6 hybridversionerna). VW har faktiskt också gjort plug-in med diesel, dock endast i XL1 vad jag vet.
    Kör Polo R WRC -14
    Tidigare: Golf GTI Edition 2.0 8v -95

  4. #104
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Se där! Då har jag lärt mig ngt nytt, Det var bara MB som jag visste om...

  5. #105

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av cheba Visa inlägg
    Även Volvo hade denna kombination i förra generationens V60 (D5 och D6 hybridversionerna). VW har faktiskt också gjort plug-in med diesel, dock endast i XL1 vad jag vet.
    Ja precis, men även Kia och Range Rover och några till jag inte kommer på nu.. Har erbjudit detta..

    Men som sagt, nu är alla livrädda för dieseln...

  6. #106
    Styrelsen
    Hedersmedlem
    Mattiass avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Mattias Henriksson
    Medlemsnr
    4270
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    720
    Hej Alla,

    ID4 och elbilsfrågor berör och engagerar många av oss och det är intressant att diskutera.
    MEN vi håller en vänlig ton till varandra, jag har nu rensat några meddelande som jag inte tycker tillfört nått till ämnet eller som är direkt otrevliga.

    Nu fortsätter vi att diskutera ID4
    Mattias Henriksson
    Passat Alltrack -20, Golf R -14 ,T4 Karmann Colorado -98

  7. #107

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    ID5!

    Är det bara jag som tycker att man kanske går åt fel håll med storlek på bilarna och ELbilarna..

    Kan ju inte vara bra för miljön att ytterligare en 2.3 Ton bil kommer som knappt har 40 mil i verklig räckvidd på sommaren?...

    Vet att folk vill ha sina JÄTTE stora suvar och glida runt i, men när 500kg Batteri motsvara 20kg Diesel i räckvidd...

    Så kommer ju alltid Elbilarna vara ena klumpendunser om man inte försöker få bilarna lite lägre och lättare...

    Som en ID2 kombi!, skulle säkert 80% klara sig med...

    För en ID3 är ju galet stor invändigt redan

  8. #108

    Reg.datum
    jun 2017
    Namn
    Stefan
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    1 885
    Har det inte med att göra hur mycket man får hänga på dragkroken?

  9. #109

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Filip
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    371
    Tillverkarna vill väl producera modeller som passar in hos flera typer av potentiella köpare. Ensampendlare, liten familj, större familj osv.

    Men visst, 2,3 ton är ju litegrann…
    Inte som en Mk1 som man kan knuffa runt i garaget själv.

    Om några år har säkert materialen förbättrats/lättats och därigenom spara vikt. Men vad jag läser och hör från Id4-ägarna nu är till 98% relaterat till mjukvara. Uppdatering som hänger sig, funktioner som helt plötsligt inte fungerar. De kreativa lösningarna är flera, rycka säkring 19 och 20, lossa minuskabeln osv..

  10. #110

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av candyweiss Visa inlägg
    Har det inte med att göra hur mycket man får hänga på dragkroken?
    Att de väger 2,3ton?...Nja ID4 har sämre dragvikt än Mk8 Golfen. Sen blir ju Elbil + släp för tungt för vanligt körkort..

  11. #111

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av loadmaster Visa inlägg
    Tillverkarna vill väl producera modeller som passar in hos flera typer av potentiella köpare. Ensampendlare, liten familj, större familj osv.

    Men visst, 2,3 ton är ju litegrann…
    Inte som en Mk1 som man kan knuffa runt i garaget själv.

    Om några år har säkert materialen förbättrats/lättats och därigenom spara vikt. Men vad jag läser och hör från Id4-ägarna nu är till 98% relaterat till mjukvara. Uppdatering som hänger sig, funktioner som helt plötsligt inte fungerar. De kreativa lösningarna är flera, rycka säkring 19 och 20, lossa minuskabeln osv..
    Va surt, är det inte helt knas att VW ska ha så svårt på mjukvaror, har inte VW haft konstiga problem med det de senaste 5åren?

    Det klara inte av? eller så gör det för avancerade lösningar?..

    Ta i trä, så funkar min Golf 100% än....

    Jo förstår att man vill täcka alla Kundgrupper. Men säg för 15 år sedan, så klarade sig 95% med en Volvo V70 som vägde 1500kg..

    Nu ska man ha en XC60 som är större överallt, men mindre invändigt.

    Är ju knas med det här SUV Crossover idén.. Tror folk skulle behöva gå lite mer på Gym och hoppa Mcdonalds istället ...

    -Men jag vill sitta högt och se bra..
    -ja men är det smart om alla står på bion?

    Bättre för miljön om man inte behöver åka runt med en tegelsten i CW värde..

  12. #112
    Styrelsen vfrs avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Namn
    Håkan Ahlqvist
    Medlemsnr
    5231
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    2 181
    Håller helt med dig, Mange! SUV-trenden har fått alla biltilverkare, t.o.m. nischade sportbilstillverkare, att plötsligt bygga stora tunga SUV:ar.

  13. #113
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    En märklig utveckling. Med dagens miljöfokusering i alla typer av media borde det vara omöjligt att sälja nya SUV:ar. Stort luftmotstånd, hög vikt=hög energiförbrukning oavsett energislag.

    Förvisso har vi en Golf Alltrack men den räknas knappast som SUV . (Vår drar ej mer energi än en vanlig bil).
    Senast redigerad av Peter-C den 2021-10-26 klockan 19:53.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  14. #114

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 006
    Min suv drar faktiskt ingenting. När den står parkerad. Presterar nog inte mer än 500 mil per år, men betalar lika mycket vägtrafikskatt som någon som kör 5000 mil. Det är ju naturligtvis helt galet, oavsett drivmedel.

