Resultat 1 till 3 av 3
  1. #1

    Reg.datum
    okt 2021
    Namn
    Radoslaw Szymanski
    Ort
    Wien
    Inlägg
    1

    Felaktigt Batteri, 20k att fixa

    Vad är det man brukar säga...
    Man lär sig så länge man lever.

    Bor i Wien. Var med frugan i Ungern när bilen inte ville starta. Hennes farsa är taxi gubbe och drog med mig till en bilbatteri affärer.
    Där bytte de ut de gamla batteriet genom att koppla bilen till ett reservbatteri medan de bytte batteri.

    De satte i ett AGM batteri istället för ett ELC.
    De programmerade inte om något.

    Nu ett halvår senare, fick jag fram på displayen att ACC, stop/stop slutat fungera.

    Åkte in till verkstaden. De sa att pga att jag inte satt i korrekt batteri plus att jag inte programmet batteriet har flera komponenter gått sönder.
    Det kostar 20.000 att fixa.

    Jag bad dem att till och börja, installera rätt batteri och skicka resten som kostnadsförslag.

    När jag åkte hem fungerade allting.

    Nu är jag djävligt kluven.
    Försökte de att blåsa mig?
    Hur kan jag bevisa att dessa komponenter är ok?

    Här är kostnadsförslaget jag fick på
    https://docdro.id/p8W0KBo

    Åka till annan service?
    VAG diagnostik?

    Jag vill få fram bevis på om det verkligen stämmer på vad de säger. Om inte hejsan VW kontoret Österrike och juristen.

  2. #2

    Reg.datum
    jul 2019
    Namn
    Andreas VCDS VCP
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    2 010
    Först av allt ska du ju be verkstaden om en utskrift från diagnosen, efter att batteriet är bytt och felkoder relaterade till det, raderade. Posta den gärna här i forumet.

    Alternativt, du åker till en annan verkstad för en second opinion. Om allt verkar funka som det ska, och om du på andra stället gör en diagnos utan lagrade felkoder behöver du inte göra någonting mer än att köra vidare tills nåt annat händer.

    De vill byta din generator t ex, den går ju enkelt att mäta upp att den är ok, precis som laddningen. Verkstaden kör nog en rövare och rekommenderar bytet av dessa komponenter, utan att det är ett kontinuerligt fel på dem.

    Viel Glück!

  3. #3

    Reg.datum
    sep 2010
    Namn
    Lars Ödlund
    Ort
    Visby
    Inlägg
    561
    Kan man tänka sig att det är gamla felkoder ifrån tillfället när bilen inte startade?

    Jag håller det för helt otroligt att ett batteribyte utan efterföljande inkodning kan orsaka dessa problem.

    Som sagt så är det jättelätt att mäta upp hur generatorn mår.

    Och att radera alla felkoder och sedan köra typ en vecka och därefter göra en ny diagnos.

Liknande ämnen

  1. Svar: 17
    Senaste inlägg: 2019-02-06, 16:26
  2. Felaktigt service-intervall
    Av frazer i forum VW-forum
    Svar: 75
    Senaste inlägg: 2016-10-06, 12:05
  3. Felaktigt utfört arbete på verkstad?
    Av Raven i forum VW-forum
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-07-25, 06:40
  4. Felaktigt serviceintervall
    Av Lindahl i forum VW-forum
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-02-14, 13:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •  
© 2018 Volkswagen Club Sweden | Kontakta oss | Om cookies | Skapad av Per Lundin