    Jag säger det igen - bränslet är för billigt. Och systemet för att beräkna vägtrafikskatten är totalt föråldrat.

  15. #115
    Ordförande Peter-Cs avatar
    Reg.datum
    nov 2010
    Namn
    Peter Christner
    Medlemsnr
    4900
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 117
    Val av fordon är helt fritt i detta land. Du har inte motiverat ditt val baserat på div miljöaspekter. "Straffskatt" får du betala.

    Det som stör mig mest är de skattesubventionerade hybrid/ek objekten av suvar som man ser dagligen på vägar. Politisk åtgärd som individen givetvis nyttjar. Det kan man inte klandra någon för.... men ändå känns det fel.
    Golf 7 Alltrack DSG -18/ Seat Leon Cupra -:R -18/ Skoda Fabia -18

  16. #116

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    En märklig utveckling. Med dagens miljöfokusering i alla typer av media borde det vara omöjligt att sälja nya SUV:ar. Stort luftmotstånd, hög vikt=hög energiförbrukning oavsett energislag.

    Förvisso har vi en Golf Alltrack men den räknas knappast som SUV . (Vår drar ej mer energi än en vanlig bil).
    Ja håller med, Det är som en skämt, ska man rädda miljön..Som tanken är med el så kan ju inte bygga 2ton plus kolosser som 90% inte utnyttjas i storleken (folk glider runt själva.. )

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av AndySwede Visa inlägg
    Min suv drar faktiskt ingenting. När den står parkerad. Presterar nog inte mer än 500 mil per år, men betalar lika mycket vägtrafikskatt som någon som kör 5000 mil. Det är ju naturligtvis helt galet, oavsett drivmedel.

    Jag säger det igen - bränslet är för billigt. Och systemet för att beräkna vägtrafikskatten är totalt föråldrat.
    Nej som mig, som heller inte kör min Golf! . Cyklar ju jämt!. Däremot, är det ju knäppt att det "bara" erbjuds tunga och höga SUVAR..

    Se på Volvo?!, v-fan hände...XC40?!..Jäkla skåp...De har ju inget effektvit som C30 längre...

  17. #117

    Reg.datum
    jan 2012
    Namn
    Magnus Wide
    Ort
    Uppsala *Golf MK8R*
    Inlägg
    1 888
    Citat Ursprungligen postat av Peter-C Visa inlägg
    Val av fordon är helt fritt i detta land. Du har inte motiverat ditt val baserat på div miljöaspekter. "Straffskatt" får du betala.

    Det som stör mig mest är de skattesubventionerade hybrid/ek objekten av suvar som man ser dagligen på vägar. Politisk åtgärd som individen givetvis nyttjar. Det kan man inte klandra någon för.... men ändå känns det fel.
    Precis!, 90% skiter ju i miljön. Det köper det som är "ekonomiskt" fördelaktigt , Som Volvos 2 ton hybrider, som drar 1,2liter efter 5mil när elen är slut..

    En skrivbordsprodukt , som ingen kommer våga köpa beggad för det är så onödigt avancerade..

    Har en bekant som jobbar på Volvo utvecklingen, han skulle aldrig våga köpa en Volvo hybrid beggad. Kommer vara svårt dem reservdelar, för det händer så mkt och allt bli omodernt väldigt fort..

  18. #118

    Reg.datum
    jan 2018
    Namn
    Stefan Söderholm
    Ort
    Falun
    Inlägg
    41
    Även jag är starkt frågande till trenden av SUVar till alla, känner ingen lockelse alls där.
    Det känns ju väldigt märkligt att man stoppar tunga batterier i en tung biltyp, hänger inte med i tankegångarna där..

  19. #119

    Reg.datum
    maj 2007
    Namn
    Christofer Bäckstrand
    Ort
    Hammarö
    Inlägg
    1 088
    Förstår inte varför ni ställer er frågande till varför SUV:ar säljer? Jo, för att folk vill köpa dem, svårare än så är det inte.

    Varför är något är ointressant för mig men intressant för andra? Det kan man fråga sig om allt, tämligen poänglöst.

    De mesta av sport är helt ointressant för mig, särskilt fotboll. Varför slutar de inte spela och sända skiten på tv?

    Att många vill ha en stor och rymlig bil där man sitter högt är väl inte så svårt att förstå?

    Att SUV skulle vara en "trend" vet jag inte riktigt, det är inte direkt något som kommit de senaste åren...

  20. #120

    Reg.datum
    aug 2014
    Namn
    Robert Lagerquist
    Ort
    VAGGERYD
    Inlägg
    29
    Håller med Crille82, folk utgår hela tiden från sina egna premisser "nä men jag är nöjd med min Golf förstååår inte varför någon skulle vilja ha något annat" eller "Elbil? Varför då, min V70 diesel funkar klockrent". "SUV? Fy vad onödigt, jag sitter hellre på golvet och kör". Well, guess what, alla människor tänker inte likadant (och det är väl för väl).

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2018-11-13, 14:44
  2. Volkswagen Smista inleder samarbete med Volkswagen Club Sweden
    Av Volkswagen-Smista i forum Volkswagen Smista
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-03-12, 10:11
  3. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-01-03, 09:50
  4. Vad kan du om Volkswagen?
    Av Raz i forum Off Topic
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-06-17, 22:39
  5. Volkswagen UK
    Av Snuttis i forum VW-forum
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-01-05, 20:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin